V mé bakalářské práci se zabývám problematikou ?psychosomatických obtíží
u školních dětí?. Celá práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou
a praktickou část.
V teoretické části se zabývám charakteristikou časné adolescence. Zde jsem se zaměřila na obecnou charakteristiku a na tělesné, psychické a sociální změny v tomto období, dále na životní styl u jedinců v časné adolescenci, na problematiku spánku, rodiny a školy u časné adolescence.
Praktickou část jsem vypracovala pomocí dotazníkové metody a zaměřila jsem
se na přítomnost psychosomatických obtíží a na zjištění subjektivně vnímaného zdravotního stavu u žáků šestých tříd základních škol a primy víceletého
gymnázia ve vztahu k typu školy, vztahům ke spolužákům a učitelům, míře pociťovaných nároků a povinností, formální struktuře rodiny, vztahům v rodině, množství společně stráveného volného času v rodině, množství a kvalitě spánku
a k pohlaví.
Anotace v angličtině
In my bachelor´s thesis I am addressing the issue of psychosomatic problems of schoolchildren. The thesis consists of a theoretical and a practical part.
The theoretical part deals with the characteristics of early adolescence. Here I focused on the general characteristics and the physical, mental and social changes occurring in this period, as well as the individuals´ lifestyle in early adolescence, the issue of sleep, family and school in early adolescence.
The practical part was drawn up using a questionnaire method, focusing on the presence of psychosomatic problems and ascertaining the subjectively perceived state of health of pupils in the sixth grade of primary schoolmates and teachers, the degree of perceived demands and duties, the formal family structure, relations in the family, the amount of free time spent together in the family, the amount and quality of sleep, and in relation to gender.
Klíčová slova
Psychosomatické obtíže, školní děti, spánek, rodina, škola
Klíčová slova v angličtině
Psychosomatic problems, schoolchildren, sleep, family, school
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V mé bakalářské práci se zabývám problematikou ?psychosomatických obtíží
u školních dětí?. Celá práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou
a praktickou část.
V teoretické části se zabývám charakteristikou časné adolescence. Zde jsem se zaměřila na obecnou charakteristiku a na tělesné, psychické a sociální změny v tomto období, dále na životní styl u jedinců v časné adolescenci, na problematiku spánku, rodiny a školy u časné adolescence.
Praktickou část jsem vypracovala pomocí dotazníkové metody a zaměřila jsem
se na přítomnost psychosomatických obtíží a na zjištění subjektivně vnímaného zdravotního stavu u žáků šestých tříd základních škol a primy víceletého
gymnázia ve vztahu k typu školy, vztahům ke spolužákům a učitelům, míře pociťovaných nároků a povinností, formální struktuře rodiny, vztahům v rodině, množství společně stráveného volného času v rodině, množství a kvalitě spánku
a k pohlaví.
Anotace v angličtině
In my bachelor´s thesis I am addressing the issue of psychosomatic problems of schoolchildren. The thesis consists of a theoretical and a practical part.
The theoretical part deals with the characteristics of early adolescence. Here I focused on the general characteristics and the physical, mental and social changes occurring in this period, as well as the individuals´ lifestyle in early adolescence, the issue of sleep, family and school in early adolescence.
The practical part was drawn up using a questionnaire method, focusing on the presence of psychosomatic problems and ascertaining the subjectively perceived state of health of pupils in the sixth grade of primary schoolmates and teachers, the degree of perceived demands and duties, the formal family structure, relations in the family, the amount of free time spent together in the family, the amount and quality of sleep, and in relation to gender.
Klíčová slova
Psychosomatické obtíže, školní děti, spánek, rodina, škola
Klíčová slova v angličtině
Psychosomatic problems, schoolchildren, sleep, family, school
Zásady pro vypracování
1. Studium teorie (získávání informací z odborné literatury).
2. Popis současné problematiky daného tématu.
3. Stanovení cílů, výzkumných otázek a metod pro vypracování bakalářské práce.
4. Výběr vhodných respondentů.
5. Realizace výzkumu.
6. Analýza výsledků.
7. Zhodnocení výsledků výzkumu.
Zásady pro vypracování
1. Studium teorie (získávání informací z odborné literatury).
2. Popis současné problematiky daného tématu.
3. Stanovení cílů, výzkumných otázek a metod pro vypracování bakalářské práce.
4. Výběr vhodných respondentů.
5. Realizace výzkumu.
6. Analýza výsledků.
7. Zhodnocení výsledků výzkumu.
Seznam doporučené literatury
1. ŘÍČAN, P. Dětská klinická psychologie. 4. vyd. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
2. BALCAR, K. Dětská psychoterapie. 1. vyd. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-381-1.
3. LANGMEIER, J. Vývojová psychologie. 4. vyd. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 80-247-1284-9.
4. CSÉMY, L. Životní styl a zdraví českých školáků. Z výsledků mezinárodní studie Světové zdravotnické organizace The Health Behaviour in School-aged Childeern (HBSC). 1. vyd. Praha : Psychiatrické centrum, 2005. ISBN 80-85121-94-8.
5. CURRIE, C. Ineqalities in Young People´s Health. Health behaviour in school-aged children international report from the 2005/2006 survey. 5.1. vyd. WHO, 2008. ISBN 978 92 890 7195 6.
Seznam doporučené literatury
1. ŘÍČAN, P. Dětská klinická psychologie. 4. vyd. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
2. BALCAR, K. Dětská psychoterapie. 1. vyd. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-381-1.
3. LANGMEIER, J. Vývojová psychologie. 4. vyd. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 80-247-1284-9.
4. CSÉMY, L. Životní styl a zdraví českých školáků. Z výsledků mezinárodní studie Světové zdravotnické organizace The Health Behaviour in School-aged Childeern (HBSC). 1. vyd. Praha : Psychiatrické centrum, 2005. ISBN 80-85121-94-8.
5. CURRIE, C. Ineqalities in Young People´s Health. Health behaviour in school-aged children international report from the 2005/2006 survey. 5.1. vyd. WHO, 2008. ISBN 978 92 890 7195 6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucího: výborně mínus
Hodnocení oponenta: výborně
Doplňující otázky k obhajobě:
1. Dotazníky jste rozdávala 12-letým žákům, kteří se zpravidla nacházejí v pubertě. Neměla jste problémy s jejich chováním při vyplňování testu?
2. Čím si vysvětlujete skutečnost, že dívky hodnotí své zdraví hůře než chlapci?
Obhajoba bakalářské práce s prezentací výborná.