Tato bakalářská práce se zabývá vyučováním poslechu s porozuměním s použitím autentických materiálů. Teoretická část práce se skládá ze tří kapitol. V první kapitole jsou popsány role poslechu v různých přístupech k vyučování cizího jazyka se zaměřením na komunikativní vyučování jazyka, v jehož kontextu je používání autentických materiálů diskutováno. Druhá kapitola se zabývá problematikou vyučování poslechu s porozuměním a popisuje důvody k poslechu v reálném životě, různé poslechové dovednosti (tzv. listening micro-skills), náročnost a proces poslechu, různé typy poslechu a sekvenci lekce zaměřené na poslech. Závěrečná část teoretické části práce se zabývá autentickými materiály. Je podána definice autentických materiálů, jejich charakteristika, typy a argumenty pro nebo proti jejich používání ve výuce angličtiny.
Praktická část je založena na vytvoření před-poslechových a poslechových aktivit s autentickými nahrávkami. Pro každou nahrávku jsou vytvořeny a ohodnoceny dva typy aktivit s různou úrovní obtížnosti pro ilustraci toho, že autentické materiály jsou vhodné pro výuku studentů s různou úrovní komunikativní kompetence v angličtině.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with using authentic listening materials for teaching listening comprehension. The theoretical part consists of three chapters. In the first chapter, various roles of listening in different approaches are described with the focus on the Communicative Language Teaching, in which context the use of authentic materials is discussed. The second chapter is concerned with the issue of teaching listening comprehension, describing reasons to listen in the real life, listening micro-skills, difficulties and process of listening, various types of listening, and the sequence of the listening lesson. The last chapter of the theoretical part deals with authentic materials. There is given a definition of authentic material, their characteristics, types, and arguments approving or disapproving of their use in ELT.
The practical part is based on designing pre and while- listening activities with authentic recordings. For each recording, two types of excercises with different diffuclty are created and evaluated in order to illustrate that authentic listening materials are suitable for students with various levels of communicative competence in English.
Klíčová slova
poslech s porozuměním, autentické materiály, vlastně vytvořené aktivity
Tato bakalářská práce se zabývá vyučováním poslechu s porozuměním s použitím autentických materiálů. Teoretická část práce se skládá ze tří kapitol. V první kapitole jsou popsány role poslechu v různých přístupech k vyučování cizího jazyka se zaměřením na komunikativní vyučování jazyka, v jehož kontextu je používání autentických materiálů diskutováno. Druhá kapitola se zabývá problematikou vyučování poslechu s porozuměním a popisuje důvody k poslechu v reálném životě, různé poslechové dovednosti (tzv. listening micro-skills), náročnost a proces poslechu, různé typy poslechu a sekvenci lekce zaměřené na poslech. Závěrečná část teoretické části práce se zabývá autentickými materiály. Je podána definice autentických materiálů, jejich charakteristika, typy a argumenty pro nebo proti jejich používání ve výuce angličtiny.
Praktická část je založena na vytvoření před-poslechových a poslechových aktivit s autentickými nahrávkami. Pro každou nahrávku jsou vytvořeny a ohodnoceny dva typy aktivit s různou úrovní obtížnosti pro ilustraci toho, že autentické materiály jsou vhodné pro výuku studentů s různou úrovní komunikativní kompetence v angličtině.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with using authentic listening materials for teaching listening comprehension. The theoretical part consists of three chapters. In the first chapter, various roles of listening in different approaches are described with the focus on the Communicative Language Teaching, in which context the use of authentic materials is discussed. The second chapter is concerned with the issue of teaching listening comprehension, describing reasons to listen in the real life, listening micro-skills, difficulties and process of listening, various types of listening, and the sequence of the listening lesson. The last chapter of the theoretical part deals with authentic materials. There is given a definition of authentic material, their characteristics, types, and arguments approving or disapproving of their use in ELT.
The practical part is based on designing pre and while- listening activities with authentic recordings. For each recording, two types of excercises with different diffuclty are created and evaluated in order to illustrate that authentic listening materials are suitable for students with various levels of communicative competence in English.
Klíčová slova
poslech s porozuměním, autentické materiály, vlastně vytvořené aktivity
Student se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou autentických materiálů ve výuce řečové dovednosti poslechu s porozuměním v anglickém jazyce. V teoretické části práce nejprve zasadí problematiku do širšího kontextu, tedy do konceptu komunikativní kompetence. Dále bude diskutovat jednotlivé aspekty této receptivní dovednosti (tzv. intensive vs. extensive listening; listening micro-skills), plánování poslechové aktivity a zejména pak výběr materiálů. Nejprve shrne výhody a nevýhody využívání autentických nahrávek pro poslech, uvede kritéria jejich hodnocení. V praktické části práce provede zdůvodněný výběr autentických materiálů a navrhne předposlechové a poslechové aktivity.
Zásady pro vypracování
Student se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou autentických materiálů ve výuce řečové dovednosti poslechu s porozuměním v anglickém jazyce. V teoretické části práce nejprve zasadí problematiku do širšího kontextu, tedy do konceptu komunikativní kompetence. Dále bude diskutovat jednotlivé aspekty této receptivní dovednosti (tzv. intensive vs. extensive listening; listening micro-skills), plánování poslechové aktivity a zejména pak výběr materiálů. Nejprve shrne výhody a nevýhody využívání autentických nahrávek pro poslech, uvede kritéria jejich hodnocení. V praktické části práce provede zdůvodněný výběr autentických materiálů a navrhne předposlechové a poslechové aktivity.
Seznam doporučené literatury
1. Harmer, Jeremy, The practice of English language teaching, Harlow : Pearson Education, c2001, ISBN: 0-582-40385-5
2. Wilson, J. J., How to teach listening, Harlow : Pearson Education, c2008, ISBN: 978-1-4058-4775-9
3. Ur, Penny, Teaching listening comprehension, Cambridge : Cambridge University Press, 1989, ISBN: 0-521-28781-2
4. Rost, Michael, Teaching and researching listening, Harlow : Longman, 2002, ISBN: 0-582-36930-4
Seznam doporučené literatury
1. Harmer, Jeremy, The practice of English language teaching, Harlow : Pearson Education, c2001, ISBN: 0-582-40385-5
2. Wilson, J. J., How to teach listening, Harlow : Pearson Education, c2008, ISBN: 978-1-4058-4775-9
3. Ur, Penny, Teaching listening comprehension, Cambridge : Cambridge University Press, 1989, ISBN: 0-521-28781-2
4. Rost, Michael, Teaching and researching listening, Harlow : Longman, 2002, ISBN: 0-582-36930-4