Předmětem diplomové práce je srovnání činnosti ombudsmana EU a českého veřejného ochránce práv. V úvodu práce je popsán obecný přehled a základní informace o vzniku a činnosti ombudsmanských institucí ve světě, v České republice a na úrovni Evropské unie. V další části je vymezena působnost českého veřejného ochránce práv a evropského ombudsmana. Dále jsou v práci klasifikovány stížnosti, které jsou českému veřejnému ochránci práv a ombudsmanovi EU doručovány, a je zde popsáno, jakým způsobem jsou stížnosti vyřizovány. V závěru jsou rozebrány statistické údaje, které se týkají činnosti českého veřejného ochránce práv a evropského ombudsmana, a na jejich základě je zhodnocena účinnost těchto dvou institucí.
Anotace v angličtině
The subject of this thesis is comparison of activities of the EU Ombudsman and the Czech Ombudsman. The introduction describes the general overview and basic information about the origin and activities of institutions of Ombudsman in the world, the Czech Republic and in the European Union. The next part defines the field of activity of the Czech Ombudsman and the European Ombudsman. Further, there are classified complaints that are delivered to the Czech and the European Ombudsman. It is also described how the complaints are dealt with. Finally, statistical data concerning the activities of the EU Ombudsman and the Czech Ombudsman are analyzed, and on their basis the efficacy of these two institutions is evaluated.
Ombudsman, European Ombudsman, efficiency, classification of complaints
Rozsah průvodní práce
76 s., obrazové přílohy 6 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem diplomové práce je srovnání činnosti ombudsmana EU a českého veřejného ochránce práv. V úvodu práce je popsán obecný přehled a základní informace o vzniku a činnosti ombudsmanských institucí ve světě, v České republice a na úrovni Evropské unie. V další části je vymezena působnost českého veřejného ochránce práv a evropského ombudsmana. Dále jsou v práci klasifikovány stížnosti, které jsou českému veřejnému ochránci práv a ombudsmanovi EU doručovány, a je zde popsáno, jakým způsobem jsou stížnosti vyřizovány. V závěru jsou rozebrány statistické údaje, které se týkají činnosti českého veřejného ochránce práv a evropského ombudsmana, a na jejich základě je zhodnocena účinnost těchto dvou institucí.
Anotace v angličtině
The subject of this thesis is comparison of activities of the EU Ombudsman and the Czech Ombudsman. The introduction describes the general overview and basic information about the origin and activities of institutions of Ombudsman in the world, the Czech Republic and in the European Union. The next part defines the field of activity of the Czech Ombudsman and the European Ombudsman. Further, there are classified complaints that are delivered to the Czech and the European Ombudsman. It is also described how the complaints are dealt with. Finally, statistical data concerning the activities of the EU Ombudsman and the Czech Ombudsman are analyzed, and on their basis the efficacy of these two institutions is evaluated.
Ombudsman, European Ombudsman, efficiency, classification of complaints
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je charakteristika a srovnání práce českého a evropského veřejného ochránce práv.
- Vznik a vývoj instituce ombudsmana
- Úkoly a pravomoc veřejného ochránce práv v ČR
- Úkoly a pravomoc ombudsmana EU
- Povaha a klasifikace stížností vyřizovaných českým veřejným ochráncem práv a evropským ombudsmanem
- Účinnost práce českého veřejného ochránce práv a evropského ombusmana
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je charakteristika a srovnání práce českého a evropského veřejného ochránce práv.
- Vznik a vývoj instituce ombudsmana
- Úkoly a pravomoc veřejného ochránce práv v ČR
- Úkoly a pravomoc ombudsmana EU
- Povaha a klasifikace stížností vyřizovaných českým veřejným ochráncem práv a evropským ombudsmanem
- Účinnost práce českého veřejného ochránce práv a evropského ombusmana
Seznam doporučené literatury
Evropský veřejný ochránce práv - výroční zprávy a případy [online]. Dostupné z WWW: a .
Kucsko-Stadlmayer, Gabriele. European Ombudsman-Institutions: a comparative legal analysis. Wien: Springer-Verlag, 2008. s. 547. ISBN 978-3-211-72880-2.
Sládeček, V. Zákon o Veřejném ochránci práv - komentář. Praha: C. H. Beck, 2000. s. 136. ISBN 80-7179-445-7.
Šabatová, A. Ombudsman a lidská práva. Brno: nakladatelství DOPLNĚK, 2006. s. 198. ISBN 978-80-7239-229-2.
Veřejný ochránce práv - Statistické údaje o činnosti, Zprávy pro Poslaneckou sněmovnu [online]. Dostupné z WWW: .
Seznam doporučené literatury
Evropský veřejný ochránce práv - výroční zprávy a případy [online]. Dostupné z WWW: a .
Kucsko-Stadlmayer, Gabriele. European Ombudsman-Institutions: a comparative legal analysis. Wien: Springer-Verlag, 2008. s. 547. ISBN 978-3-211-72880-2.
Sládeček, V. Zákon o Veřejném ochránci práv - komentář. Praha: C. H. Beck, 2000. s. 136. ISBN 80-7179-445-7.
Šabatová, A. Ombudsman a lidská práva. Brno: nakladatelství DOPLNĚK, 2006. s. 198. ISBN 978-80-7239-229-2.
Veřejný ochránce práv - Statistické údaje o činnosti, Zprávy pro Poslaneckou sněmovnu [online]. Dostupné z WWW: .
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka odpovídala v průběhu obhajoby na následující otázky:
Otázka vedoucího práce:
Podrobněji uveďte, jaká zjištění dle Vašeho názoru významně podporují úvahy o zřízení speciálních ombudsmanů.
Otázky oponenta:
1. Vysvětlete vlastními slovy jaký přínos má Vaše diplomová práce pro Fakultu ekonomicko-správní Univerzity Pardubice.
2. Přestože uvádím, že jste zvolila optimální metodu svého vědeckého výzkumu je na místě položit otázku jakými prostředky, formami a metodami jste dospěla ke svému závěru v diplomové práci?
3. Jak vysoké jsou náklady spojené s činností veřejného ochránce práv v ČR?
Otázky při rozpravě:
Jaké jsou kompetence ombudsmana v ČR? Jak korespondují grafy na str. 47 a na str. 63? Dochází v ČR ke zneužívání funkce ombudsmana? Kdo je v současné době ombudsmanem?