Informace o kvalifikační práci T: Malířská výzdoba kostela a kostnice ve Slatinách u Jičína
P: Restaurování části nástěnné malby v místnosti č. 2.04 ve druhém nadzemním podlaží severního křídla bývalé piaristické koleje v Litomyšli - východní stěna
- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Název v angličtině
Hlavní téma
T: Malířská výzdoba kostela a kostnice ve Slatinách u Jičína
P: Restaurování části nástěnné malby v místnosti č. 2.04 ve druhém nadzemním podlaží severního křídla bývalé piaristické koleje v Litomyšli - východní stěna
Hlavní téma v angličtině
T: Paintings of the church and the mortuary in Slatiny near Jičín
P: Conservation of a part of the wall painting in the room No. 2.04 in the first floor of the north wing of the former Piarist college in Litomyšl - east wall
Název dle studenta
T: Malířská výzdoba kostela a kostnice ve Slatinách u Jičína
P: Restaurování části nástěnné malby v místnosti č. 2.04 ve druhém nadzemním podlaží severního křídla bývalé piaristické koleje v Litomyšli - východní stěna
Práce se zabývá nástěnnými malbami v kostele Nanebevzetí Panny Marie a v blízké kostnici ve Slatinách u Jičína. Malby vytvořil moravskotřebovský malíř pozdního baroka a rokoka, Juda Tadeáš Josef Supper v letech 1761-1763. Práce nahlíží na tyto malby nejen z umělecko-historického a ikonografického hlediska, ale zabývá se i technickými stránkami - stavem dochování maleb a staršími restaurátorskými zásahy.
Anotace v angličtině
The work deals with the wall paintings in the church of the Assumption of the Virgin and the near mortuary in Slatiny near Jičín. The paintings were made in the years 1761-1763 by Juda Tadeáš Josef Supper, the painter of the late Baroque and Rococo style who spent most of his life in Moravská Třebová. The work treats these paintings not only from the artistic, historic and iconographic point of view but also deals with the technical aspects ? the state of the preservation of the paintings and older conservation measures.
Klíčová slova
nástěnné malby, Slatiny, Juda Tadeáš, Supper, restaurování, Joukl
Klíčová slova v angličtině
wall paintings, Slatiny, Juda Tadeáš, Supper, conservation, Joukl
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá nástěnnými malbami v kostele Nanebevzetí Panny Marie a v blízké kostnici ve Slatinách u Jičína. Malby vytvořil moravskotřebovský malíř pozdního baroka a rokoka, Juda Tadeáš Josef Supper v letech 1761-1763. Práce nahlíží na tyto malby nejen z umělecko-historického a ikonografického hlediska, ale zabývá se i technickými stránkami - stavem dochování maleb a staršími restaurátorskými zásahy.
Anotace v angličtině
The work deals with the wall paintings in the church of the Assumption of the Virgin and the near mortuary in Slatiny near Jičín. The paintings were made in the years 1761-1763 by Juda Tadeáš Josef Supper, the painter of the late Baroque and Rococo style who spent most of his life in Moravská Třebová. The work treats these paintings not only from the artistic, historic and iconographic point of view but also deals with the technical aspects ? the state of the preservation of the paintings and older conservation measures.
Klíčová slova
nástěnné malby, Slatiny, Juda Tadeáš, Supper, restaurování, Joukl
Klíčová slova v angličtině
wall paintings, Slatiny, Juda Tadeáš, Supper, conservation, Joukl
Zásady pro vypracování
V praktické bakalářské práci studentka na svěřeném úseku nástěnné a nástropní malby samostatně provádí komplexní restaurátorský zásah. Jedná se o vedoucím práce individuálně vymezenou plochu na východní stěně místnosti. Prvním úkolem je restaurátorský průzkum. Nedestruktivní část průzkumu představuje vizuální prohlídku v rozptýleném a bočním světle, fotodokumentaci stavu před restaurováním, identifikaci a charakteristiku pozdějších zásahů a identifikaci dutin poklepem v kombinaci s prohlídkou pomocí termovize. V destruktivní části průzkumu bude proveden sondážní průzkum v překrývajících vrstvách mladších vrstev nátěrů a omítek a s ním související vyhodnocení stratigrafie, dále budou odebrány vzorky barevné vrstvy originální malované výzdoby, nutné k doplnění či upřesnění poznatků získaných při průzkumu a restaurování poloviny malovaných ploch místnosti v uplynulých letech. Následuje jejich analýza, tzn. vyhodnocení stratigrafie struktury originální malby a definování malířské techniky (pigmenty, pojítko). V této fázi práce studentka prokáže schopnost komparace poznatků získaných průzkumem in situ s výsledky zjištěnými v rámci prováděných laboratorních analýz. Na základě komplexních výsledků průzkumu studentka vypracuje návrh na restaurování včetně předpokládaných technických a technologických postupů (technika sejmutí překrývajících nátěrů a omítkových vrstev, zpevnění originální barevné vrstvy, hloubkové zpevnění, tmelení, retuš). Po schválení návrhu na restaurování vedoucím práce studentka přikročí k vlastnímu restaurování. Jednotlivé pracovní úkony budou průběžně fotograficky dokumentovány. Po odkrytí barevné vrstvy originální malby bude provedena doplňující prohlídka a případná fotodokumentace v UV světle a v IR části spektra. Průběh práce bude konzultován s vedoucím práce, s oponentem, investorem a zástupcem NPÚ ú. o. p. Pardubice. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení kompletní restaurátorské dokumentace, jejíž vybraná část bude použita i při kompletaci celkové dokumentace zahrnující restaurování celé východní stěny a přilehlé klenební kápě. V této podobě bude restaurátorská dokumentace odevzdána investorovi a na příslušné ú. o. p. NPÚ. Bakalářská práce musí splňovat formální pravidla stanovená na FR UPa.
Zásady pro vypracování
V praktické bakalářské práci studentka na svěřeném úseku nástěnné a nástropní malby samostatně provádí komplexní restaurátorský zásah. Jedná se o vedoucím práce individuálně vymezenou plochu na východní stěně místnosti. Prvním úkolem je restaurátorský průzkum. Nedestruktivní část průzkumu představuje vizuální prohlídku v rozptýleném a bočním světle, fotodokumentaci stavu před restaurováním, identifikaci a charakteristiku pozdějších zásahů a identifikaci dutin poklepem v kombinaci s prohlídkou pomocí termovize. V destruktivní části průzkumu bude proveden sondážní průzkum v překrývajících vrstvách mladších vrstev nátěrů a omítek a s ním související vyhodnocení stratigrafie, dále budou odebrány vzorky barevné vrstvy originální malované výzdoby, nutné k doplnění či upřesnění poznatků získaných při průzkumu a restaurování poloviny malovaných ploch místnosti v uplynulých letech. Následuje jejich analýza, tzn. vyhodnocení stratigrafie struktury originální malby a definování malířské techniky (pigmenty, pojítko). V této fázi práce studentka prokáže schopnost komparace poznatků získaných průzkumem in situ s výsledky zjištěnými v rámci prováděných laboratorních analýz. Na základě komplexních výsledků průzkumu studentka vypracuje návrh na restaurování včetně předpokládaných technických a technologických postupů (technika sejmutí překrývajících nátěrů a omítkových vrstev, zpevnění originální barevné vrstvy, hloubkové zpevnění, tmelení, retuš). Po schválení návrhu na restaurování vedoucím práce studentka přikročí k vlastnímu restaurování. Jednotlivé pracovní úkony budou průběžně fotograficky dokumentovány. Po odkrytí barevné vrstvy originální malby bude provedena doplňující prohlídka a případná fotodokumentace v UV světle a v IR části spektra. Průběh práce bude konzultován s vedoucím práce, s oponentem, investorem a zástupcem NPÚ ú. o. p. Pardubice. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení kompletní restaurátorské dokumentace, jejíž vybraná část bude použita i při kompletaci celkové dokumentace zahrnující restaurování celé východní stěny a přilehlé klenební kápě. V této podobě bude restaurátorská dokumentace odevzdána investorovi a na příslušné ú. o. p. NPÚ. Bakalářská práce musí splňovat formální pravidla stanovená na FR UPa.
Seznam doporučené literatury
1. Mora, P., Mora, L., Philippot, P.: Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Slánský, B.: Technika malby I a II., Praha 2003.
3. Vaněček I., Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
5. Hošek J., Muk J.: Omítky historických staveb. Praha 1989.
6. Brandi C.: Teorie restaurování. Kutná Hora 2000.
7. Reclams Handbuch der künstlerischen Techniken. díl 2, Stuttgart 2002.
8. Šimůnková, E., Bayerová,T.: Pigmenty. Praha 2009.
9. Neumann, A. A.: Piaristé a český barok. Přerov 1933
10. Šlaichertová, D.: Piaristická kolej v Litomyšli (1690-1732) ? Analýza stavu s přihlédnutím k jejímu duchovnímu obsahu. Bc. práce FFU Palackého v Olomouci. Olomouc 1997.
11. Zemek, M., Bombera, J., Filip, A.: Piaristé v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 1631-1950. Prievidza 1992
12. Třesohlavá, M.: Restaurátorská dokumentace. Nástěnné malby v místnosti č. 2.04 v bývalé piaristické koleji v Litomyšli. Horská krajina se stavením a vodopádem. 2004-2006. Archiv FR UPa Litomyšl 2006.
Seznam doporučené literatury
1. Mora, P., Mora, L., Philippot, P.: Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Slánský, B.: Technika malby I a II., Praha 2003.
3. Vaněček I., Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
5. Hošek J., Muk J.: Omítky historických staveb. Praha 1989.
6. Brandi C.: Teorie restaurování. Kutná Hora 2000.
7. Reclams Handbuch der künstlerischen Techniken. díl 2, Stuttgart 2002.
8. Šimůnková, E., Bayerová,T.: Pigmenty. Praha 2009.
9. Neumann, A. A.: Piaristé a český barok. Přerov 1933
10. Šlaichertová, D.: Piaristická kolej v Litomyšli (1690-1732) ? Analýza stavu s přihlédnutím k jejímu duchovnímu obsahu. Bc. práce FFU Palackého v Olomouci. Olomouc 1997.
11. Zemek, M., Bombera, J., Filip, A.: Piaristé v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 1631-1950. Prievidza 1992
12. Třesohlavá, M.: Restaurátorská dokumentace. Nástěnné malby v místnosti č. 2.04 v bývalé piaristické koleji v Litomyšli. Horská krajina se stavením a vodopádem. 2004-2006. Archiv FR UPa Litomyšl 2006.