Předmětem bakalářské práce je diabetes mellitus 1. typu u dětí. V teoretické části naleznete dělení diabetu mellitu, etiologii a epidemiologii diabetu mellitu, příznaky a diagnostiku. Je zde také stručné zaměření na farmakologické i nefarmakologické metody léčby diabetu mellitu. Uvádím zde důležitost selfmonitoringu. V praktické části je uvedena metodika výzkumu a postupné zpracování otázek získaných metodou dotazníku. Nejvíce mne zajímá oblast edukace dítěte, schopnost sebepéče v oblasti používání inzulínu a selfmonitoringu. V závěru naleznete zhodnocení celé práce.
Anotace v angličtině
The subject of the Bachelor?s work is diabetes mellitus type 1 in children.
In the theoretical part there is the division of diabetes mellitus, the etiology and epidemiology of diabetes mellitus, symptoms and diagnostics. There is also a brief survey of pharmacological and non-pharmacological methods of treatment.
I emphasize the importace of selfmonitoring. In the practical part I deal with the methods of research and give the evaluation of the results obtained by a questionnaire. I especially focus on the child?s education and the ability of self-care in using insulin and selfmonitoring.
Klíčová slova
Diabetes mellitus 1. typu u dětí, inzulin, diabetická dieta, komplikace diabetu, diagnostika diabetu, selfmonitoring
Klíčová slova v angličtině
Diabetes mellitus type 1 in children, insulin, diabetic diet, complications of diabetes, diagnostics of diabetes, selfmonitoring
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem bakalářské práce je diabetes mellitus 1. typu u dětí. V teoretické části naleznete dělení diabetu mellitu, etiologii a epidemiologii diabetu mellitu, příznaky a diagnostiku. Je zde také stručné zaměření na farmakologické i nefarmakologické metody léčby diabetu mellitu. Uvádím zde důležitost selfmonitoringu. V praktické části je uvedena metodika výzkumu a postupné zpracování otázek získaných metodou dotazníku. Nejvíce mne zajímá oblast edukace dítěte, schopnost sebepéče v oblasti používání inzulínu a selfmonitoringu. V závěru naleznete zhodnocení celé práce.
Anotace v angličtině
The subject of the Bachelor?s work is diabetes mellitus type 1 in children.
In the theoretical part there is the division of diabetes mellitus, the etiology and epidemiology of diabetes mellitus, symptoms and diagnostics. There is also a brief survey of pharmacological and non-pharmacological methods of treatment.
I emphasize the importace of selfmonitoring. In the practical part I deal with the methods of research and give the evaluation of the results obtained by a questionnaire. I especially focus on the child?s education and the ability of self-care in using insulin and selfmonitoring.
Klíčová slova
Diabetes mellitus 1. typu u dětí, inzulin, diabetická dieta, komplikace diabetu, diagnostika diabetu, selfmonitoring
Klíčová slova v angličtině
Diabetes mellitus type 1 in children, insulin, diabetic diet, complications of diabetes, diagnostics of diabetes, selfmonitoring
Zásady pro vypracování
1. Sběr informací, studium literatury.
2. Stanovení podmínek, metod, cílů a výzkumných závěrů.
3. Prokonzultování výběru metod výzkumu a respondentů s vedoucím práce.
4. Stanovení vhodné metodiky a vypracování dotazníku.
5. Výběr vhodných respondentů a rozdání dotazníku.
6. Analýza a interpretace získaných dat.
7. Kritické zhodnocení a doporučení.
Zásady pro vypracování
1. Sběr informací, studium literatury.
2. Stanovení podmínek, metod, cílů a výzkumných závěrů.
3. Prokonzultování výběru metod výzkumu a respondentů s vedoucím práce.
4. Stanovení vhodné metodiky a vypracování dotazníku.
5. Výběr vhodných respondentů a rozdání dotazníku.
6. Analýza a interpretace získaných dat.
7. Kritické zhodnocení a doporučení.
Seznam doporučené literatury
1. PERUŠIČOVÁ, J. Diabetes mellitus 1. typu. 2. vyd. Praha : Nakladatelství GEUM, 2008. ISBN: 80-86256-62-7.
2. RYBKA, J. Diabetes mellitus: komplikace a přidružená onemocnění. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 80-247-1671-8.
3. BĚLOBRÁDKOVÁ, J. Diabetes mellitus. 1. vyd. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2006. ISBN 80-7013-446-1.
4. BARTOŠ, V.; PELIKÁNOVÁ, T. a kol. Praktická diabetologie. 3. dopl. vyd. Praha : Maxdorf, 2003. ISBN 80-85912-69-4.
5. RYBKA, J. Diabetologie pro sestry. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1612-7.
Seznam doporučené literatury
1. PERUŠIČOVÁ, J. Diabetes mellitus 1. typu. 2. vyd. Praha : Nakladatelství GEUM, 2008. ISBN: 80-86256-62-7.
2. RYBKA, J. Diabetes mellitus: komplikace a přidružená onemocnění. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 80-247-1671-8.
3. BĚLOBRÁDKOVÁ, J. Diabetes mellitus. 1. vyd. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2006. ISBN 80-7013-446-1.
4. BARTOŠ, V.; PELIKÁNOVÁ, T. a kol. Praktická diabetologie. 3. dopl. vyd. Praha : Maxdorf, 2003. ISBN 80-85912-69-4.
5. RYBKA, J. Diabetologie pro sestry. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1612-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucího: výborně
Hodnocení oponenta: velmi dobře mínus
Doplňující otázky k obhajobě:
1. Vysvětlete pojmy incidence a prevalence?
2. Jak vysvětlíte své tvrzení na str. 10 - cituji: "V posledních letech se 1. typ manifestuje u 270-300 českých dětí ročně. Znamená to zvýšení mortality."
3. Proč jste do průzkumu zařadila děti ve věkové kategorii 5-10 let?
4. Rozuměly děti pojmu edukace, který jste v dotazníku použila?
5. Na str. 15 uvádíte, že v dětském věku je aplikace inzulínu inzulínovou pumpou nejčastěji používanou metodou. Z jakého zdroje jste tuto informaci získala? Ptala jste se diabetologů z oslovených poraden, kolik procent dětí z jejich poradny používá inzulínovou pumpu?
6. Zjistila jste, že ve Vašem vzorku respondentů používá téměř 40 procent dětí k aplikaci inzulínu inzulínovou pumpu, což považujete za malé procento a vysvětlujetete to tím, že je to pohodlnější pro rodiče. S tímto tvrzením zásadně nesouhlasím. Vysvětlete, na základě čeho se lékař rozhoduje, zda doporučí dítěti používat inzulínovou pumpu.
7. Poskytla jste závěry své práce lékařům a sestrám v diabetologických poradnách, které Vám umožnily výzkum provést? Co z Vašich výsledků byste považovala za nejdůležitější závěry pro praxi a pro práci sestry?
Obhajoba bakalářské práce s prezentací velmi dobrá.