Práce "Koptské ikony" se zaměřuje na problematiku spojenou s ikonami v rámci Koptské církve (konkrétně Koptské Ortodoxní Církve). Pojednává vůbec o vzniku ikon, společně s nastíněním jejich možných kořenů. Dále pak ale také o chápání náboženského zobrazování a jeho myšlenkovém zasazení do kontextu raného křesťanství, tak jak se vytvářelo a skrze ikonoklastický odpor také formovalo a zformulovalo v dogma na koncilu r. 787 pro "východní křesťanství". Vzhledem k tomu, že se koptské křesťanství tohoto koncilu neúčastnilo, je zde tematizována otázka, zda k ikonoklasmu došlo také v rámci egyptského křesťanství a jak je pak možno zde sledovat zakotvení pojímání ikon. Proto, že ikony jsou součástí bohoslužebného dění a chrámů, je zde také nastíněno jak chápání chrámu, tak i tedy "místa" ikon v něm, a načrtnuta tak jejich funkce. Další část související s významem a funkcí ikon je věnována "zázračným" ikonám, tedy jakým způsobem a o čem vypovídají legendy, ve kterých je možno nalézt "zázraky", které jsou ikonám připisovány. Jinak řečeno, které motivy zde můžeme nacházet a v jakém kontextu je možno je "číst". Závěr práce tvoří pojednání věnující se stylistické a formální stránce koptské ikonografie tak, jak se v historii proměňovala a jaké všechny podoby nalezla. Současně je zde také řešena otázka, zda a jakým způsobem lze hovořit o koptském stylu a jaké by pak byly jeho stylotvorné prvky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the issue of Coptic icons in Coptic Church (The Coptic Orthodox Church in particular). It deals with the origin of the icons, along with the outlining their possible roots. Then thesis reflects the understanding of religious view and its intellectual contextualization of early Christianity as it was created and by iconoclasm formulated its dogma which was confirmed on the council for ?Eastern Christianity? in 757. Considering the Coptic Christianity did not participate in the Council, there is the question whether the iconoclasm occured in Egyptian Christianity or not. And how we can observe the fixation of embracement of the icons. Because the icons are part of the service and temples the thesis both outlines the understanding of the temple and ?place? and function of the icon in it.
Next part of the thesis is focused on ?miraculous? icons. More accurately reflects the legends- in which way they tell the story and what the point of the legends which add this miracle to icon is. In other words, which leitmotives we can find in the legends and how can we interpret them.
The conclusion is focused on stylistic and formal aspect of the Coptic iconography-how it transformed and how many forms it found during the history. Simultaneously is there tackling a question whether we can speak about Coptic style. And if we can, how do its main motives which make the Coptic style look like?
Práce "Koptské ikony" se zaměřuje na problematiku spojenou s ikonami v rámci Koptské církve (konkrétně Koptské Ortodoxní Církve). Pojednává vůbec o vzniku ikon, společně s nastíněním jejich možných kořenů. Dále pak ale také o chápání náboženského zobrazování a jeho myšlenkovém zasazení do kontextu raného křesťanství, tak jak se vytvářelo a skrze ikonoklastický odpor také formovalo a zformulovalo v dogma na koncilu r. 787 pro "východní křesťanství". Vzhledem k tomu, že se koptské křesťanství tohoto koncilu neúčastnilo, je zde tematizována otázka, zda k ikonoklasmu došlo také v rámci egyptského křesťanství a jak je pak možno zde sledovat zakotvení pojímání ikon. Proto, že ikony jsou součástí bohoslužebného dění a chrámů, je zde také nastíněno jak chápání chrámu, tak i tedy "místa" ikon v něm, a načrtnuta tak jejich funkce. Další část související s významem a funkcí ikon je věnována "zázračným" ikonám, tedy jakým způsobem a o čem vypovídají legendy, ve kterých je možno nalézt "zázraky", které jsou ikonám připisovány. Jinak řečeno, které motivy zde můžeme nacházet a v jakém kontextu je možno je "číst". Závěr práce tvoří pojednání věnující se stylistické a formální stránce koptské ikonografie tak, jak se v historii proměňovala a jaké všechny podoby nalezla. Současně je zde také řešena otázka, zda a jakým způsobem lze hovořit o koptském stylu a jaké by pak byly jeho stylotvorné prvky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the issue of Coptic icons in Coptic Church (The Coptic Orthodox Church in particular). It deals with the origin of the icons, along with the outlining their possible roots. Then thesis reflects the understanding of religious view and its intellectual contextualization of early Christianity as it was created and by iconoclasm formulated its dogma which was confirmed on the council for ?Eastern Christianity? in 757. Considering the Coptic Christianity did not participate in the Council, there is the question whether the iconoclasm occured in Egyptian Christianity or not. And how we can observe the fixation of embracement of the icons. Because the icons are part of the service and temples the thesis both outlines the understanding of the temple and ?place? and function of the icon in it.
Next part of the thesis is focused on ?miraculous? icons. More accurately reflects the legends- in which way they tell the story and what the point of the legends which add this miracle to icon is. In other words, which leitmotives we can find in the legends and how can we interpret them.
The conclusion is focused on stylistic and formal aspect of the Coptic iconography-how it transformed and how many forms it found during the history. Simultaneously is there tackling a question whether we can speak about Coptic style. And if we can, how do its main motives which make the Coptic style look like?
1. Úvod, vymezení tématu, metodologická východiska.
2. Vymezení termínu "ikona" v širším křesťanském a následně v koptském kontextu, teorie vzniku ikon.
3. Ikonodulie vs. ikonoklasmus v rámci Koptské orthodoxní církve.
4. Umělecký styl, otázka staroegyptského vlivu na ikonopisectví, výrazové prostředky koptských ikon ve srovnání s ikonami byzantskými, vývoj koptského stylu, symbolika koptských ikon.
5. Funkce ikony, otázka různých forem ikonodulie v rámci koptského křesťanství, koptské ikonopisectví, typologie ikon, které koptští věřící rozeznávají jako "zázračné".
Zásady pro vypracování
1. Úvod, vymezení tématu, metodologická východiska.
2. Vymezení termínu "ikona" v širším křesťanském a následně v koptském kontextu, teorie vzniku ikon.
3. Ikonodulie vs. ikonoklasmus v rámci Koptské orthodoxní církve.
4. Umělecký styl, otázka staroegyptského vlivu na ikonopisectví, výrazové prostředky koptských ikon ve srovnání s ikonami byzantskými, vývoj koptského stylu, symbolika koptských ikon.
5. Funkce ikony, otázka různých forem ikonodulie v rámci koptského křesťanství, koptské ikonopisectví, typologie ikon, které koptští věřící rozeznávají jako "zázračné".
Seznam doporučené literatury
Meinardus, O. F. A.: Two Thousand Years of Coptic Christianity, Cairo, 2002
Skalova, Z. (ed.): Icons of the Nile Valley, Cairo, 2006
Hondelink, H.: Coptic Art and Culture, Cairo, 1990
Eastmond, A. (ed.): Icon and Word: The Power of Images in Byzantium: Studies Presented to Robin Cormack, 2003
Ouspensky L. (ed.): The Meaning of Icons, 1983
-uvedená literatura se nachází v autorčině osobním vlastnictví
Seznam doporučené literatury
Meinardus, O. F. A.: Two Thousand Years of Coptic Christianity, Cairo, 2002
Skalova, Z. (ed.): Icons of the Nile Valley, Cairo, 2006
Hondelink, H.: Coptic Art and Culture, Cairo, 1990
Eastmond, A. (ed.): Icon and Word: The Power of Images in Byzantium: Studies Presented to Robin Cormack, 2003
Ouspensky L. (ed.): The Meaning of Icons, 1983
-uvedená literatura se nachází v autorčině osobním vlastnictví