Změny ve vzdělávacím systému, ke kterým v nedávné době došlo, podmínily nové
pojetí pohledu na role učitele a žáka. Učitel se stává tím, kdo žákovi nepřekládá jen encyklopedické znalosti, ale především ho vybavuje takovými schopnostmi a dovednostmi, které mu usnadní dosáhnout samostatnosti a úspěchu v procesu učení se. Hlavním cílem této diplomové práce nazvané ?Strategie učení používané v procesu učení se anglickému jazyku? bylo zjistit, jaké strategie učení používají žáci při učení se anglickému jazyku. Teoretická část se zabývá popisem Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy z hlediska kompetence k učení, dále teoriemi učení, jejichž poznání vede k lepšímu pochopení systému strategií učení a v neposlední řadě strategiemi učení z hlediska jejich definování, klasifikace a identifikace. Praktická část
se zabývá analýzou dat získaných při výzkumu. Ten je založen na analýze školního
vzdělávacího programu z hlediska strategií učení. Dále jsou zde prezentovány výsledky získaných dat z dotazníků zjišťujících žáky používané strategie učení a z rozhovorů s vyučujícími, kteří tyto žáky učí.
Anotace v angličtině
The changes that the educational system has undergone in recent times conditioned a new perspective on the role of a teacher and a learner. The teacher no more presents encyclopaedic information, but equip the pupils with such skills and abilities that make the process of becoming more independent and successful easier. The main aim of the thesis called ?Language Learning Strategies in Learning English as a Foreign Language? was to elicit what language learning strategies the pupils use when learning English. The theoretical part deals with a description of the Framework Education
Programme for Primary Education from the viewpoint of competence to learn.
Identification of learning theories which leads to better recognition of the systems of language learning strategies and the issue of language learning strategies from the viewpoint of their definition, classification, identification are discussed. The concept of the pupils´ autonomy is presented as well. The practical part focuses on the data analyses obtained from the research. This is based on the analysis of the School Education Programme from the point of view of learning language strategies. The results of the data based on the pupils´ questionnaires and interviews with their teachers
are exposed as well.
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, školní
vzdělávací program, kompetence k učení, teorie učení, strategie učení, klasifikace
strategií učení dle Oxfordové, učení se učit, nácvik strategií
Klíčová slova v angličtině
Framework Education Programme for Primary Education, School
Education Programme, competence to learn, theories of learning, language learning
strategies, Oxford´s classification of language learning strategies, learning to learn
Rozsah průvodní práce
94 s.
Jazyk
AN
Anotace
Změny ve vzdělávacím systému, ke kterým v nedávné době došlo, podmínily nové
pojetí pohledu na role učitele a žáka. Učitel se stává tím, kdo žákovi nepřekládá jen encyklopedické znalosti, ale především ho vybavuje takovými schopnostmi a dovednostmi, které mu usnadní dosáhnout samostatnosti a úspěchu v procesu učení se. Hlavním cílem této diplomové práce nazvané ?Strategie učení používané v procesu učení se anglickému jazyku? bylo zjistit, jaké strategie učení používají žáci při učení se anglickému jazyku. Teoretická část se zabývá popisem Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy z hlediska kompetence k učení, dále teoriemi učení, jejichž poznání vede k lepšímu pochopení systému strategií učení a v neposlední řadě strategiemi učení z hlediska jejich definování, klasifikace a identifikace. Praktická část
se zabývá analýzou dat získaných při výzkumu. Ten je založen na analýze školního
vzdělávacího programu z hlediska strategií učení. Dále jsou zde prezentovány výsledky získaných dat z dotazníků zjišťujících žáky používané strategie učení a z rozhovorů s vyučujícími, kteří tyto žáky učí.
Anotace v angličtině
The changes that the educational system has undergone in recent times conditioned a new perspective on the role of a teacher and a learner. The teacher no more presents encyclopaedic information, but equip the pupils with such skills and abilities that make the process of becoming more independent and successful easier. The main aim of the thesis called ?Language Learning Strategies in Learning English as a Foreign Language? was to elicit what language learning strategies the pupils use when learning English. The theoretical part deals with a description of the Framework Education
Programme for Primary Education from the viewpoint of competence to learn.
Identification of learning theories which leads to better recognition of the systems of language learning strategies and the issue of language learning strategies from the viewpoint of their definition, classification, identification are discussed. The concept of the pupils´ autonomy is presented as well. The practical part focuses on the data analyses obtained from the research. This is based on the analysis of the School Education Programme from the point of view of learning language strategies. The results of the data based on the pupils´ questionnaires and interviews with their teachers
are exposed as well.
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, školní
vzdělávací program, kompetence k učení, teorie učení, strategie učení, klasifikace
strategií učení dle Oxfordové, učení se učit, nácvik strategií
Klíčová slova v angličtině
Framework Education Programme for Primary Education, School
Education Programme, competence to learn, theories of learning, language learning
strategies, Oxford´s classification of language learning strategies, learning to learn
Zásady pro vypracování
Diplomandka se ve své práci bude zabývat problematikou učebních strategií v kontextu výuky anglického jazyka na základní škole. V teoretické části bude diskutovat otázku učebních strategií ve vztahu k různým teoriím učení, dále pak koncept autonomie žáka a nástroje jejího rozvoje u žáků příslušné věkové skupiny, a to v souvislosti s cíli základního vzdělávání.
V praktické části práce bude na základě teoretických východisek realizováno vlastní empirické šetření. Jeho cílem bude zjistit, jak je rozvoj strategií učení se cizímu jazyku zakotven ve školním vzdělávacím programu konkrétní školy, jaká je jeho realizace a jaké strategie žáci 8. a 9. tříd při učení se anglickému jazyku využívají. Kromě analýzy školního vzdělávacího programu diplomandka bude pracovat s dotazovacími technikami.
Zásady pro vypracování
Diplomandka se ve své práci bude zabývat problematikou učebních strategií v kontextu výuky anglického jazyka na základní škole. V teoretické části bude diskutovat otázku učebních strategií ve vztahu k různým teoriím učení, dále pak koncept autonomie žáka a nástroje jejího rozvoje u žáků příslušné věkové skupiny, a to v souvislosti s cíli základního vzdělávání.
V praktické části práce bude na základě teoretických východisek realizováno vlastní empirické šetření. Jeho cílem bude zjistit, jak je rozvoj strategií učení se cizímu jazyku zakotven ve školním vzdělávacím programu konkrétní školy, jaká je jeho realizace a jaké strategie žáci 8. a 9. tříd při učení se anglickému jazyku využívají. Kromě analýzy školního vzdělávacího programu diplomandka bude pracovat s dotazovacími technikami.
Seznam doporučené literatury
OXFORD, R. L. Language learning strategies. What every teacher sshould know. Boston: Heinle Publishers, 1990. ISBN 0-8384-2862-2
O´MALLEY, J. Michael;CHAMOT, Anna Uhl. Learning Strategies in Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 1990. ISBN 0-521-35837
RICHARDS, Jack C.; LOCKHART Ch. Reflective teaching in Second Language Classrooms. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. ISBN 0-521-45803
HARRIS, V. Teaching Learners how to learn. Strategy training in the ML Classroom. London: Centre for Information on Language teaching and Research, 1997. ISBN 1-874016-83-6
WILLIAMS,M.; BURDEN,R. Psychology for language teachers. Cambridge: Cambridge university press. 1997
COHEN,A. Strategies in learning and using a second language. London and NY: Longman. 1998
HARMER, J. The Practice of English language teaching.Longman.2001
MITCHEL,R.; MYLES.F. Second language learning theories. Arnold. 2004
SINCLAIR. B. Learner autonomy, teacher autonomy: Future directions. England: Pearson Education Limited. 2000
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha:Grada publishing. 2007
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. 1997
Seznam doporučené literatury
OXFORD, R. L. Language learning strategies. What every teacher sshould know. Boston: Heinle Publishers, 1990. ISBN 0-8384-2862-2
O´MALLEY, J. Michael;CHAMOT, Anna Uhl. Learning Strategies in Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 1990. ISBN 0-521-35837
RICHARDS, Jack C.; LOCKHART Ch. Reflective teaching in Second Language Classrooms. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. ISBN 0-521-45803
HARRIS, V. Teaching Learners how to learn. Strategy training in the ML Classroom. London: Centre for Information on Language teaching and Research, 1997. ISBN 1-874016-83-6
WILLIAMS,M.; BURDEN,R. Psychology for language teachers. Cambridge: Cambridge university press. 1997
COHEN,A. Strategies in learning and using a second language. London and NY: Longman. 1998
HARMER, J. The Practice of English language teaching.Longman.2001
MITCHEL,R.; MYLES.F. Second language learning theories. Arnold. 2004
SINCLAIR. B. Learner autonomy, teacher autonomy: Future directions. England: Pearson Education Limited. 2000
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha:Grada publishing. 2007
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. 1997