Diplomová práce se zabývá rozvojem dovednosti extenzivního čtení ve výuce anglického jazyka v prostředí školní třídy základní školy. Cílem je prezentovat tento přístup jako způsob rozvoje řečové dovednosti čtení s porozuměním. V teoretické části je nejprve rozebrán vztah konceptu komunikativní kompetence a dovednosti čtení, zejména pak čtení extenzivního. Dále se práce soustřeďuje na roli textu v rozvoji této řečové dovednosti. Výběr vhodného materiálu je považován za jeden z aspektů vedoucích k dosažení určeného cíle. Pro vymezení pozice extenzivního čtení v rozvoji čtenářské dovednosti je srovnán tento přístup s přístupem čtení intenzivního. Jako klíčový prvek v rozvoji extenzivního čtení je stanovena pozitivní motivace. Hlavním cílem praktické části bylo dosáhnout zlepšení současné situace ve výuce anglického jazyka pomocí rozvoje extenzivního čtení. Dále pak dokázat, že existuje možnost rozvoje této dovednosti u žáků v kontextu základní školy. Vhodnou metodou k dosažení tohoto cíle byl zvolen akční výzkum. Bylo vybráno několik strategií k naplnění stanoveného záměru. Výzkumné techniky sloužily k zmapování situace a ke sběru dat pro jejich analýzu i interpretaci. Na základě výsledků byl formován závěr diplomové práce.
Anotace v angličtině
The thesis concentrates on the development of extensive reading in English language teaching at primary school (age six to fifteen). It aims to present this approach as a means of developing reading skill. The theoretical part firstly outlines the concept of communicative competence in the context of reading skill, with particular emphasis on extensive reading. Secondly, the role of a text is discussed, and the choice of suitable material is considered due to its key role in teaching extensive reading. Thirdly, the extensive reading approach is compared and contrasted with the intensive one to determine its position in the development of reading skill, leading to the conclusion that motivation is crucial for extensive reading to be established. The aim of the practical part was to improve current situation in the English language class via the development of extensive reading. Moreover, evidence of the possibility of introducing extensive reading to a primary school should be provided. The action research served as an optimal method to accomplish the objective. Several strategies were chosen to incorporate extensive reading successfully into the curriculum. Appropriate research tools served for mapping the situation and collecting data, which were analysed, interpreted and subsequently helped to form the conclusion of the thesis.
Klíčová slova
koncept komunikativní kompetence, výuka anglického jazyka,řečová dovednost čtení, text, extenzivní čtení, motivace.
Klíčová slova v angličtině
concept of communicative competence, English language teaching, reading skill, text, an extensive reading approach, motivation.
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce se zabývá rozvojem dovednosti extenzivního čtení ve výuce anglického jazyka v prostředí školní třídy základní školy. Cílem je prezentovat tento přístup jako způsob rozvoje řečové dovednosti čtení s porozuměním. V teoretické části je nejprve rozebrán vztah konceptu komunikativní kompetence a dovednosti čtení, zejména pak čtení extenzivního. Dále se práce soustřeďuje na roli textu v rozvoji této řečové dovednosti. Výběr vhodného materiálu je považován za jeden z aspektů vedoucích k dosažení určeného cíle. Pro vymezení pozice extenzivního čtení v rozvoji čtenářské dovednosti je srovnán tento přístup s přístupem čtení intenzivního. Jako klíčový prvek v rozvoji extenzivního čtení je stanovena pozitivní motivace. Hlavním cílem praktické části bylo dosáhnout zlepšení současné situace ve výuce anglického jazyka pomocí rozvoje extenzivního čtení. Dále pak dokázat, že existuje možnost rozvoje této dovednosti u žáků v kontextu základní školy. Vhodnou metodou k dosažení tohoto cíle byl zvolen akční výzkum. Bylo vybráno několik strategií k naplnění stanoveného záměru. Výzkumné techniky sloužily k zmapování situace a ke sběru dat pro jejich analýzu i interpretaci. Na základě výsledků byl formován závěr diplomové práce.
Anotace v angličtině
The thesis concentrates on the development of extensive reading in English language teaching at primary school (age six to fifteen). It aims to present this approach as a means of developing reading skill. The theoretical part firstly outlines the concept of communicative competence in the context of reading skill, with particular emphasis on extensive reading. Secondly, the role of a text is discussed, and the choice of suitable material is considered due to its key role in teaching extensive reading. Thirdly, the extensive reading approach is compared and contrasted with the intensive one to determine its position in the development of reading skill, leading to the conclusion that motivation is crucial for extensive reading to be established. The aim of the practical part was to improve current situation in the English language class via the development of extensive reading. Moreover, evidence of the possibility of introducing extensive reading to a primary school should be provided. The action research served as an optimal method to accomplish the objective. Several strategies were chosen to incorporate extensive reading successfully into the curriculum. Appropriate research tools served for mapping the situation and collecting data, which were analysed, interpreted and subsequently helped to form the conclusion of the thesis.
Klíčová slova
koncept komunikativní kompetence, výuka anglického jazyka,řečová dovednost čtení, text, extenzivní čtení, motivace.
Klíčová slova v angličtině
concept of communicative competence, English language teaching, reading skill, text, an extensive reading approach, motivation.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude věnována otázkám rozvoje řečové dovednosti čtení s porozuměním ve výuce anglického jazyka v prostředí školní třídy.
V teoretické části práce bude nejprve diskutována řečová dovednost čtení s porozuměním ve vztahu ke konceptu komunikativní kompetence, zvláštní pozornost bude věnována problematice extenzivního čtení. Autorka se rovněž zaměří na kritéria výběru textu, techniky kontroly porozumění, didaktické prostředky rozvoje této řečové dovednosti a její hodnocení, motivační strategie atd.
Praktickou částí diplomové práce bude vlastní akční výzkum cílený na rozvoj dovednosti extenzivního čtení u žáků.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude věnována otázkám rozvoje řečové dovednosti čtení s porozuměním ve výuce anglického jazyka v prostředí školní třídy.
V teoretické části práce bude nejprve diskutována řečová dovednost čtení s porozuměním ve vztahu ke konceptu komunikativní kompetence, zvláštní pozornost bude věnována problematice extenzivního čtení. Autorka se rovněž zaměří na kritéria výběru textu, techniky kontroly porozumění, didaktické prostředky rozvoje této řečové dovednosti a její hodnocení, motivační strategie atd.
Praktickou částí diplomové práce bude vlastní akční výzkum cílený na rozvoj dovednosti extenzivního čtení u žáků.
Seznam doporučené literatury
Day, Richard R., Bamford, Julian: Extensive reading in the second language classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. ISBN 0521568293 (bude získáno)
Day, Richard R., Bamford, Julian, Ur, Penny: Extensive Reading Activities for Teaching Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. ISBN 0521016517 (Městská knihovna v Praze)
Nuttall, Christine: Teaching reading skills in a foreign language. Oxford: Heinemann, 1982. ISBN 0-435-28973-X (Městská knihovna v Praze)
Wallace, Catherine: Reading. Oxford: Oxford University Press, 1992. ISBN 0-19-437130-1 (Městská knihovna v Praze)
Cyril, Weir J.: Communicative language testing. Hemel Hempstead: Prentice Hall International, 1990. ISBN 0-13-155284-8 (Městská knihovna v Praze)
Maňák, Josef , Švec, Vlastimil: Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80 -7315 -078 -6 (knihovna Univerzity Pardubice)
Seznam doporučené literatury
Day, Richard R., Bamford, Julian: Extensive reading in the second language classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. ISBN 0521568293 (bude získáno)
Day, Richard R., Bamford, Julian, Ur, Penny: Extensive Reading Activities for Teaching Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. ISBN 0521016517 (Městská knihovna v Praze)
Nuttall, Christine: Teaching reading skills in a foreign language. Oxford: Heinemann, 1982. ISBN 0-435-28973-X (Městská knihovna v Praze)
Wallace, Catherine: Reading. Oxford: Oxford University Press, 1992. ISBN 0-19-437130-1 (Městská knihovna v Praze)
Cyril, Weir J.: Communicative language testing. Hemel Hempstead: Prentice Hall International, 1990. ISBN 0-13-155284-8 (Městská knihovna v Praze)
Maňák, Josef , Švec, Vlastimil: Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80 -7315 -078 -6 (knihovna Univerzity Pardubice)