Obsahem diplomové práce je problematika genderu a genderové socializace v českém prostředí. Teoretická část je zaměřena na objasnění pojmu gender a souvisejících okruhů, zejména genderové identity, genderové role, socializace. Empirická část se potom zabývá genderovou socializací v rodině, jejím cílem je zjistit, jak ovlivňuje působení rodičů a jejich způsob výchovy utváření genderu, který je v souladu s biologickým pohlavím daných jedinců.
Anotace v angličtině
Content of this thesis are problems of gender and gender socialization in the Czech surrounding. Theoretical part is aimed at explanation of gender and related topics, especially gender identity, gender roles, socialization. Practical part deals with a gender socialization in the family, principal aim is find out how family upbringing affects formation of gender which is same as sex of individuals.
Klíčová slova
femininita, gender, genderová identita, genderová role, genderová socializace, maskulinita, pohlaví, rodina, socializace, teorie genderové identity, teorie genderu
Obsahem diplomové práce je problematika genderu a genderové socializace v českém prostředí. Teoretická část je zaměřena na objasnění pojmu gender a souvisejících okruhů, zejména genderové identity, genderové role, socializace. Empirická část se potom zabývá genderovou socializací v rodině, jejím cílem je zjistit, jak ovlivňuje působení rodičů a jejich způsob výchovy utváření genderu, který je v souladu s biologickým pohlavím daných jedinců.
Anotace v angličtině
Content of this thesis are problems of gender and gender socialization in the Czech surrounding. Theoretical part is aimed at explanation of gender and related topics, especially gender identity, gender roles, socialization. Practical part deals with a gender socialization in the family, principal aim is find out how family upbringing affects formation of gender which is same as sex of individuals.
Klíčová slova
femininita, gender, genderová identita, genderová role, genderová socializace, maskulinita, pohlaví, rodina, socializace, teorie genderové identity, teorie genderu
I. ÚVOD
II. TEORETICKÁ ČÁST
a) Pojem gender, gender identita, gender role
b) Proces socializace, socializace v jednotlivých etapách života člověka, socializační mechanismy, funkčnost a dysfunkčnost socializačního procesu, rizikové a protektivní faktory socializace dítěte
c) Rodina jako nejdůležitější socializační činitel, funkce rodiny, genderová socializace v rodině, rodinná výchova, výchovné styly
III. EMPIRICKÁ ČÁST
Výzkum: kvalitativně orientovaný
Cíl: zmapování průběhu, způsobu a charakteru socializace v rodině s přihlédnutím k gender aspektu (co ovlivňuje průběh genderové socializace jednotlivců a podílí se tak na utváření genderové identity a rolí a ovlivňuje tedy celý život člověka), zmapování celkového způsobu výchovy v rodině
Metoda: polostrukturovaný rozhovor, výpovědi zaznamenány v případových studiích
Vzorek: jedinci ve věku 18-25 let (rozumová vyspělost, schopnost kriticky zhodnotit fungování a výchovu ve vlastní rodině, schopnost dívat se na věc s nadhledem)
IV. ZÁVĚR
Shrnutí, závěr, diskuse
Zásady pro vypracování
I. ÚVOD
II. TEORETICKÁ ČÁST
a) Pojem gender, gender identita, gender role
b) Proces socializace, socializace v jednotlivých etapách života člověka, socializační mechanismy, funkčnost a dysfunkčnost socializačního procesu, rizikové a protektivní faktory socializace dítěte
c) Rodina jako nejdůležitější socializační činitel, funkce rodiny, genderová socializace v rodině, rodinná výchova, výchovné styly
III. EMPIRICKÁ ČÁST
Výzkum: kvalitativně orientovaný
Cíl: zmapování průběhu, způsobu a charakteru socializace v rodině s přihlédnutím k gender aspektu (co ovlivňuje průběh genderové socializace jednotlivců a podílí se tak na utváření genderové identity a rolí a ovlivňuje tedy celý život člověka), zmapování celkového způsobu výchovy v rodině
Metoda: polostrukturovaný rozhovor, výpovědi zaznamenány v případových studiích
Vzorek: jedinci ve věku 18-25 let (rozumová vyspělost, schopnost kriticky zhodnotit fungování a výchovu ve vlastní rodině, schopnost dívat se na věc s nadhledem)
IV. ZÁVĚR
Shrnutí, závěr, diskuse
Seznam doporučené literatury
BRODY, Leslie. Gender, Emotion, and the Family. 1. Title. Cambridge: Harvard University Press. 1999. ISBN 0-674-34186-4.
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. 1. vydání. Praha: ISV. 1996. 302 s. ISBN 80-85866-15-3.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3. rozšířené a přepracované vydání. Praha: SLON. 2003. 161 s. ISBN 80-86429-19-9.
MAŘÍKOVÁ, Hana; VĚŠÍNOVÁ-KALIVODOVÁ, Eva. Společnost žen a mužů z aspektu gender. Sborník studií. Praha: Open Society Fund. 1999. 171 s. ISBN neuvedeno.
OAKLEYOVÁ, Ann. Pohlaví, gender a společnost. 1. vydání. Praha: Portál. 2000. 176 s. ISBN 80-7178-403-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vydání. Praha: Portál. 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
BRODY, Leslie. Gender, Emotion, and the Family. 1. Title. Cambridge: Harvard University Press. 1999. ISBN 0-674-34186-4.
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. 1. vydání. Praha: ISV. 1996. 302 s. ISBN 80-85866-15-3.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3. rozšířené a přepracované vydání. Praha: SLON. 2003. 161 s. ISBN 80-86429-19-9.
MAŘÍKOVÁ, Hana; VĚŠÍNOVÁ-KALIVODOVÁ, Eva. Společnost žen a mužů z aspektu gender. Sborník studií. Praha: Open Society Fund. 1999. 171 s. ISBN neuvedeno.
OAKLEYOVÁ, Ann. Pohlaví, gender a společnost. 1. vydání. Praha: Portál. 2000. 176 s. ISBN 80-7178-403-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vydání. Praha: Portál. 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0.