Obsahem a smyslem práce je povaha vychovatele v postmoderní situaci. Záměrem práce je sledovat povahu vychovatele a v tomto ohledu se práce soustředí na výchovné působení mezi vychovávajícím a vychovávaným, na současné výchovné trendy, na směr výchovy a vzdělávání. První část je věnována vymezení postmoderní situace a vysvětlení pojmů postmoderna a moderna. Druhá část je věnována spektru filosofie v postmoderní době. Třetí část je věnována výchově v postmoderní situaci. V závěru jsou shrnuty poznatky, k nimž se dospělo a je zdůrazněna výchova v současné postmoderní době, jenž si klade za úkol pomáhat člověku, aby se zhumanizoval a stal člověkem.
Anotace v angličtině
The contents and the sense of the bachelor work is the nature of educator in the postmodern situation. The aim of this work is to follow the nature of educator and in this regard is the work focused on educational interaction between educator and educated, on contemporary educational trends and the direction of education. The first part deals with definition of postmodern situation and explanation of the concepts of modernism and postmodernism. The second part is focused on the spectrum of philosophy in the postmodern era. The third part inquires into education in the postmodern situation. The conclusion summarizes the reached findings and emphasizes the education in the contemporary postmodern age which tries to help people to humanize and become human beings.
Klíčová slova
Pluralismus, postmoderna, výchova, vychovatel
Klíčová slova v angličtině
Pluralism, postmodernism, education, educator
Rozsah průvodní práce
51 s. (68568 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Obsahem a smyslem práce je povaha vychovatele v postmoderní situaci. Záměrem práce je sledovat povahu vychovatele a v tomto ohledu se práce soustředí na výchovné působení mezi vychovávajícím a vychovávaným, na současné výchovné trendy, na směr výchovy a vzdělávání. První část je věnována vymezení postmoderní situace a vysvětlení pojmů postmoderna a moderna. Druhá část je věnována spektru filosofie v postmoderní době. Třetí část je věnována výchově v postmoderní situaci. V závěru jsou shrnuty poznatky, k nimž se dospělo a je zdůrazněna výchova v současné postmoderní době, jenž si klade za úkol pomáhat člověku, aby se zhumanizoval a stal člověkem.
Anotace v angličtině
The contents and the sense of the bachelor work is the nature of educator in the postmodern situation. The aim of this work is to follow the nature of educator and in this regard is the work focused on educational interaction between educator and educated, on contemporary educational trends and the direction of education. The first part deals with definition of postmodern situation and explanation of the concepts of modernism and postmodernism. The second part is focused on the spectrum of philosophy in the postmodern era. The third part inquires into education in the postmodern situation. The conclusion summarizes the reached findings and emphasizes the education in the contemporary postmodern age which tries to help people to humanize and become human beings.
Klíčová slova
Pluralismus, postmoderna, výchova, vychovatel
Klíčová slova v angličtině
Pluralism, postmodernism, education, educator
Zásady pro vypracování
Práce se soustředí na povahu vychovatele v postmoderní situaci. Studentka nejprve uvede problematiku situace v evropské a americké kulturní tradici druhé poloviny dvacátého století. Dále se bude věnovat tématu výchovy jako ideálu a jeho ztráty, spolubytí, sváru a toleranci a vzájemné porady.
Zásady pro vypracování
Práce se soustředí na povahu vychovatele v postmoderní situaci. Studentka nejprve uvede problematiku situace v evropské a americké kulturní tradici druhé poloviny dvacátého století. Dále se bude věnovat tématu výchovy jako ideálu a jeho ztráty, spolubytí, sváru a toleranci a vzájemné porady.
Seznam doporučené literatury
Bauman, Z. Individualizovaná společnost, 1. vydání. Praha : Mladá fronta, 2004, ISBN 80-204-1195-X.
Bauman, Z. Úvahy o postmoderní době, 2. vydání. Praha : SLON, 2002, ISBN 80-86429-11-3.
Bauman, Z. Svoboda, 1. vydání. Praha : Argo, 2003, ISBN 80-7203-432-4.
Foucault, M. Archeologie vědění. Praha : Herrmann & synové, 2002.
Foucault, M. Diskurs, autor, genealogie, 1 vydání. Praha : Svoboda, 1994, ISBN 80-205-0406-0.
Foucault, M. Slová a veci. Bratislava : Kalligram, s.r.o., 2000, ISBN 80-7149-330-9.
Lipovetsky, G. Soumrak povinnosti. Praha : Prostor, 1999, ISBN 80-7260-008-7.
Lyotard, J.-F. Návrat a jiné eseje. Praha : Hermann & synové, 2002.
Lyotard, J.- F. O postmodernismu, 1. vydání. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 1993, ISBN 80-7007-047-1.
Michálek, J. Topologie výchovy. 1. vydání. Praha : Oikoymenh, 1996, ISBN 80-86005-01-1.
Pinc, Z. Fragmenty k filosofii výchovy. 1. vydání. Praha: Oikoymenh, 1999, ISBN 80-7298-004-1.
Welsch, W. Naše postmoderní moderna. 1. vydání. Praha: Zvon, s. r. o., 1994, ISBN 80-7113-104-0.
Santoro, N. Teaching in culturally diverse contexts: what knowledge about ?self? and ?others? do teachers need?, in: Journal of Education for Teaching, vol.36, No 1 2009
Turek, I. Globalizácia a jej vplyv na vzdělávanie, in: Pedagogická revue, roč.59, 2007,č.3
Seznam doporučené literatury
Bauman, Z. Individualizovaná společnost, 1. vydání. Praha : Mladá fronta, 2004, ISBN 80-204-1195-X.
Bauman, Z. Úvahy o postmoderní době, 2. vydání. Praha : SLON, 2002, ISBN 80-86429-11-3.
Bauman, Z. Svoboda, 1. vydání. Praha : Argo, 2003, ISBN 80-7203-432-4.
Foucault, M. Archeologie vědění. Praha : Herrmann & synové, 2002.
Foucault, M. Diskurs, autor, genealogie, 1 vydání. Praha : Svoboda, 1994, ISBN 80-205-0406-0.
Foucault, M. Slová a veci. Bratislava : Kalligram, s.r.o., 2000, ISBN 80-7149-330-9.
Lipovetsky, G. Soumrak povinnosti. Praha : Prostor, 1999, ISBN 80-7260-008-7.
Lyotard, J.-F. Návrat a jiné eseje. Praha : Hermann & synové, 2002.
Lyotard, J.- F. O postmodernismu, 1. vydání. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 1993, ISBN 80-7007-047-1.
Michálek, J. Topologie výchovy. 1. vydání. Praha : Oikoymenh, 1996, ISBN 80-86005-01-1.
Pinc, Z. Fragmenty k filosofii výchovy. 1. vydání. Praha: Oikoymenh, 1999, ISBN 80-7298-004-1.
Welsch, W. Naše postmoderní moderna. 1. vydání. Praha: Zvon, s. r. o., 1994, ISBN 80-7113-104-0.
Santoro, N. Teaching in culturally diverse contexts: what knowledge about ?self? and ?others? do teachers need?, in: Journal of Education for Teaching, vol.36, No 1 2009
Turek, I. Globalizácia a jej vplyv na vzdělávanie, in: Pedagogická revue, roč.59, 2007,č.3