Práce je zaměřena na pojetí člověka a výchovy u Jana Patočky, významného českého filosofa. První kapitola se zabývá odlišností pedagogiky a filosofií výchovy. Je zde popsán význam a důležitost filosofie pro otázky výchovy. Tato kapitola přibližuje, co výchova z filosofického hlediska znamená. Jsou zde analyzovány předpoklady, možnosti a meze výchovy. Výchova je pojímána jako vztah člověka ke světu, ke společenství a k sobě samému. Především je zde promýšlen člověk jako vychovávaný a vychovatel jako vychovávající. Práce je zaměřena na výklad jednotlivých pojmů z oblasti filosofie výchovy. Patočkova výchova je péčí o duši, starostí o lidskost. Výchova míří nejen ke svobodě jedince, ale i druhých.
V druhé kapitole jsou nastíněny historické proměny výchovy, pozornost je zaměřena na Sókratův dialog, Platónskou paideiu, křesťanské educatio a především na J. A. Komenského a pojetí otevřené duše, která je schopna přesahu (transcendence).
Třetí kapitola rozpracovává lidskou existenci v souvislosti s péčí o duši. Duše je pojímána jako ovládnutí sebe sama. Tuto kapitolu doplňuje Patočkovo pojetí tří životních pohybů, které neodmyslitelně souvisejí s lidským bytím a péčí o duši.
Anotace v angličtině
The work is focused on the concept of a man and education of Jan Patocka, the important czech philosopher. The first charter deals with the diference between the pedagogy and the philosophy of education. There is described a mening and an importance of philosophy in the educational issues. This charter describes, what an education means in the philosophical viewpoint. There are analyzed conditions, possibilities and limits of education. Education is wiewed as a relationship of man to the world, the community and to himself. Particularly, there is thinking of man as an educator and an educating. The work is focused on the interpretation of the terms of philosophy of education. Patocka's education is the care of soul, concern of humanity. Education does not aim only individual freedom, but also others.
In the second chapter outlines the historical changes of education, attention is focused on the Socrate's dialogue, the Plato's paideia, the Christian educatio and especially Comenius's education and the concept of an open mind, which is able to overlap (transcendence).
The third chapter elaborates on the human existence in relation to the care of soul. The care of soul is viewed as self-controlled. This chapter is completed the concept of tree life moves of Jan Patocka. These moves are inherently associated with the human being and caring of soul.
Klíčová slova
Jan Patočka ? filosofie výchovy ? výchova ? péče o duši ? lidskost ? bytí člověka
Klíčová slova v angličtině
Jan Patocka ? philosophy of education ? education ? care of soul ? humanity - being
Rozsah průvodní práce
93
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je zaměřena na pojetí člověka a výchovy u Jana Patočky, významného českého filosofa. První kapitola se zabývá odlišností pedagogiky a filosofií výchovy. Je zde popsán význam a důležitost filosofie pro otázky výchovy. Tato kapitola přibližuje, co výchova z filosofického hlediska znamená. Jsou zde analyzovány předpoklady, možnosti a meze výchovy. Výchova je pojímána jako vztah člověka ke světu, ke společenství a k sobě samému. Především je zde promýšlen člověk jako vychovávaný a vychovatel jako vychovávající. Práce je zaměřena na výklad jednotlivých pojmů z oblasti filosofie výchovy. Patočkova výchova je péčí o duši, starostí o lidskost. Výchova míří nejen ke svobodě jedince, ale i druhých.
V druhé kapitole jsou nastíněny historické proměny výchovy, pozornost je zaměřena na Sókratův dialog, Platónskou paideiu, křesťanské educatio a především na J. A. Komenského a pojetí otevřené duše, která je schopna přesahu (transcendence).
Třetí kapitola rozpracovává lidskou existenci v souvislosti s péčí o duši. Duše je pojímána jako ovládnutí sebe sama. Tuto kapitolu doplňuje Patočkovo pojetí tří životních pohybů, které neodmyslitelně souvisejí s lidským bytím a péčí o duši.
Anotace v angličtině
The work is focused on the concept of a man and education of Jan Patocka, the important czech philosopher. The first charter deals with the diference between the pedagogy and the philosophy of education. There is described a mening and an importance of philosophy in the educational issues. This charter describes, what an education means in the philosophical viewpoint. There are analyzed conditions, possibilities and limits of education. Education is wiewed as a relationship of man to the world, the community and to himself. Particularly, there is thinking of man as an educator and an educating. The work is focused on the interpretation of the terms of philosophy of education. Patocka's education is the care of soul, concern of humanity. Education does not aim only individual freedom, but also others.
In the second chapter outlines the historical changes of education, attention is focused on the Socrate's dialogue, the Plato's paideia, the Christian educatio and especially Comenius's education and the concept of an open mind, which is able to overlap (transcendence).
The third chapter elaborates on the human existence in relation to the care of soul. The care of soul is viewed as self-controlled. This chapter is completed the concept of tree life moves of Jan Patocka. These moves are inherently associated with the human being and caring of soul.
Klíčová slova
Jan Patočka ? filosofie výchovy ? výchova ? péče o duši ? lidskost ? bytí člověka
Klíčová slova v angličtině
Jan Patocka ? philosophy of education ? education ? care of soul ? humanity - being
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na výklad základních pojmů filosofie výchovy u předního českého filosofa Jana Patočky. Hlavními tématy budou výchova jako vztah člověka ke světu, ke společnosti a k sobě samému, člověk jakožto vychovávaný, vychovatel jakožto vychovávající, svoboda jedince, formace jedince, odpovědnost za druhé, spolupobývání a výchovná zkušenost. Práce se bude zamýšlet nad odlišností pedagogiky a filosofie výchovy. V práci bude použito metody hermeneutické interpretace pramenných textů s cílem pokusit se přiblížit Patočkovy filosoficko-výchovné myšlenky.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na výklad základních pojmů filosofie výchovy u předního českého filosofa Jana Patočky. Hlavními tématy budou výchova jako vztah člověka ke světu, ke společnosti a k sobě samému, člověk jakožto vychovávaný, vychovatel jakožto vychovávající, svoboda jedince, formace jedince, odpovědnost za druhé, spolupobývání a výchovná zkušenost. Práce se bude zamýšlet nad odlišností pedagogiky a filosofie výchovy. V práci bude použito metody hermeneutické interpretace pramenných textů s cílem pokusit se přiblížit Patočkovy filosoficko-výchovné myšlenky.
Seznam doporučené literatury
PATOČKA, Jan. Filosofie výchovy. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, 1997. 65 s. ISSN 0862-4461.
PATOČKA, Jan. Péče o duši (soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách). 1. díl. Praha : Oikoymenh, 1996. 505 s.
PATOČKA, Jan. Péče o duši (soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách). 2. díl. Praha : Oikoymenh, 1999. 398 s.
PATOČKA, Jan. Komeniologické studie I. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 1997. 426 s.
PATOČKA, Jan. Komeniologické studie II. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 1998. 396 s.
PATOČKA, Jan. Komeniologické studie III. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2003. 672 s.
PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 237 s.
PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 119 s.
Seznam doporučené literatury
PATOČKA, Jan. Filosofie výchovy. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, 1997. 65 s. ISSN 0862-4461.
PATOČKA, Jan. Péče o duši (soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách). 1. díl. Praha : Oikoymenh, 1996. 505 s.
PATOČKA, Jan. Péče o duši (soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách). 2. díl. Praha : Oikoymenh, 1999. 398 s.
PATOČKA, Jan. Komeniologické studie I. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 1997. 426 s.
PATOČKA, Jan. Komeniologické studie II. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 1998. 396 s.
PATOČKA, Jan. Komeniologické studie III. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2003. 672 s.
PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 237 s.
PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 119 s.