Pomocí literární rešerše byly vyhledány a zpracovány metody používané ke zjišťování vlastností hydrogelů. V teoretické části jsou popsány metody stanovení absorpční kapacity za normálního a zvýšeného tlaku, způsoby měření rychlosti bobtnání, postupy pro hodnocení vlivu pH a různých iontů na proces absorpce a vlastnosti hydrogelu, metody posuzování pevnosti gelu, stanovení obsahu rozpustných částic a zbytkových monomerů. Dále jsou zde popsány metody pro zjištění rychlosti uvolňování živin do půdy z hnojiv obsahujících hydrogelové složky, způsoby měření vodní retenční kapacity půd, na něž byly aplikovány hydrogelové materiály a metody měření rychlosti vysychání půd a hydrogelů. Následně byly s vybranými metodami provedeny ověřovací experimenty. Pro výběr metody rozhodovala časová náročnost a jejich dostupnost. Vybrána byla metoda pro měření rychlosti bobtnání (vírová metoda) a centrifugová metoda pro stanovení absorpční kapacity hydrogelů. Tyto dvě metody byli doplněny o pozorování průběhu bobtnání pod mikroskopem. Veškerá tato měření byla provedena na polyakrylátovém hydrogelu Agrisorb a na produktech připravených jeho modifikací jílovými materiály s cílem zjistit, jak tyto modifikace ovlivní měřené vlastnosti.
Anotace v angličtině
The literature research has found and processed methods used for identification of characteristic of hydrogels. The theoretical part describes methods for measurement of absorption capacity (normal and higher pressure), speed of swelling, evaluating of influence of pH and ions on swelling and other haracteristics, assessing of durability of jelly and determination of assay of solvable particles and residual monomers. This part further examines methods for detection of speed of releasing nutrients from fertilisers with hydrogel compounds, measurements of water storage capacity of soil with applied hydrogel materials and methods for measurement of speed of desiccation of soils and hydrogels. Some of these methods were chosen and tested in practice as described in the experimentation part. The main requirements were time-demand factor and availability. Vortex method was chosen for speed of swelling and centrifuge method for measurement of water storage capacity. These two methods were replenished with observations of swelling on microscope. All these measurements were realised on polyacrilate hydrogel Agrisob and its modifications by clay materials. The main goal was to find how these modifications will affect measured characteristics of hydrogel.
Pomocí literární rešerše byly vyhledány a zpracovány metody používané ke zjišťování vlastností hydrogelů. V teoretické části jsou popsány metody stanovení absorpční kapacity za normálního a zvýšeného tlaku, způsoby měření rychlosti bobtnání, postupy pro hodnocení vlivu pH a různých iontů na proces absorpce a vlastnosti hydrogelu, metody posuzování pevnosti gelu, stanovení obsahu rozpustných částic a zbytkových monomerů. Dále jsou zde popsány metody pro zjištění rychlosti uvolňování živin do půdy z hnojiv obsahujících hydrogelové složky, způsoby měření vodní retenční kapacity půd, na něž byly aplikovány hydrogelové materiály a metody měření rychlosti vysychání půd a hydrogelů. Následně byly s vybranými metodami provedeny ověřovací experimenty. Pro výběr metody rozhodovala časová náročnost a jejich dostupnost. Vybrána byla metoda pro měření rychlosti bobtnání (vírová metoda) a centrifugová metoda pro stanovení absorpční kapacity hydrogelů. Tyto dvě metody byli doplněny o pozorování průběhu bobtnání pod mikroskopem. Veškerá tato měření byla provedena na polyakrylátovém hydrogelu Agrisorb a na produktech připravených jeho modifikací jílovými materiály s cílem zjistit, jak tyto modifikace ovlivní měřené vlastnosti.
Anotace v angličtině
The literature research has found and processed methods used for identification of characteristic of hydrogels. The theoretical part describes methods for measurement of absorption capacity (normal and higher pressure), speed of swelling, evaluating of influence of pH and ions on swelling and other haracteristics, assessing of durability of jelly and determination of assay of solvable particles and residual monomers. This part further examines methods for detection of speed of releasing nutrients from fertilisers with hydrogel compounds, measurements of water storage capacity of soil with applied hydrogel materials and methods for measurement of speed of desiccation of soils and hydrogels. Some of these methods were chosen and tested in practice as described in the experimentation part. The main requirements were time-demand factor and availability. Vortex method was chosen for speed of swelling and centrifuge method for measurement of water storage capacity. These two methods were replenished with observations of swelling on microscope. All these measurements were realised on polyacrilate hydrogel Agrisob and its modifications by clay materials. The main goal was to find how these modifications will affect measured characteristics of hydrogel.
1.Proveďte literární rešerši prací věnovaných hydrogelům určeným pro agrochemické aplikace a metodám hodnocení jejich vlastností.
2. Na základě poznatků z rešerše a s ohledem na dostupnost navrhněte metodiky hodnocení vlastností hydrogelů a ověřte je na komerčních vzorcích.
3. Posuďte možnost využití nanostrukturovaných materiálů pro vývoj nových typů hydrogelů vhodných pro agrochemické aplikace.
Zásady pro vypracování
1.Proveďte literární rešerši prací věnovaných hydrogelům určeným pro agrochemické aplikace a metodám hodnocení jejich vlastností.
2. Na základě poznatků z rešerše a s ohledem na dostupnost navrhněte metodiky hodnocení vlastností hydrogelů a ověřte je na komerčních vzorcích.
3. Posuďte možnost využití nanostrukturovaných materiálů pro vývoj nových typů hydrogelů vhodných pro agrochemické aplikace.
Seznam doporučené literatury
-
Seznam doporučené literatury
-
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval svoji bakalářskou práci a seznámil členy komise se svými výsledky. Následovala diskuze. Student odpověděl na všechny položené otázky.