Tato práce se soustřeďuje na pojetí islámu v díle Mircei Eliadeho. O jeho pracích
bylo napsáno veliké množství odborných studií, přesto pojetí islámu u tohoto autora se
žádná z nich nevěnuje. V první části je komplexně představen jeho přístup ke zkoumání
náboženství, který je doplněn odbornou kritikou. Druhá část je celkovým souhrnem
všech pasáží, které se nějakým způsobem vztahují k islámu. Jsou zde zachyceny
stručné pasáže týkající se fenoménů islámu napříč jeho dílem, jež jsou představeny
v kontextu problematiky, kterou se na daném místě zabývá. Následně jsou nastíněny
dvě kapitoly o islámu z jeho díla Dějiny náboženského myšlení III. Třetí část je
analýzou autorova uchopení islámu v porovnání s jinou odbornou literaturou a se
sebepochopením této tradice.
Annotation in English
This work focus on conception of Islam in works of Mircea Eliade. There have been
written huge amount of research studies about his approach, but none of them is
attending conception of Islam. There is complexly introduced his opinion to
examination of religion in the first part of my work and it is filled in with a classified
critiques. Second part of my work is a complete totality of all parts of Mircea Eliade´s
work, which refers to Islam. There are recorded brief passages treating on the
phenomena of Islam and there is also introduced context of problems that he is
concerning about in the exact parts throughout his work. Consequently, there are
inroduced two chapters about Islam from his book A History of Religious Ideas vol.III,
in the rest of the part. Third part of my work is an analysis of authors conception of
Islam in a comparison both to the other Western research essays and interpretation of
this tradition.
Keywords
Eliade, islám, Ka?ba, súfismus
Keywords in English
Eliade, islam, Ka?ba, sufism
Length of the covering note
53 s.
Language
CZ
Annotation
Tato práce se soustřeďuje na pojetí islámu v díle Mircei Eliadeho. O jeho pracích
bylo napsáno veliké množství odborných studií, přesto pojetí islámu u tohoto autora se
žádná z nich nevěnuje. V první části je komplexně představen jeho přístup ke zkoumání
náboženství, který je doplněn odbornou kritikou. Druhá část je celkovým souhrnem
všech pasáží, které se nějakým způsobem vztahují k islámu. Jsou zde zachyceny
stručné pasáže týkající se fenoménů islámu napříč jeho dílem, jež jsou představeny
v kontextu problematiky, kterou se na daném místě zabývá. Následně jsou nastíněny
dvě kapitoly o islámu z jeho díla Dějiny náboženského myšlení III. Třetí část je
analýzou autorova uchopení islámu v porovnání s jinou odbornou literaturou a se
sebepochopením této tradice.
Annotation in English
This work focus on conception of Islam in works of Mircea Eliade. There have been
written huge amount of research studies about his approach, but none of them is
attending conception of Islam. There is complexly introduced his opinion to
examination of religion in the first part of my work and it is filled in with a classified
critiques. Second part of my work is a complete totality of all parts of Mircea Eliade´s
work, which refers to Islam. There are recorded brief passages treating on the
phenomena of Islam and there is also introduced context of problems that he is
concerning about in the exact parts throughout his work. Consequently, there are
inroduced two chapters about Islam from his book A History of Religious Ideas vol.III,
in the rest of the part. Third part of my work is an analysis of authors conception of
Islam in a comparison both to the other Western research essays and interpretation of
this tradition.
Keywords
Eliade, islám, Ka?ba, súfismus
Keywords in English
Eliade, islam, Ka?ba, sufism
Research Plan
Autor nejprve představí religionistiku Mircei Eliadeho. Popíše jeho fenomenologicko-hermeneutický přístup k bádání, zejména pak hlavní tématické okruhy jeho fenomenologie a intence jeho hermeneutiky. K tomu bude připojena analýza důležitých pojmů, s nimiž Eliade pracuje a rovněž hlavní argumenty kritiky jeho přístupu.
Následně bude proveden kompletní souhrn Eliadeho zmínek o islámu (relevantní koncepce) v jeho religionistických dílech. Autor se také zamyslí nad možnými typologiemi těchto zmínek a nad jejich vztahem k Eliadeho fenomenologicko-hermeneutickému konceptu.
Dále bude provedena analýza Eliadeho deskripce a interpretace islámu. Jeho interpretace budou konfrontovány se sebepochopením zkoumané tradice (díla muslimských učenců, exegeze Koránu, sbírky sunnitské tradice atp.) a západními interpretacemi islámu.
V závěru práce bude provedena analýza aplikovatelnosti Eliadeho metody na islám a bude charakterizováno, kde a proč není jeho uchopení islámu dostatečně průkazné.
Research Plan
Autor nejprve představí religionistiku Mircei Eliadeho. Popíše jeho fenomenologicko-hermeneutický přístup k bádání, zejména pak hlavní tématické okruhy jeho fenomenologie a intence jeho hermeneutiky. K tomu bude připojena analýza důležitých pojmů, s nimiž Eliade pracuje a rovněž hlavní argumenty kritiky jeho přístupu.
Následně bude proveden kompletní souhrn Eliadeho zmínek o islámu (relevantní koncepce) v jeho religionistických dílech. Autor se také zamyslí nad možnými typologiemi těchto zmínek a nad jejich vztahem k Eliadeho fenomenologicko-hermeneutickému konceptu.
Dále bude provedena analýza Eliadeho deskripce a interpretace islámu. Jeho interpretace budou konfrontovány se sebepochopením zkoumané tradice (díla muslimských učenců, exegeze Koránu, sbírky sunnitské tradice atp.) a západními interpretacemi islámu.
V závěru práce bude provedena analýza aplikovatelnosti Eliadeho metody na islám a bude charakterizováno, kde a proč není jeho uchopení islámu dostatečně průkazné.
Recommended resources
Abú L-Hasan ?Alí Ibn al-Husajn Al-Mas?údí (přel. Hrbek, I.): Rýžoviště zlata a doly drahokamů, Praha, 1983
Al-Ghazzálí, Abú Hámid (přel. Kropáček, L.): Zachránce bloudícího, Praha, 2005
An-Nawawí, J. (ed.).: Zahrady spravedlivých, sbírka výroků proroka Muhammada, Praha, 2008
Cook, M.: Muhammad, Praha, 1994
Bouriant, U.: Description topographique et historique de l'Égypte, Paris, 1900 (Překlad al- Makrízího díla Chitat)
De Blois, F.: Nasrání and Haníf: Studies on the Religious Vocabulary of Christianity and Islam, in: Bulletin of SOAS, vol. 65, 1/2002
Eliade, M.: Mýtus o věčném návratu, Praha, 1993
Eliade, M.: Posvátné a profánní, Praha, 1994
Eliade, M.: Dějiny náboženského myšlení I-III, Praha, 1996
Ibn Chaldún (přel. Hrbek, I.): Čas království a říší, Mukaddima, Praha, 1972
Ibn Ishák: Život Muhammada, Posla Božieho, Ibn Challikán: Zprávy o synoch času, (přel. Paulíny, J.), Bratislava, 1967.
Korán, (přel. Hrbek, I.), Praha, 1991
Kropáček, L.: Duchovní cesty islámu, Praha, 2004
Kropáček, L.: Súfismus, Dějiny islámské mystiky, Praha, 2008
Lapidus, I., M.: A History of Islamic Societies, Cambridge, 2002
Lewis, B.: Dějiny Blízkého východu, Praha, 1997
Mendel, M.: Hidžra, Praha, 2006
Mendel, M.: Džihád, Brno, 1997
Muhammad ibn Abdalláh ibn Battúta: Cesty po Africe, Asii a Evropě, vykonané v letech 1325 až 1354, Praha 1961
Muhsin Khan, M. (transl., ed.): Summarized Sahih al-Bukhari, Riyadh, 1996
Ostřanský, B.: Malá encyklopedie islámu a muslimské společnosti, Praha, 2009
Pelikán, P.: Sunna, pramen islámského práva, Praha, 1997
Renard, J. (ed.): Windows on the House of Islam, Muslim Sources on Spirituality and Religious Life, California, 1998
Shoshan, B.: Popular Culture in Medieval Cairo, Cambridge, 1993
Tauer, F.: Svět Islámu, Praha, 1984
Waardenburg, J.: Bohové zblízka, Systematický úvod do religionistiky, Brno, 1997
www.al-tafsir.com (tafsír al-Džalálajn, tafsír ibn Kathír)
Recommended resources
Abú L-Hasan ?Alí Ibn al-Husajn Al-Mas?údí (přel. Hrbek, I.): Rýžoviště zlata a doly drahokamů, Praha, 1983
Al-Ghazzálí, Abú Hámid (přel. Kropáček, L.): Zachránce bloudícího, Praha, 2005
An-Nawawí, J. (ed.).: Zahrady spravedlivých, sbírka výroků proroka Muhammada, Praha, 2008
Cook, M.: Muhammad, Praha, 1994
Bouriant, U.: Description topographique et historique de l'Égypte, Paris, 1900 (Překlad al- Makrízího díla Chitat)
De Blois, F.: Nasrání and Haníf: Studies on the Religious Vocabulary of Christianity and Islam, in: Bulletin of SOAS, vol. 65, 1/2002
Eliade, M.: Mýtus o věčném návratu, Praha, 1993
Eliade, M.: Posvátné a profánní, Praha, 1994
Eliade, M.: Dějiny náboženského myšlení I-III, Praha, 1996
Ibn Chaldún (přel. Hrbek, I.): Čas království a říší, Mukaddima, Praha, 1972
Ibn Ishák: Život Muhammada, Posla Božieho, Ibn Challikán: Zprávy o synoch času, (přel. Paulíny, J.), Bratislava, 1967.
Korán, (přel. Hrbek, I.), Praha, 1991
Kropáček, L.: Duchovní cesty islámu, Praha, 2004
Kropáček, L.: Súfismus, Dějiny islámské mystiky, Praha, 2008
Lapidus, I., M.: A History of Islamic Societies, Cambridge, 2002
Lewis, B.: Dějiny Blízkého východu, Praha, 1997
Mendel, M.: Hidžra, Praha, 2006
Mendel, M.: Džihád, Brno, 1997
Muhammad ibn Abdalláh ibn Battúta: Cesty po Africe, Asii a Evropě, vykonané v letech 1325 až 1354, Praha 1961
Muhsin Khan, M. (transl., ed.): Summarized Sahih al-Bukhari, Riyadh, 1996
Ostřanský, B.: Malá encyklopedie islámu a muslimské společnosti, Praha, 2009
Pelikán, P.: Sunna, pramen islámského práva, Praha, 1997
Renard, J. (ed.): Windows on the House of Islam, Muslim Sources on Spirituality and Religious Life, California, 1998
Shoshan, B.: Popular Culture in Medieval Cairo, Cambridge, 1993
Tauer, F.: Svět Islámu, Praha, 1984
Waardenburg, J.: Bohové zblízka, Systematický úvod do religionistiky, Brno, 1997
www.al-tafsir.com (tafsír al-Džalálajn, tafsír ibn Kathír)