Tato práce se zabývá odrazem hospodářského a sociálního vývoje Spojených států amerických ve filmech dvou předních umělců němé kinematografie ? Charlese Chaplina a D. W. Griffitha. Mým cílem bylo analyzovat pohled obou filmařů na soudobé problémy ? rasismus, postavení žen, chudobu, imigraci apod. V závěru předkládám stručný nástin odrazu společenských témat v dílech jiných významných režisérů němé kinematografie.
Anotace v angličtině
This master degree deals with reflection of economic and social development of the United States of America in movies directed by two leading artists of the silent cinematography ? Charles Chaplin and D. W. Griffith. I aimed to analyse the view of both filmmakers on contemporary issues ? racism, role of women, poverty, immigration etc. At the end, I'm presenting a brief summary of social themes reflection in the work of other significant silent era directors.
Klíčová slova
soudobé dějiny, první polovina 20. století, historie USA, němý film, Charles Chaplin, David Wark Griffith, umělecký obraz doby, ekonomické dějiny, společnost, politika
Klíčová slova v angličtině
contemporary history, first half of 20th century, USA history, silent movies, Charles Chaplin, David Wark Griffith, artists representation of the period, economic history, society, politics
Rozsah průvodní práce
124 s., 4 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá odrazem hospodářského a sociálního vývoje Spojených států amerických ve filmech dvou předních umělců němé kinematografie ? Charlese Chaplina a D. W. Griffitha. Mým cílem bylo analyzovat pohled obou filmařů na soudobé problémy ? rasismus, postavení žen, chudobu, imigraci apod. V závěru předkládám stručný nástin odrazu společenských témat v dílech jiných významných režisérů němé kinematografie.
Anotace v angličtině
This master degree deals with reflection of economic and social development of the United States of America in movies directed by two leading artists of the silent cinematography ? Charles Chaplin and D. W. Griffith. I aimed to analyse the view of both filmmakers on contemporary issues ? racism, role of women, poverty, immigration etc. At the end, I'm presenting a brief summary of social themes reflection in the work of other significant silent era directors.
Klíčová slova
soudobé dějiny, první polovina 20. století, historie USA, němý film, Charles Chaplin, David Wark Griffith, umělecký obraz doby, ekonomické dějiny, společnost, politika
Klíčová slova v angličtině
contemporary history, first half of 20th century, USA history, silent movies, Charles Chaplin, David Wark Griffith, artists representation of the period, economic history, society, politics
Zásady pro vypracování
Jiří Švanda za základě příslušné literatury a Griffithových a Chaplinových filmů zhodnotí sociálně - politické otázky v USA v 1. pol. 20. století, zejména imigraci, chudobu a obavy z války. Pokusí se určit, nakolik věrnými portréty doby jsou filmy zmíněných autorů, jaký význam měl rasismus a ženská otázka, nakolik se jedná o nekompromisní kritiku či "laskavou" satiru a nakolik o střet tradic s prvky moderní doby. Byl němý film zrcadlem doby, nebo fikcí s jemnými prvky reality?
Zásady pro vypracování
Jiří Švanda za základě příslušné literatury a Griffithových a Chaplinových filmů zhodnotí sociálně - politické otázky v USA v 1. pol. 20. století, zejména imigraci, chudobu a obavy z války. Pokusí se určit, nakolik věrnými portréty doby jsou filmy zmíněných autorů, jaký význam měl rasismus a ženská otázka, nakolik se jedná o nekompromisní kritiku či "laskavou" satiru a nakolik o střet tradic s prvky moderní doby. Byl němý film zrcadlem doby, nebo fikcí s jemnými prvky reality?
Seznam doporučené literatury
DOHERTY, Thomas. Pre-Code Hollywood: Sex, Immorality, and Insurrection in American Cinema; 1930-1934. New York: Columbia University Press, 1999. 448 s. ISBN 0-231-11095-2. Soukromý fond.
EVERSON, William K. American silent film. New York : Oxford University Press, 1978. 378 s. Národní knihovna ČR.
HANSEN, Miriam. Babel and Babylon : spectatorship in American silent film. Cambridge : Harvard University Press, 1991. 377 s. ISBN 0-674-05831-3. Národní knihovna ČR.
CHAPLIN, Charles. Můj životopis. 1. vydání Praha : Odeon, 1967. 550 s. Soukromý fond.
MACLEAN, Nancy. Pod maskou ušlechtilosti : Ku-klux-klan po první světové válce. přeložila Marie Jungmannová. Praha : BB/art, 2007. ISBN: 978-80-7381-105-1. Krajská knihovna v Pardubicích.
MARCHETTI, Gina. Romance and the "Yellow Peril" : Race, Sex, and Discursive Strategies in Hollywood Fiction. Berkeley: University of California Press, 1993. ISBN 978-05-2008-495-7. Soukromý fond.
PACHMANOVÁ, Martina (ed.). Neviditelná žena : antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. 1 vydání Praha : One Woman Press, 2002. 413 str. ISBN 80-86356-16-7. Krajská knihovna v Pardubicích.
PŁAŻEWSKI, Jerzy. Dějiny filmu.Z polštiny Pavla Bergmannová, Pavel Peč, Halina Roubalová, Karel Tabery, Antonín Vrba a Pavla Vrbová. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1689-8.
TINDALL, George Brown. Dějiny Spojených států amerických. Z angličtiny přeložili Alena Faltýsková, Irena Hauptvogelová, Alena Komárková, Markéta Macháčková, Martin Machovec, Svatava Raková, Ivo Šmoldas, Ivan Vomáčka a Eva Zajíčková. 5. vydání Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-588-3. Soukromý fond
Vybrané studie:
The Beginning of Film Narrative: D. W. Griffith's The Birth of a Nation. In: FABE, Marylin. Closely Watched Films . An Introduction to the Art of Narrative Film Technique. Berkeley, 2004. ISBN 0-520-23862-1. Soukromý fond.
Expressionism and Realism in Film Form: F.W. Murnaus The Last Laugh and Charles Chaplin´s The Adventurer. In: FABE, Marylin. Closely Watched Films . An Introduction to the Art of Narrative Film Technique. Berkeley, 2004. ISBN 0-520-23862-1. Soukromý fond.
Seznam doporučené literatury
DOHERTY, Thomas. Pre-Code Hollywood: Sex, Immorality, and Insurrection in American Cinema; 1930-1934. New York: Columbia University Press, 1999. 448 s. ISBN 0-231-11095-2. Soukromý fond.
EVERSON, William K. American silent film. New York : Oxford University Press, 1978. 378 s. Národní knihovna ČR.
HANSEN, Miriam. Babel and Babylon : spectatorship in American silent film. Cambridge : Harvard University Press, 1991. 377 s. ISBN 0-674-05831-3. Národní knihovna ČR.
CHAPLIN, Charles. Můj životopis. 1. vydání Praha : Odeon, 1967. 550 s. Soukromý fond.
MACLEAN, Nancy. Pod maskou ušlechtilosti : Ku-klux-klan po první světové válce. přeložila Marie Jungmannová. Praha : BB/art, 2007. ISBN: 978-80-7381-105-1. Krajská knihovna v Pardubicích.
MARCHETTI, Gina. Romance and the "Yellow Peril" : Race, Sex, and Discursive Strategies in Hollywood Fiction. Berkeley: University of California Press, 1993. ISBN 978-05-2008-495-7. Soukromý fond.
PACHMANOVÁ, Martina (ed.). Neviditelná žena : antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. 1 vydání Praha : One Woman Press, 2002. 413 str. ISBN 80-86356-16-7. Krajská knihovna v Pardubicích.
PŁAŻEWSKI, Jerzy. Dějiny filmu.Z polštiny Pavla Bergmannová, Pavel Peč, Halina Roubalová, Karel Tabery, Antonín Vrba a Pavla Vrbová. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1689-8.
TINDALL, George Brown. Dějiny Spojených států amerických. Z angličtiny přeložili Alena Faltýsková, Irena Hauptvogelová, Alena Komárková, Markéta Macháčková, Martin Machovec, Svatava Raková, Ivo Šmoldas, Ivan Vomáčka a Eva Zajíčková. 5. vydání Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-588-3. Soukromý fond
Vybrané studie:
The Beginning of Film Narrative: D. W. Griffith's The Birth of a Nation. In: FABE, Marylin. Closely Watched Films . An Introduction to the Art of Narrative Film Technique. Berkeley, 2004. ISBN 0-520-23862-1. Soukromý fond.
Expressionism and Realism in Film Form: F.W. Murnaus The Last Laugh and Charles Chaplin´s The Adventurer. In: FABE, Marylin. Closely Watched Films . An Introduction to the Art of Narrative Film Technique. Berkeley, 2004. ISBN 0-520-23862-1. Soukromý fond.