This paper deals with the issue of teaching grammar to achieve communicative competence with EFL students. It presents and discusses arguments for and against teaching grammar, as well as various approaches and tips for improving the quality of teaching grammar towards achieving communicative competence.
Anotace v angličtině
Práce se zabývá problematikou výuky gramatiky pro dosažení komunikativní kompetence u studentů angličtiny jako druhého nebo cizího jazyka. Diskutovány jsou argumenty pro a proti zahrnutí výuky gramatiky, také různé přístupy a tipy pro zlepšení kvality výuky gramatiky pro dosažení komunikativní kompetence.
Klíčová slova
communicative competence, English language teaching, grammar
Klíčová slova v angličtině
komunikativní kompetence, výuka anglického jazyka, gramatika
Rozsah průvodní práce
43 s.
Jazyk
AN
Anotace
This paper deals with the issue of teaching grammar to achieve communicative competence with EFL students. It presents and discusses arguments for and against teaching grammar, as well as various approaches and tips for improving the quality of teaching grammar towards achieving communicative competence.
Anotace v angličtině
Práce se zabývá problematikou výuky gramatiky pro dosažení komunikativní kompetence u studentů angličtiny jako druhého nebo cizího jazyka. Diskutovány jsou argumenty pro a proti zahrnutí výuky gramatiky, také různé přístupy a tipy pro zlepšení kvality výuky gramatiky pro dosažení komunikativní kompetence.
Klíčová slova
communicative competence, English language teaching, grammar
Klíčová slova v angličtině
komunikativní kompetence, výuka anglického jazyka, gramatika
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na problematiku výuky gramatiky v kontextu komunikativního přístupu k výuce anglického jazyka; zohledněna přitom bude rovněž aktuálně probíhající kurikulární reforma a její cíle v oblasti jazykové / cizojazyčné výuky.
V teoretické části práce budou nejprve vymezeny základní koncepty, tzn. zejména gramatika jako jazykový prostředek a komunikativní kompetence. Procesy učení / vyučování gramatiky budou diskutovány z hlediska různých přístupů k výuce anglického jazyka (s akcentem na aktuální trendy, tj. například content-based learning, task-based learning, komunikativní přístup) a s nimi spojených vyučovacích strategií a technik. Pozornost bude věnována rovněž dalším specifickým otázkám těchto procesů (spolupráce, motivace, varieta učebních úkolů atd.).
V praktické části práce budou prezentovány výsledky vlastního výzkumu, koncipovaného jako pedagogický experiment (komparace výsledků ´učení se´ žáků gramatice ve dvou skupinách při použití různých strategií a technik výuky).
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na problematiku výuky gramatiky v kontextu komunikativního přístupu k výuce anglického jazyka; zohledněna přitom bude rovněž aktuálně probíhající kurikulární reforma a její cíle v oblasti jazykové / cizojazyčné výuky.
V teoretické části práce budou nejprve vymezeny základní koncepty, tzn. zejména gramatika jako jazykový prostředek a komunikativní kompetence. Procesy učení / vyučování gramatiky budou diskutovány z hlediska různých přístupů k výuce anglického jazyka (s akcentem na aktuální trendy, tj. například content-based learning, task-based learning, komunikativní přístup) a s nimi spojených vyučovacích strategií a technik. Pozornost bude věnována rovněž dalším specifickým otázkám těchto procesů (spolupráce, motivace, varieta učebních úkolů atd.).
V praktické části práce budou prezentovány výsledky vlastního výzkumu, koncipovaného jako pedagogický experiment (komparace výsledků ´učení se´ žáků gramatice ve dvou skupinách při použití různých strategií a technik výuky).
Seznam doporučené literatury
Celce-Murcia, M., Hilles S.: Techniques and Resources in Teaching Grammar, Oxford University Press 1988
Gethin H: Grammar in Context, Proficiency Level English, New Edition, Thomas Nelson and Sons Ltd 1992
Dubrovin, M. I.: Situational Grammar, Third Edition, Moscow 1986
Harmer, J.: Teaching and Learning Grammar, Longman 1991
Richards, J. C., Renandya W. A.: Methodology in Language Teaching, An Anthology of Current Practice, Cambridge University Press 2005
Thornbury, S.: How to Teach Grammar, Longman, 1999
Rinvolucri, M.: Grammar Games, CUP 1985
Lock, G.: Functional English Grammar, CUP 1994
Jones, L.: Communicative Grammar Practice. Activities for Intermediate Students of English, CUP 1992
Weaver, C.: Teaching Grammar in Context, Boynton/Cook Pub, 1996
Odlin, T.: Perspectives in Pedagogical Grammar, CUP 1994
Seznam doporučené literatury
Celce-Murcia, M., Hilles S.: Techniques and Resources in Teaching Grammar, Oxford University Press 1988
Gethin H: Grammar in Context, Proficiency Level English, New Edition, Thomas Nelson and Sons Ltd 1992
Dubrovin, M. I.: Situational Grammar, Third Edition, Moscow 1986
Harmer, J.: Teaching and Learning Grammar, Longman 1991
Richards, J. C., Renandya W. A.: Methodology in Language Teaching, An Anthology of Current Practice, Cambridge University Press 2005
Thornbury, S.: How to Teach Grammar, Longman, 1999
Rinvolucri, M.: Grammar Games, CUP 1985
Lock, G.: Functional English Grammar, CUP 1994
Jones, L.: Communicative Grammar Practice. Activities for Intermediate Students of English, CUP 1992
Weaver, C.: Teaching Grammar in Context, Boynton/Cook Pub, 1996
Odlin, T.: Perspectives in Pedagogical Grammar, CUP 1994