Závěrečná diplomová práce se zabývá problematikou znalosti zdravotních sester základní podpory života podle aktuálně platných Guidelines. Tato práce je dělena do dvou částí, teoretické a praktické.
V teoretické části je popsána historie resuscitace a mezinárodní organizace pro resuscitaci. Popisuji zde také obecné zásady a kritéria poskytování základní neodkladné resuscitace. V závěru teoretické části se zaměřuji na změny v nově vydaných postupech pro resuscitaci Guidelines 2010 oproti Guidelines 2005.
Za cíl této práce jsem si stanovila zhodnocení znalostí zdravotních sester k dané problematice, zjistit frekvenci školení o resuscitaci, používání speciálních pomůcek k nácviku resuscitace, spokojenost s tímto školením od zaměstnanců a následně zjistit způsoby zpětné vazby na toto školení.
V praktické části je zpracována analýza dotazníkového šetření, které jsem prováděla u zdravotních sester, pracujících v nemocnici, ambulanci a v domovech pro seniory. Tyto výsledky jsem zpracovala do tabulek, znázornila graficky a doplnila komentářem. Jsou zde shrnuty znalosti sester o BLS, frekvence školení i možnosti používání pomůcek v průběhu školení.
Anotace v angličtině
This Diploma thesis focuses on the nurses´ knowledge of basic life support (BLS) according to the recent Guidelines. This thesis is divided into two parts ? a theoretical one and a practical one.
There are described the history of resuscitation and the International Liaison Committee on Resuscitation in the theoretical part. I also focus on the general methods and criteria of basic urgent resuscitation. At the end I compare the Guidelines 2005 with the Guidelines 2010 focusing especially on the changes of sequence in resuscitation.
The main aims of this thesis are evaluation of nurses´ knowledge of this problem, analyzing the frequence of resuscitation seminars and using the special gadgets for resuscitation training, as well as the level of contentment of the employees and the ways of getting feedback on these seminars.
In the practical part there is an analyse of the questionnaire survey which was made with the nurses working in hospitals, clinics or senior houses. Results were transfered into charts, diagrams and were completed with my comments. There are summarized the nurses´ knowledge of BLS, frequence of resuscitation seminars as well as using the special gadgets during the training in this part.
Klíčová slova
Kardiopulmonální resuscitace, zdravotní sestra, BLS, Guidelines 2010, změny
v doporučeních, znalosti
Klíčová slova v angličtině
CPR ? cardiopulmonary resuscitation, a nurse, BLS ? basic life support, Guidelines 2010, changes in recommendations, knowledge, recommended sequence
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná diplomová práce se zabývá problematikou znalosti zdravotních sester základní podpory života podle aktuálně platných Guidelines. Tato práce je dělena do dvou částí, teoretické a praktické.
V teoretické části je popsána historie resuscitace a mezinárodní organizace pro resuscitaci. Popisuji zde také obecné zásady a kritéria poskytování základní neodkladné resuscitace. V závěru teoretické části se zaměřuji na změny v nově vydaných postupech pro resuscitaci Guidelines 2010 oproti Guidelines 2005.
Za cíl této práce jsem si stanovila zhodnocení znalostí zdravotních sester k dané problematice, zjistit frekvenci školení o resuscitaci, používání speciálních pomůcek k nácviku resuscitace, spokojenost s tímto školením od zaměstnanců a následně zjistit způsoby zpětné vazby na toto školení.
V praktické části je zpracována analýza dotazníkového šetření, které jsem prováděla u zdravotních sester, pracujících v nemocnici, ambulanci a v domovech pro seniory. Tyto výsledky jsem zpracovala do tabulek, znázornila graficky a doplnila komentářem. Jsou zde shrnuty znalosti sester o BLS, frekvence školení i možnosti používání pomůcek v průběhu školení.
Anotace v angličtině
This Diploma thesis focuses on the nurses´ knowledge of basic life support (BLS) according to the recent Guidelines. This thesis is divided into two parts ? a theoretical one and a practical one.
There are described the history of resuscitation and the International Liaison Committee on Resuscitation in the theoretical part. I also focus on the general methods and criteria of basic urgent resuscitation. At the end I compare the Guidelines 2005 with the Guidelines 2010 focusing especially on the changes of sequence in resuscitation.
The main aims of this thesis are evaluation of nurses´ knowledge of this problem, analyzing the frequence of resuscitation seminars and using the special gadgets for resuscitation training, as well as the level of contentment of the employees and the ways of getting feedback on these seminars.
In the practical part there is an analyse of the questionnaire survey which was made with the nurses working in hospitals, clinics or senior houses. Results were transfered into charts, diagrams and were completed with my comments. There are summarized the nurses´ knowledge of BLS, frequence of resuscitation seminars as well as using the special gadgets during the training in this part.
Klíčová slova
Kardiopulmonální resuscitace, zdravotní sestra, BLS, Guidelines 2010, změny
v doporučeních, znalosti
Klíčová slova v angličtině
CPR ? cardiopulmonary resuscitation, a nurse, BLS ? basic life support, Guidelines 2010, changes in recommendations, knowledge, recommended sequence
Zásady pro vypracování
1. Studium soudobých poznatků a novinek v oblasti neodkladné resuscitace, studium literatury
2. Stanovení podmínek, metod, výzkumných záměrů a cílů práce
3. Sestavení dotazníků, výběr vhodných respondentů, pilotní výzkum
4. Vlastní sběr dat
5. Statistická analýza a interpretace získaných dat
6. Kritické zhodnocení a doporučení
Zásady pro vypracování
1. Studium soudobých poznatků a novinek v oblasti neodkladné resuscitace, studium literatury
2. Stanovení podmínek, metod, výzkumných záměrů a cílů práce
3. Sestavení dotazníků, výběr vhodných respondentů, pilotní výzkum
4. Vlastní sběr dat
5. Statistická analýza a interpretace získaných dat
6. Kritické zhodnocení a doporučení
Seznam doporučené literatury
1. BASKETT, P.; NOLAN, J. Kapesní vydání doporučených postupů v resuscitaci 2005. 1. vyd. Praha : Česká rada pro resuscitaci, 2006. 196 s. ISBN 80-2397-676-1.
2. Overview of CPR. Circulation [online]. 2005 [cit. 2010-03-21]. Dostupný z WWW: http://circ.ahajournals.org/cgi/reprint/112/24_suppl/IV-12. ISSN 1524-4539.
3. BYDŽOVSKÝ, J. Akutní stavy v kontextu. 1. vyd. Praha : Triton, 2008. ISBN 978-80-7254-815-6.
4. KELNAROVÁ, J. a kol.: První pomoc I. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-2182-8.
5. MÁLEK, J.; KNOR, J; DVOŘÁK, A. Neodkladná resuscitace : Historie resuscitace [online]. 18.2. 2008 [cit. 2010-3-21].
Dostupný z WWW: http://www.lf3.cuni.cz/cs/pracoviste/anesteziologie/vyuka/studijnimaterialy/
neodkladna-resuscitace/index.html.
Seznam doporučené literatury
1. BASKETT, P.; NOLAN, J. Kapesní vydání doporučených postupů v resuscitaci 2005. 1. vyd. Praha : Česká rada pro resuscitaci, 2006. 196 s. ISBN 80-2397-676-1.
2. Overview of CPR. Circulation [online]. 2005 [cit. 2010-03-21]. Dostupný z WWW: http://circ.ahajournals.org/cgi/reprint/112/24_suppl/IV-12. ISSN 1524-4539.
3. BYDŽOVSKÝ, J. Akutní stavy v kontextu. 1. vyd. Praha : Triton, 2008. ISBN 978-80-7254-815-6.
4. KELNAROVÁ, J. a kol.: První pomoc I. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-2182-8.
5. MÁLEK, J.; KNOR, J; DVOŘÁK, A. Neodkladná resuscitace : Historie resuscitace [online]. 18.2. 2008 [cit. 2010-3-21].
Dostupný z WWW: http://www.lf3.cuni.cz/cs/pracoviste/anesteziologie/vyuka/studijnimaterialy/
neodkladna-resuscitace/index.html.
Přílohy volně vložené
1 DVD
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucího: výborně
Hodnocení oponenta: velmi dobře
Doplňující otázky k obhajobě:
1. Proč nebyly odpovědi na otázky č. 13 - 20 (zjišťující úroveň znalostí respondentek o resuscitaci) časově limitovány a kontrolovány?
2. Mají respondentky zájem o školení na téma resuscitace? Kdo by je měl školit?
Obhajoba diplomové práce s prezentací výborná.