Ústředním motivem myšlení Jeana Jacquese Rousseaua je člověk, a proto se i tato bakalářská práce na člověka soustřeďuje. Je zde věnována pozornost jednotlivým Rousseauovým určením lidské přirozenosti, jimiž jsou svoboda, tendence k sebezachování, sebeláska a schopnost člověka zdokonalovat se. Bakalářská práce také popisuje Rousseauův vztah k přírodě a k prapůvodnímu přirozenému stavu, jehož je podle Rousseaua příroda tvůrcem. Práce nahlíží na Rousseaua jako na jednoho z prvních myslitelů, kteří postřehli, že kultura je čímsi deformujícím, zahlcujícím, falešným, znetvořujícím lidskou přirozenost, čemu je nutno dát určité hranice a postavit se v zásadě proti. Rousseau pokrok kultury považoval za hlavní příčinu veškeré dekadence lidstva a ve svých spisech ji i moderní společnost jako takovou podrobuje ostré kritice, o kterých tato práce také pojednává. Dále se bakalářská práce zabývá výchovou u Jeana Jacquese Rousseaua, jak ji autor vykresluje ve svém pedagogickém románu ?Emil, čili o vychování?. Nový výchovný koncept měl být podle Rousseaua individuálním řešením společenských a kulturních problémů té doby, a proto se jej pokusil vytvořit.
Anotace v angličtině
The main motive of Jean Jacques Rousseau's philosophy, as Rousseau is considered one of the most significant thinkers of the 18th century, is a Man, and therefore also this bachelor thesis concentrates on this issue. The attention is focused on each of Rousseau's definitions of the human nature, which are freedom, self-preservation tendency, self-love and the ability of developing oneself. The bachelor thesis also decipts Rousseau's relationship to the nature and to the primordial state. The thesis considers Rousseau one of the first representatives of the modern age philosophy, who noticed that culture is a deforming matter, a matter that is overloading, false, deforming the human nature, a matter that must be given limits and, in principle, stood against. It was the cultural progress that Rousseau considered the main cause of all the decay of the mankind and in his documents the decay and the modern society as such are put through merciless critics, which this thesis disserts on. Furthermore, this thesis inquires into the questions of Jean Jacques Rousseau's education, as the author studied it in a pedagogical novel of his Emile: or, On Education. A new educational concept, according to Rousseau, was supposed to be a possible solution to the social and cultural problems of his day, and therefore he tried to create it.
Klíčová slova
Jean Jacques Rousseau, Člověk, příroda, kultura, společnost, výchova
Klíčová slova v angličtině
Jean Jacques Rousseau, Human, Nature, Culture, Society, Education
Rozsah průvodní práce
38 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Ústředním motivem myšlení Jeana Jacquese Rousseaua je člověk, a proto se i tato bakalářská práce na člověka soustřeďuje. Je zde věnována pozornost jednotlivým Rousseauovým určením lidské přirozenosti, jimiž jsou svoboda, tendence k sebezachování, sebeláska a schopnost člověka zdokonalovat se. Bakalářská práce také popisuje Rousseauův vztah k přírodě a k prapůvodnímu přirozenému stavu, jehož je podle Rousseaua příroda tvůrcem. Práce nahlíží na Rousseaua jako na jednoho z prvních myslitelů, kteří postřehli, že kultura je čímsi deformujícím, zahlcujícím, falešným, znetvořujícím lidskou přirozenost, čemu je nutno dát určité hranice a postavit se v zásadě proti. Rousseau pokrok kultury považoval za hlavní příčinu veškeré dekadence lidstva a ve svých spisech ji i moderní společnost jako takovou podrobuje ostré kritice, o kterých tato práce také pojednává. Dále se bakalářská práce zabývá výchovou u Jeana Jacquese Rousseaua, jak ji autor vykresluje ve svém pedagogickém románu ?Emil, čili o vychování?. Nový výchovný koncept měl být podle Rousseaua individuálním řešením společenských a kulturních problémů té doby, a proto se jej pokusil vytvořit.
Anotace v angličtině
The main motive of Jean Jacques Rousseau's philosophy, as Rousseau is considered one of the most significant thinkers of the 18th century, is a Man, and therefore also this bachelor thesis concentrates on this issue. The attention is focused on each of Rousseau's definitions of the human nature, which are freedom, self-preservation tendency, self-love and the ability of developing oneself. The bachelor thesis also decipts Rousseau's relationship to the nature and to the primordial state. The thesis considers Rousseau one of the first representatives of the modern age philosophy, who noticed that culture is a deforming matter, a matter that is overloading, false, deforming the human nature, a matter that must be given limits and, in principle, stood against. It was the cultural progress that Rousseau considered the main cause of all the decay of the mankind and in his documents the decay and the modern society as such are put through merciless critics, which this thesis disserts on. Furthermore, this thesis inquires into the questions of Jean Jacques Rousseau's education, as the author studied it in a pedagogical novel of his Emile: or, On Education. A new educational concept, according to Rousseau, was supposed to be a possible solution to the social and cultural problems of his day, and therefore he tried to create it.
Klíčová slova
Jean Jacques Rousseau, Člověk, příroda, kultura, společnost, výchova
Klíčová slova v angličtině
Jean Jacques Rousseau, Human, Nature, Culture, Society, Education
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se soustřeďuje na výchovu v myšlenkách Jeana Jacquese Rousseaua, významného francouzského intelektuála 18. století. Věnuji se zde také Rousseauovu pojetí člověka, lidské přirozenoti a jeho vztahu k přírodě a k soudobé kultuře.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se soustřeďuje na výchovu v myšlenkách Jeana Jacquese Rousseaua, významného francouzského intelektuála 18. století. Věnuji se zde také Rousseauovu pojetí člověka, lidské přirozenoti a jeho vztahu k přírodě a k soudobé kultuře.
Seznam doporučené literatury
1) ROUSSEAU, Jean Jacques. Emil čili o vychování. Olomouc: Nakladatel R. Promberger, 1926.
2) ROUSSEAU, Jean Jacques. Rozpravy. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1989. ISBN 80-205-0064-2
3) ROUSSEAU, Jean Jacques. Vyznání. Praha: Nakladatelství Odeon, 1978
4) FICHTE, Johann Gottlieb. Pojem vzdělance. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1971.
5) RÖD, Wolfgang. Novověká filosofie. II, Od Newtona po Rousseaua. Praha: Oikoymenh, 2004. ISBN 80-7298-109-9
6) KOMÁREK, Stanislav. Příroda a kultura: svět jevů a svět interpretací. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1582-2
Seznam doporučené literatury
1) ROUSSEAU, Jean Jacques. Emil čili o vychování. Olomouc: Nakladatel R. Promberger, 1926.
2) ROUSSEAU, Jean Jacques. Rozpravy. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1989. ISBN 80-205-0064-2
3) ROUSSEAU, Jean Jacques. Vyznání. Praha: Nakladatelství Odeon, 1978
4) FICHTE, Johann Gottlieb. Pojem vzdělance. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1971.
5) RÖD, Wolfgang. Novověká filosofie. II, Od Newtona po Rousseaua. Praha: Oikoymenh, 2004. ISBN 80-7298-109-9
6) KOMÁREK, Stanislav. Příroda a kultura: svět jevů a svět interpretací. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1582-2