Tato bakalářská práce se zabývá dospíváním velmi známého kouzelníka Harryho Pottera a náplní této práce je zachycení vývoje postavy hlavního hrdiny od prvního dílu (Kámen mudrců, 1997), kde Harry vystupuje jako mladý a nezkušený sirotek, do posledního dílu (Relikvie smrti, 2007), kde jako dospělý jedinec našel přátele, lásku a místo ve společnosti. Co se týče literárních žánrů, hlavním cílem práce je dokázat, že příběh Harryho Pottera je vývojovým románem, neboť je více zaměřen na Potterovo dospívání, odehrávající se na pozadí fantasy světa.
Anotace v angličtině
This bachelor paper deals with the progression of the well known wizard Harry Potter. Its aim is to refer to the Harry Potter?s development from the first volume ?The Philosopher?s Stone? (1997) where he represents a young inexperienced orphan to the final one ?The Deathly Hallows? (2007) when he portrays an adult having friends, love and also the place in society. When it comes to the literary genres, the main aim of the thesis is to prove that Harry Potter is a Bildungsroman because it is more concentrated on Potter?s process of evolution taking place in the fantasy world.
Klíčová slova
Bildungsroman, fantasy, initiation, Harry Potter, genre
Tato bakalářská práce se zabývá dospíváním velmi známého kouzelníka Harryho Pottera a náplní této práce je zachycení vývoje postavy hlavního hrdiny od prvního dílu (Kámen mudrců, 1997), kde Harry vystupuje jako mladý a nezkušený sirotek, do posledního dílu (Relikvie smrti, 2007), kde jako dospělý jedinec našel přátele, lásku a místo ve společnosti. Co se týče literárních žánrů, hlavním cílem práce je dokázat, že příběh Harryho Pottera je vývojovým románem, neboť je více zaměřen na Potterovo dospívání, odehrávající se na pozadí fantasy světa.
Anotace v angličtině
This bachelor paper deals with the progression of the well known wizard Harry Potter. Its aim is to refer to the Harry Potter?s development from the first volume ?The Philosopher?s Stone? (1997) where he represents a young inexperienced orphan to the final one ?The Deathly Hallows? (2007) when he portrays an adult having friends, love and also the place in society. When it comes to the literary genres, the main aim of the thesis is to prove that Harry Potter is a Bildungsroman because it is more concentrated on Potter?s process of evolution taking place in the fantasy world.
Klíčová slova
Bildungsroman, fantasy, initiation, Harry Potter, genre
Populární série fantasy románů o čarodějnickém učni Harry Potterovi může být z hlediska žánru nahlížena také jako forma vývojového románu, tzv. Bildungsromanu. V úvodu práce studentka stručně uvede zvolené dílo do literárního kontextu a vysvětlí některé základní pojmy, s nimiž bude pracovat, především fantasy? a vývojový román (Bildungsroman). Jádrem práce bude analýza románů z hlediska jejich ne/naplnění žánrových předpokladů vývojového románu, tzn. studentka se zaměří hlavně na typické iniciační kroky procesu dospívání (např. uvědomění si smrtelnosti, první přátelství a láska, sexuální probuzení, duchovní probuzení, hledání vlastní identity a místa ve společnosti, první zklamání, ad.) a způsob jejich literárního zpracování. Svou analýzu studentka opře o relevantní sekundární zdroje a doloží ukázkami z primárního textu. Závěrem svou analýzu shrne a pokusí se vyslovit obecnější závěr o žánrové příslušnosti zvoleného díla, tedy zda je Harry Potter více o dospívání nebo o druhotném světě fantasy.
Zásady pro vypracování
Populární série fantasy románů o čarodějnickém učni Harry Potterovi může být z hlediska žánru nahlížena také jako forma vývojového románu, tzv. Bildungsromanu. V úvodu práce studentka stručně uvede zvolené dílo do literárního kontextu a vysvětlí některé základní pojmy, s nimiž bude pracovat, především fantasy? a vývojový román (Bildungsroman). Jádrem práce bude analýza románů z hlediska jejich ne/naplnění žánrových předpokladů vývojového románu, tzn. studentka se zaměří hlavně na typické iniciační kroky procesu dospívání (např. uvědomění si smrtelnosti, první přátelství a láska, sexuální probuzení, duchovní probuzení, hledání vlastní identity a místa ve společnosti, první zklamání, ad.) a způsob jejich literárního zpracování. Svou analýzu studentka opře o relevantní sekundární zdroje a doloží ukázkami z primárního textu. Závěrem svou analýzu shrne a pokusí se vyslovit obecnější závěr o žánrové příslušnosti zvoleného díla, tedy zda je Harry Potter více o dospívání nebo o druhotném světě fantasy.
Seznam doporučené literatury
BAKHTIN, M. The Bildungsroman and Its Significance in the History of Realism (Toward a Historical Typology of the Novel). Speech Genres and Other Late Essays. Austin: University of Texas Press, 1986. (transl. Vern W. McGee)
HARDIN, J. N. Reflection and Action: Essays on the Bildungsroman. University of South Carolina Press, 1991. (úvod)
MARTINI, F: Bildungsroman Term and Theory. In Hardin, J. N.: Reflection and Action: Essays on the Bildungsroman. University of South Carolina Press, 1991.
HEILMAN, E. E. Critical Perspectives on Harry Potter. 2nd edition. New York: Routledge, 2009.
MANLOVE, C. From Alice To Harry Potter: Children's Fantasy in England. Christchurch, N.Z. : Cybereditions, 2003.
MANLOVE, C. The Impuls of Fantasy Literature. 1st edition. London: Macmillan, 1983.
LERER; SETH. Children's Literature: A reader's history, from Aesop to Harry Potter. Chicago: University of Chicago Press, 2008.
MULHOLLAND, N. The Psychology of Harry Potter: An Unauthorized Examination of the Boy Who Lived. Dallas, Tex. : BenBella Books : Distributed by Independent Publishers Group, 2006.
HUNT, P. Children's Literature. 1st edition. Oxford: Blackwell, 2001.
VANČO, M.: Fenomén Harry Potter v recepčných súradniciach. Nitra: Enigma, 2009.
BUBÍKOVÁ, Š. et al. Literary Childhoods : Growing Up in British and American Literature. Červený Kostelec Pardubice : Pavel Mervart Univerzita Pardubice, 2008.
CAMPBELL, J. Tisíc tváří hrdiny: archetyp hrdiny v proměnách věků. Praha: Portál 2000. (transl. H. Loupová)
ECCLESHARE, J. A Guide to Harry Potter Novels. London: Continuum, 2002.
Seznam doporučené literatury
BAKHTIN, M. The Bildungsroman and Its Significance in the History of Realism (Toward a Historical Typology of the Novel). Speech Genres and Other Late Essays. Austin: University of Texas Press, 1986. (transl. Vern W. McGee)
HARDIN, J. N. Reflection and Action: Essays on the Bildungsroman. University of South Carolina Press, 1991. (úvod)
MARTINI, F: Bildungsroman Term and Theory. In Hardin, J. N.: Reflection and Action: Essays on the Bildungsroman. University of South Carolina Press, 1991.
HEILMAN, E. E. Critical Perspectives on Harry Potter. 2nd edition. New York: Routledge, 2009.
MANLOVE, C. From Alice To Harry Potter: Children's Fantasy in England. Christchurch, N.Z. : Cybereditions, 2003.
MANLOVE, C. The Impuls of Fantasy Literature. 1st edition. London: Macmillan, 1983.
LERER; SETH. Children's Literature: A reader's history, from Aesop to Harry Potter. Chicago: University of Chicago Press, 2008.
MULHOLLAND, N. The Psychology of Harry Potter: An Unauthorized Examination of the Boy Who Lived. Dallas, Tex. : BenBella Books : Distributed by Independent Publishers Group, 2006.
HUNT, P. Children's Literature. 1st edition. Oxford: Blackwell, 2001.
VANČO, M.: Fenomén Harry Potter v recepčných súradniciach. Nitra: Enigma, 2009.
BUBÍKOVÁ, Š. et al. Literary Childhoods : Growing Up in British and American Literature. Červený Kostelec Pardubice : Pavel Mervart Univerzita Pardubice, 2008.
CAMPBELL, J. Tisíc tváří hrdiny: archetyp hrdiny v proměnách věků. Praha: Portál 2000. (transl. H. Loupová)
ECCLESHARE, J. A Guide to Harry Potter Novels. London: Continuum, 2002.