Informace o kvalifikační práci T: Problematika polychromie na kameni a její restaurování. Podoba povrchových úprav kamenných sochařských památek v exteriéru na území českých zemí a problematika jejich restaurování
P: Průzkum a restaurování fragmentů nástěnných maleb na východní stěně presbytáře Kostela sv. Martina v obci Sankt Martin (Dolní Rakousko)
- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Název v angličtině
Hlavní téma
T: Problematika polychromie na kameni a její restaurování
P: Podoba povrchových úprav kamenných sochařských památek v exteriéru na území českých zemí a problematika jejich restaurování
Hlavní téma v angličtině
T: Problems of a polychromy on stone sculptures and its restoration. The appearance of surface paint layers of stone sculptures placed in exterior in Czech lands
P: Research and restoration of fragments of mural paintings on the eastern wall of presbytery in the church of St. Martin in Sankt Martin (Lower Austria)
Název dle studenta
T: Problematika polychromie na kameni a její restaurování. Podoba povrchových úprav kamenných sochařských památek v exteriéru na území českých zemí a problematika jejich restaurování
P: Průzkum a restaurování fragmentů nástěnných maleb na východní stěně presbytáře Kostela sv. Martina v obci Sankt Martin (Dolní Rakousko)
Diplomová práce se zabývá problematikou povrchových malířských úprav na kamenosochařských dílech umístěných v exteriéru. V první části jsou popsány techniky a historický vývoj povrchových úprav. Dále se práce soustředí na památky tohoto typu nacházející se na našem území, kterými jsou především pískovcové sochy se stopami po olejových nátěrech. Práce se zabývá problematikou degradace těchto povrchových úprav a možnostmi jejich restaurování. Nejprve je popsán historický vývoj péče o tato díla a na závěr jsou uvedeny současné možnosti a metody uplatňované při jejich restaurování.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issues of surface paint layer of sculpture objects placed in the exteriors. The first part of the thesis describes techniques and historical development of surface coatings. The work then focuses on monuments of that type located in our country. These are mainly sandstone sculptures with fragments of oil coatings. The thesis also focuses on degradation of the surface paint layers with the possibilities of their restoration. In the first place the thesis focuses on historical development of the maintenance of these monuments. The end of the thesis shows different methods and possibilities used for restoration today.
conservation, restoration, sculpture, stone, polychromy, care of historical monuments, color, surface treatment, baroque, purism, oil paintings
Rozsah průvodní práce
110 s., 26 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou povrchových malířských úprav na kamenosochařských dílech umístěných v exteriéru. V první části jsou popsány techniky a historický vývoj povrchových úprav. Dále se práce soustředí na památky tohoto typu nacházející se na našem území, kterými jsou především pískovcové sochy se stopami po olejových nátěrech. Práce se zabývá problematikou degradace těchto povrchových úprav a možnostmi jejich restaurování. Nejprve je popsán historický vývoj péče o tato díla a na závěr jsou uvedeny současné možnosti a metody uplatňované při jejich restaurování.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issues of surface paint layer of sculpture objects placed in the exteriors. The first part of the thesis describes techniques and historical development of surface coatings. The work then focuses on monuments of that type located in our country. These are mainly sandstone sculptures with fragments of oil coatings. The thesis also focuses on degradation of the surface paint layers with the possibilities of their restoration. In the first place the thesis focuses on historical development of the maintenance of these monuments. The end of the thesis shows different methods and possibilities used for restoration today.
conservation, restoration, sculpture, stone, polychromy, care of historical monuments, color, surface treatment, baroque, purism, oil paintings
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na problematiku polychromování kamenných povrchů. Všímat si bude především polychromie kamenných soch. V první části práce provede studentka historický exkurz a zpracuje stručný přehled vývoje polychromování kamenných sochařských děl v širším evropském kontextu. Zabývat se bude historií polychromování kamenných soch, vývojem, užitými materiály i proměnami chápání významu polychromie s přihlédnutím k úloze estetické normy daného období. V této části práce si studentka bude všímat i problematiky barevné vrstvy na kameni z hlediska technologie a variant degradace užitého materiálu, mechanizmů poškozování, možných rizik apod.
Ve druhé části se bude věnovat otázce restaurování polychromie na kameni, jak z hlediska ideového, etického, tak i z hlediska použitých technik a technologií. I v této části práce se opět bude snažit o celkovější pohled na zmíněné aspekty celé problematiky v rámci hlubšího historického záběru. Studentka by v teoretické práci měla prokázat schopnost samostatně a cíleně čerpat z vyhledaných pramenných materiálů a literatury. Na konkrétních vybraných dílech by měla, do určité míry kriticky, zhodnotit výsledky konkrétního restaurátorského zásahu s jeho klady a případnými zápory.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na problematiku polychromování kamenných povrchů. Všímat si bude především polychromie kamenných soch. V první části práce provede studentka historický exkurz a zpracuje stručný přehled vývoje polychromování kamenných sochařských děl v širším evropském kontextu. Zabývat se bude historií polychromování kamenných soch, vývojem, užitými materiály i proměnami chápání významu polychromie s přihlédnutím k úloze estetické normy daného období. V této části práce si studentka bude všímat i problematiky barevné vrstvy na kameni z hlediska technologie a variant degradace užitého materiálu, mechanizmů poškozování, možných rizik apod.
Ve druhé části se bude věnovat otázce restaurování polychromie na kameni, jak z hlediska ideového, etického, tak i z hlediska použitých technik a technologií. I v této části práce se opět bude snažit o celkovější pohled na zmíněné aspekty celé problematiky v rámci hlubšího historického záběru. Studentka by v teoretické práci měla prokázat schopnost samostatně a cíleně čerpat z vyhledaných pramenných materiálů a literatury. Na konkrétních vybraných dílech by měla, do určité míry kriticky, zhodnotit výsledky konkrétního restaurátorského zásahu s jeho klady a případnými zápory.
Seznam doporučené literatury
1. Mora, P., Mora, L., Philippot, P.: Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Slánský, B.: Technika malby I a II., Praha 2003.
3. Vaněček I., Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
5. Hošek J., Muk J.: Omítky historických staveb. Praha 1989.
6. Brandi C.: Teorie restaurování. Kutná Hora 2000.
7. Reclams Handbuch der künstlerischen Techniken. díl 2, Stuttgart 2002.
8. Vi?as, S. M.: Contemporary Theory of Conservation, ELSEVIER, 2005, ISBN 0-7506-6224-7
9. Jokilehto, J.: A History of Architectural Conservation, Butterworth-Heinemann, 1999, ISBN 0-7506-5511-9
10. Šimůnková, E., Bayerová,T.: Pigmenty. Praha 2009.
11. Francastel, P.: Figura a místo, Odeon, Praha 1984.
12. Janis, K.: Restaurierungsethik im Kontext von Wissenschaft und Praxis, München 2002, ISBN 3-89975-513-8.
13. Kulka, T.: Umění a falzum, Academia, 2004, ISBN 80-200-0954-X.
14. Huyghe, R.: Řeč obrazů ve světle psychologie umění, Odeon, 1965.
15. Bartlová, M.: Malířské vrstvy z pohledu historika umění středověku, Technologia Artis, Akademie výtvarných umění, Praha 2006, ISSN 1211 -3018, vol. 4, no. 1, pp. 69 -71.
16. Pavala, M.: Kostel sv. Vavřince bývalého kláštera sv. Anny na Starém Městě, Technologia Artis, Akademie výtvarných umění, Praha 2004.
17. Alt. J., J.: Revitalizace interiéru kostela Nanebevzetí Panny Marie v Kutné Hoře-Sedlci. Restaurování nástropních maleb v klenbě křížení hlavní a příčné lodi a v klenbách kaplí ochozu, in: Sedlec ? historie, architektura a umělecká tvorba sedleckého kláštera, TOGGA, Praha 2009, ISBN 978-80-87358-22-4, s. 399-418.
18. Nejedlý, V.: České restaurování ve druhé polovině 20. a na počátku 21. století, in: Zprávy památkové péče, roč. 68, 2008, č. 5, s. 365-375.
19. Nejedlý, V.: K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, in: Zprávy památkové péče, roč. 65, 2005, č. 6, s. 500-516.
Seznam doporučené literatury
1. Mora, P., Mora, L., Philippot, P.: Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Slánský, B.: Technika malby I a II., Praha 2003.
3. Vaněček I., Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
5. Hošek J., Muk J.: Omítky historických staveb. Praha 1989.
6. Brandi C.: Teorie restaurování. Kutná Hora 2000.
7. Reclams Handbuch der künstlerischen Techniken. díl 2, Stuttgart 2002.
8. Vi?as, S. M.: Contemporary Theory of Conservation, ELSEVIER, 2005, ISBN 0-7506-6224-7
9. Jokilehto, J.: A History of Architectural Conservation, Butterworth-Heinemann, 1999, ISBN 0-7506-5511-9
10. Šimůnková, E., Bayerová,T.: Pigmenty. Praha 2009.
11. Francastel, P.: Figura a místo, Odeon, Praha 1984.
12. Janis, K.: Restaurierungsethik im Kontext von Wissenschaft und Praxis, München 2002, ISBN 3-89975-513-8.
13. Kulka, T.: Umění a falzum, Academia, 2004, ISBN 80-200-0954-X.
14. Huyghe, R.: Řeč obrazů ve světle psychologie umění, Odeon, 1965.
15. Bartlová, M.: Malířské vrstvy z pohledu historika umění středověku, Technologia Artis, Akademie výtvarných umění, Praha 2006, ISSN 1211 -3018, vol. 4, no. 1, pp. 69 -71.
16. Pavala, M.: Kostel sv. Vavřince bývalého kláštera sv. Anny na Starém Městě, Technologia Artis, Akademie výtvarných umění, Praha 2004.
17. Alt. J., J.: Revitalizace interiéru kostela Nanebevzetí Panny Marie v Kutné Hoře-Sedlci. Restaurování nástropních maleb v klenbě křížení hlavní a příčné lodi a v klenbách kaplí ochozu, in: Sedlec ? historie, architektura a umělecká tvorba sedleckého kláštera, TOGGA, Praha 2009, ISBN 978-80-87358-22-4, s. 399-418.
18. Nejedlý, V.: České restaurování ve druhé polovině 20. a na počátku 21. století, in: Zprávy památkové péče, roč. 68, 2008, č. 5, s. 365-375.
19. Nejedlý, V.: K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, in: Zprávy památkové péče, roč. 65, 2005, č. 6, s. 500-516.