Diplomová práce se zabývá různými zdroji motivace a typy odměn. Teoretická část popisuje motivaci v historickém kontextu různých teorií motivace. Dále se teoretická část věnuje motivaci a popisuje specifika motivace v cizojazyčné výuce v prostředí školní třídy. V poslední části je věnována zvláštní pozornost odměně, která je jednou z mnoha motivačních strategií.
Empirický výzkum si klade za cíl odhalit, jaké odměny učitelé používají a s jakým efektem. Kvalitativní výzkum porovnává a hodnotí data získaná od učitelů, žáků a během pozorování. Pro výzkum byli zvoleny dva nástroje - dotazník a pozorování. Závěrečné shrnutí srovnává a hodnotí získané výsledky výzkumu s teoretickou částí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with different sources of motivation and types of rewards. The theoretical part describes motivation in the historical context of diverse theories of motivation. Furthermore, the thesis presents sources of motivation along with specifics of motivation in the English language classroom. A particular attention is devoted to rewards as on of many motivational strategies.
The empirical part aims to disclose what rewards teachers use and with what effect. The qualitative research compares and evaluates data collected from teachers, pupils and observations. The investigation combines two research instruments - questionnaire and observation. The obtained results are compared and evaluated with the theoretical part in the final conclusion.
Klíčová slova
Výuka anglického jazyka, teorie motivace, zdroje motivace, motivační strategie, odměna, případová studie
Klíčová slova v angličtině
ELT, theories of motivation, sources of motivation, motivational strategies, reward, case study
Rozsah průvodní práce
91
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce se zabývá různými zdroji motivace a typy odměn. Teoretická část popisuje motivaci v historickém kontextu různých teorií motivace. Dále se teoretická část věnuje motivaci a popisuje specifika motivace v cizojazyčné výuce v prostředí školní třídy. V poslední části je věnována zvláštní pozornost odměně, která je jednou z mnoha motivačních strategií.
Empirický výzkum si klade za cíl odhalit, jaké odměny učitelé používají a s jakým efektem. Kvalitativní výzkum porovnává a hodnotí data získaná od učitelů, žáků a během pozorování. Pro výzkum byli zvoleny dva nástroje - dotazník a pozorování. Závěrečné shrnutí srovnává a hodnotí získané výsledky výzkumu s teoretickou částí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with different sources of motivation and types of rewards. The theoretical part describes motivation in the historical context of diverse theories of motivation. Furthermore, the thesis presents sources of motivation along with specifics of motivation in the English language classroom. A particular attention is devoted to rewards as on of many motivational strategies.
The empirical part aims to disclose what rewards teachers use and with what effect. The qualitative research compares and evaluates data collected from teachers, pupils and observations. The investigation combines two research instruments - questionnaire and observation. The obtained results are compared and evaluated with the theoretical part in the final conclusion.
Klíčová slova
Výuka anglického jazyka, teorie motivace, zdroje motivace, motivační strategie, odměna, případová studie
Klíčová slova v angličtině
ELT, theories of motivation, sources of motivation, motivational strategies, reward, case study
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku motivace žáků v procesech učení se / vyučování anglického jazyka, konkrétně pak na využití odměny jako motivační strategie.
V teoretické části práce bude nejprve vymezen pojem motivace, dále analyzovány různé teorie motivace na základě relevantních psychologických myšlenkových škol (tj. zejména behavioristická, humanistická a kognitivní psychologie, specificky pak konstruktivistické a sociálně konstruktivistické teorie). Pozornost bude též věnována specifikům motivace v cizojazyčné výuce v prostředí školní třídy a konkrétním motivačním strategiím, přičemž zvláštní pozornost bude věnována odměně.
Praktická část diplomové práce bude prezentovat vlastní výzkum, tj. případovou studii, jejímž cílem bude zjistit, jaké motivační strategie (s konkrétním zaměřením na odměnu) učitelé využívají a s jakým efektem. Zvolený výzkumný design předpokládá využití smíšené metodologie.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku motivace žáků v procesech učení se / vyučování anglického jazyka, konkrétně pak na využití odměny jako motivační strategie.
V teoretické části práce bude nejprve vymezen pojem motivace, dále analyzovány různé teorie motivace na základě relevantních psychologických myšlenkových škol (tj. zejména behavioristická, humanistická a kognitivní psychologie, specificky pak konstruktivistické a sociálně konstruktivistické teorie). Pozornost bude též věnována specifikům motivace v cizojazyčné výuce v prostředí školní třídy a konkrétním motivačním strategiím, přičemž zvláštní pozornost bude věnována odměně.
Praktická část diplomové práce bude prezentovat vlastní výzkum, tj. případovou studii, jejímž cílem bude zjistit, jaké motivační strategie (s konkrétním zaměřením na odměnu) učitelé využívají a s jakým efektem. Zvolený výzkumný design předpokládá využití smíšené metodologie.
Seznam doporučené literatury
Badegruber, B.: Otevřené učení v 28 krocích. Praha. Portál 1997.
Čapek Robert: Odměna a trest ve školní praxi, Grada, 2008.
Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha, Portál 1994.
Dörney, Z.:Motivational Strategies in the Langueage Classroom.
Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha, Portál 1996.
Petty, G.: Moderní vyučování. Praha, Portál 1996.
Průcha, Walterová, Mareš: Pedagogický slovník. Praha, Portál 1998.
Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha, Karolinum 1997.
Seznam doporučené literatury
Badegruber, B.: Otevřené učení v 28 krocích. Praha. Portál 1997.
Čapek Robert: Odměna a trest ve školní praxi, Grada, 2008.
Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha, Portál 1994.
Dörney, Z.:Motivational Strategies in the Langueage Classroom.
Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha, Portál 1996.
Petty, G.: Moderní vyučování. Praha, Portál 1996.
Průcha, Walterová, Mareš: Pedagogický slovník. Praha, Portál 1998.
Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha, Karolinum 1997.