- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Název v angličtině, Anotace, Anotace v angličtině, Klíčová slova, Klíčová slova v angličtině
Hlavní téma
Manipulativní techniky v reklamních tiskovinách
Hlavní téma v angličtině
Manipulative Techniques of Advertising in Printed Materials
1. Úvod do problematiky, historie a nastínění jejích interdisciplinárních přesahů
(psychologie, sociologie, sémiotika, lingvistika, formy manipulace, specifika tištěných médií, prostředky reklamy, postoje české veřejnosti k reklamě, sémiotika reklamy atd.)
2. Lingvistická východiska - prostředky jazykové a stylistické
(specifická řeč reklamy - využití cílených stylistických a syntaktických prostředků, tištěná reklama jako fenomén, reklamní tiskoviny, komunikační funkce reklamy,stylisticko - grafická stránka, lingvistické a komunikační operace, úroveň a styl komunikace s příjemcem, stylová diferenciace)
3. Analýza využívání jednotlivých stylistických a syntaktických prostředků, kvantifikační frekvenční analýza
(frekvence slov, slovních druhů, imperativ, implikace, sugestivní otázky, apelační výzvy, frekvence vět, stereotypní opakování klíčového výrazu, variování, dráždivá slova, slovní spojení, superlativa, nadužívání zájmen, přebujelá obraznost, volba kategorií jazyka (obecná čeština, spisovná čeština, cizí slova, neologismy aj.)
4. Závěr: Diskuse s dosavadním výzkumem, současný stav, prognózy a dynamika reklamního stylu.
Zásady pro vypracování
1. Úvod do problematiky, historie a nastínění jejích interdisciplinárních přesahů
(psychologie, sociologie, sémiotika, lingvistika, formy manipulace, specifika tištěných médií, prostředky reklamy, postoje české veřejnosti k reklamě, sémiotika reklamy atd.)
2. Lingvistická východiska - prostředky jazykové a stylistické
(specifická řeč reklamy - využití cílených stylistických a syntaktických prostředků, tištěná reklama jako fenomén, reklamní tiskoviny, komunikační funkce reklamy,stylisticko - grafická stránka, lingvistické a komunikační operace, úroveň a styl komunikace s příjemcem, stylová diferenciace)
3. Analýza využívání jednotlivých stylistických a syntaktických prostředků, kvantifikační frekvenční analýza
(frekvence slov, slovních druhů, imperativ, implikace, sugestivní otázky, apelační výzvy, frekvence vět, stereotypní opakování klíčového výrazu, variování, dráždivá slova, slovní spojení, superlativa, nadužívání zájmen, přebujelá obraznost, volba kategorií jazyka (obecná čeština, spisovná čeština, cizí slova, neologismy aj.)
4. Závěr: Diskuse s dosavadním výzkumem, současný stav, prognózy a dynamika reklamního stylu.
Seznam doporučené literatury
BALOWSKI, M.- SVOBODA, J. a kol. Nejčastější prostředky vyjádření funkce apelové v současné české reklamě. In BALOWSKI, M.- SVOBODA, J.
a kol. Konstanty a proměny v českém jazyce a literatuře XX. století. Wałbrzych - Ostrava, 2004, s. 115-122.
BEČKA, J. Česká stylistika. Praha 1992.
ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština. Řeč a jazyk. Praha 1992.
ČECHOVÁ, M. Současná stylistika. Praha 2003.
ČMEJRKOVÁ, S. a kol.: Čeština jak ji znáte i neznáte. Praha 1996.
ČMEJRKOVÁ, S.- HOFFMANOVÁ, J. Jazyk, média, politika. Praha 2003.
ČMEJRKOVÁ, S. Reklama v češtině, čeština v reklamě. Praha 1999.
CHLOUPEK, J. a kol. Stylistika češtiny. Praha 1991.
JAKLOVÁ, A. Komunikace - styl - text. České Budějovice, Filozofická fakulta JU 2006.
JETTMAROVÁ, Z.. Mezitextové vazby a interference v české reklamě. In Spisovná čeština a jazyková kultura. (Konference Olomouc 23.08.1993-27.08.1993) Praha FF UK1995.
KLEIN, S.: Vzorec štěstí aneb jak vznikají dobré pocity. Brno 2004.
KOTEN, J.- MITTER, P.: Reklamní komunikát a jeho prostor. In KOTEN, J.- MITTER, P.: Prostor v jazyce a v literatuře. Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta UJEP 2007, s. 131-134.
LAKOFF, G.- JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno 2002.
MOŽNÝ, I. Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. Praha 2002.
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha 2000.
NAZARE-AGA, I. Nenechte sebou manipulovat. Praha 2005.
PRAVDOVÁ, M. McDonalds - tak trochu jiná kultura. Praha 2006.
ECO, U. Meze interpretace. Praha, 2004.
KASTOVÁ, V. Dynamika symbolů. Praha 2000.
RUSHKOFF, D. Manipulativní nátlak. Hradec Králové 2002.
SCHIFFMAN, L.G.- KANUK, L.L. Nákupní chování. Brno 2004.
SCHWARZOVÁ, M. Úvod do kognitivní lingvistiky. Praha 2009.
SRPOVÁ, H. a kol. Neverbální prvky tištěné reklamy. In SRPOVÁ, H. Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích. Ostrava, Filozofická fakulta OU 2005, s. 93-98.
ŠTÍCHA, F. K pojetí spisovnosti. In J. Jančáková, M. Komárek and O. Uličný: Spisovná čeština a jazyková kultura 1993. (Konference Olomouc 23.08.1993-27.08.1993) Praha FF UK 1995.
KARLÍK, P.- KRČMOVÁ, M. a kol. Jazyk a kultura vyjadřování. Brno 1998.
TAYLOR, K. Brainwashing : Manipulace s myšlením. Praha 2006.
TELLIS, G. J. Reklama a podpora prodeje. Praha 2000.
VYBÍRAL, Z. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha 2003.
VYSEKALOVÁ, J. Psychologie spotřebitele. Praha 2004.
VYSEKALOVÁ, J- KOMÁRKOVÁ, R. Psychologie reklamy. Praha 2001.
Seznam doporučené literatury
BALOWSKI, M.- SVOBODA, J. a kol. Nejčastější prostředky vyjádření funkce apelové v současné české reklamě. In BALOWSKI, M.- SVOBODA, J.
a kol. Konstanty a proměny v českém jazyce a literatuře XX. století. Wałbrzych - Ostrava, 2004, s. 115-122.
BEČKA, J. Česká stylistika. Praha 1992.
ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština. Řeč a jazyk. Praha 1992.
ČECHOVÁ, M. Současná stylistika. Praha 2003.
ČMEJRKOVÁ, S. a kol.: Čeština jak ji znáte i neznáte. Praha 1996.
ČMEJRKOVÁ, S.- HOFFMANOVÁ, J. Jazyk, média, politika. Praha 2003.
ČMEJRKOVÁ, S. Reklama v češtině, čeština v reklamě. Praha 1999.
CHLOUPEK, J. a kol. Stylistika češtiny. Praha 1991.
JAKLOVÁ, A. Komunikace - styl - text. České Budějovice, Filozofická fakulta JU 2006.
JETTMAROVÁ, Z.. Mezitextové vazby a interference v české reklamě. In Spisovná čeština a jazyková kultura. (Konference Olomouc 23.08.1993-27.08.1993) Praha FF UK1995.
KLEIN, S.: Vzorec štěstí aneb jak vznikají dobré pocity. Brno 2004.
KOTEN, J.- MITTER, P.: Reklamní komunikát a jeho prostor. In KOTEN, J.- MITTER, P.: Prostor v jazyce a v literatuře. Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta UJEP 2007, s. 131-134.
LAKOFF, G.- JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno 2002.
MOŽNÝ, I. Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. Praha 2002.
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha 2000.
NAZARE-AGA, I. Nenechte sebou manipulovat. Praha 2005.
PRAVDOVÁ, M. McDonalds - tak trochu jiná kultura. Praha 2006.
ECO, U. Meze interpretace. Praha, 2004.
KASTOVÁ, V. Dynamika symbolů. Praha 2000.
RUSHKOFF, D. Manipulativní nátlak. Hradec Králové 2002.
SCHIFFMAN, L.G.- KANUK, L.L. Nákupní chování. Brno 2004.
SCHWARZOVÁ, M. Úvod do kognitivní lingvistiky. Praha 2009.
SRPOVÁ, H. a kol. Neverbální prvky tištěné reklamy. In SRPOVÁ, H. Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích. Ostrava, Filozofická fakulta OU 2005, s. 93-98.
ŠTÍCHA, F. K pojetí spisovnosti. In J. Jančáková, M. Komárek and O. Uličný: Spisovná čeština a jazyková kultura 1993. (Konference Olomouc 23.08.1993-27.08.1993) Praha FF UK 1995.
KARLÍK, P.- KRČMOVÁ, M. a kol. Jazyk a kultura vyjadřování. Brno 1998.
TAYLOR, K. Brainwashing : Manipulace s myšlením. Praha 2006.
TELLIS, G. J. Reklama a podpora prodeje. Praha 2000.
VYBÍRAL, Z. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha 2003.
VYSEKALOVÁ, J. Psychologie spotřebitele. Praha 2004.
VYSEKALOVÁ, J- KOMÁRKOVÁ, R. Psychologie reklamy. Praha 2001.