Práce je zaměřena k problému teorie poznání v Komenského Obecné poradě o nápravě věcí lidských, kde Komenský rozvíjí svůj všenápravný program. Teorie poznání není u Komenského disciplínou samostatnou, nýbrž je založena na jeho metafyzice a je součástí jeho pansofických a všenápravných snah. Pokažením věcí lidských se i lidské poznání dostalo na scestí a je třeba ho napravit. Pro Komenského gnoseologii je příznačné sjednocování filosofie a teologie. Podle Komenského se poznání musí opírat jak o smysly a rozum, tak i o víru. Komenský si přeje, aby se dosahovalo univerzálního a úplného poznání věcí, které z nás učiní opravdový obraz boží.
Annotation in English
Thesis is focused on the problem of gnoseology in De rerum humanarum emendatione consultatio catholica by Comenius, where he unfolds his concept of the general reformation. The gnoseology is not a separate discipline for Comenius, but it is based on his metaphysics and it is a component of his reformatory (pansophics) endeavours. According to Comenius the humanity has been corrupted. Because of that human knowledge has got itself to vicious circles and it should be reformed. The unification of philosophy and theology is characteristic for Comenius´s gnoselogy. According to him knowledge should be based on senses, intellect and faith as well. Comenius wants people to achieve the universal and complete knowledge of things which would reflect a real image (picture) of god.
Práce je zaměřena k problému teorie poznání v Komenského Obecné poradě o nápravě věcí lidských, kde Komenský rozvíjí svůj všenápravný program. Teorie poznání není u Komenského disciplínou samostatnou, nýbrž je založena na jeho metafyzice a je součástí jeho pansofických a všenápravných snah. Pokažením věcí lidských se i lidské poznání dostalo na scestí a je třeba ho napravit. Pro Komenského gnoseologii je příznačné sjednocování filosofie a teologie. Podle Komenského se poznání musí opírat jak o smysly a rozum, tak i o víru. Komenský si přeje, aby se dosahovalo univerzálního a úplného poznání věcí, které z nás učiní opravdový obraz boží.
Annotation in English
Thesis is focused on the problem of gnoseology in De rerum humanarum emendatione consultatio catholica by Comenius, where he unfolds his concept of the general reformation. The gnoseology is not a separate discipline for Comenius, but it is based on his metaphysics and it is a component of his reformatory (pansophics) endeavours. According to Comenius the humanity has been corrupted. Because of that human knowledge has got itself to vicious circles and it should be reformed. The unification of philosophy and theology is characteristic for Comenius´s gnoselogy. According to him knowledge should be based on senses, intellect and faith as well. Comenius wants people to achieve the universal and complete knowledge of things which would reflect a real image (picture) of god.
Bakalářská práce se bude zabývat teorií poznání v Komenského Obecné poradě o nápravě věcí lidských se zaměřením na roli rozumu, smyslů a víry v procesu poznávání a na nejdůležitější pojmy, které s poznáváním souvisí, pravdu a světlo. Jedna z kapitol se také bude věnovat gnoseologickému optimismu, který se prolíná i do snah pedgogických. Vycházet budu především ze spisů Komenského v českých překladech. Jako literaturu sekundární využiji hlavně Komeniologické studie od Jana Patočky.
Research Plan
Bakalářská práce se bude zabývat teorií poznání v Komenského Obecné poradě o nápravě věcí lidských se zaměřením na roli rozumu, smyslů a víry v procesu poznávání a na nejdůležitější pojmy, které s poznáváním souvisí, pravdu a světlo. Jedna z kapitol se také bude věnovat gnoseologickému optimismu, který se prolíná i do snah pedgogických. Vycházet budu především ze spisů Komenského v českých překladech. Jako literaturu sekundární využiji hlavně Komeniologické studie od Jana Patočky.
Recommended resources
Komenský, Jan Amos. Obecná porada o nápravě věcí lidských.
Patočka, Jan. Komeniologické studie I-III. Praha: OIKOYMENH.
Schifferová, Věra. Ke vztahu filosofie a theologie u Jana Amose Komenského. in: Náboženství a věda, in: Pantheon. Pardubice, 2006.
Komenský, Jan Amos. Velká didaktika. in: Vybrané spisy I. Praha, 1958.
Komenský, Jan Amos. Cesta světla.
Soudilová, Věra. Filozofické základy Komenského pedagogiky. in: Comenius redivivus. Příspěvky k filozofii výchovy. in: Studia pedagogica 6. Praha, 1991.
Comenius, J. A. Lexicon reale pansophicum. in: De rerum humanarum emendatione catholica, tomus I.
Komenský, Jan Amos. Předchůdce vševědy. in: Vybrané spisy V.
Klosová, Markéta. Objasnění pansofických pokusů. in: Studia Comeniana et Historica. Časopis Muzea J.A. Komenského pro komeniologii, historii 16., 17. a 18. století a regionální dějepis moravsko slovenského pomezí. Uherský Brod : Muzeum J.A.Komenského, 1997.
Recommended resources
Komenský, Jan Amos. Obecná porada o nápravě věcí lidských.
Patočka, Jan. Komeniologické studie I-III. Praha: OIKOYMENH.
Schifferová, Věra. Ke vztahu filosofie a theologie u Jana Amose Komenského. in: Náboženství a věda, in: Pantheon. Pardubice, 2006.
Komenský, Jan Amos. Velká didaktika. in: Vybrané spisy I. Praha, 1958.
Komenský, Jan Amos. Cesta světla.
Soudilová, Věra. Filozofické základy Komenského pedagogiky. in: Comenius redivivus. Příspěvky k filozofii výchovy. in: Studia pedagogica 6. Praha, 1991.
Comenius, J. A. Lexicon reale pansophicum. in: De rerum humanarum emendatione catholica, tomus I.
Komenský, Jan Amos. Předchůdce vševědy. in: Vybrané spisy V.
Klosová, Markéta. Objasnění pansofických pokusů. in: Studia Comeniana et Historica. Časopis Muzea J.A. Komenského pro komeniologii, historii 16., 17. a 18. století a regionální dějepis moravsko slovenského pomezí. Uherský Brod : Muzeum J.A.Komenského, 1997.