Tato práce podává přehled o Forresterově efektu, známém také jako efekt biče. V úvodu teoretické části je na základě provedené rešerše tento jev vysvětlen v kontextu logistického řetězce. Forresterův efekt je demonstrován v teoretické rovině na příkladu "pivní hra". Je zde popsána dynamika jevu a identifikovány možné příčiny jeho vzniku v logistickém řetězci. Důraz je kladen na potřebu maximální eliminace tohoto efektu a na metody, jak jí dosáhnout. Praktická část je zaměřena na efekt biče v konkrétní společnosti, kde byl zkoumán proces plánování a realizace prodejů dvou odlišných produktů. Na základě výsledků je u sledovaných dvou výrobků efekt biče identifikován a jsou diskutovány možnosti snížení jeho vlivu.
Anotace v angličtině
This work provides an overview of the Forrester effect, known as well as the Bullwhip effect. In the Introduction of the theoretical part, the phenomenon is clarified in the context of the logistic chain. The Forrester effect is demonstrated theoretically on an example called the Beer game. This work describes the phenomenon's dynamics and provides a list of its possible causes in the logistic chain. The focus is on the need of the elimination of the Bullwhip effect and on the methods how to reach it. The applied part of the bachelor thesis focuses on two different products of a particular company, namely on their planning and sales implementations with respect to the Forrester effect. In accordance with the findings concerning the two products, the Bullwhip effect is detected and possible ways of its elimination are discussed.
Tato práce podává přehled o Forresterově efektu, známém také jako efekt biče. V úvodu teoretické části je na základě provedené rešerše tento jev vysvětlen v kontextu logistického řetězce. Forresterův efekt je demonstrován v teoretické rovině na příkladu "pivní hra". Je zde popsána dynamika jevu a identifikovány možné příčiny jeho vzniku v logistickém řetězci. Důraz je kladen na potřebu maximální eliminace tohoto efektu a na metody, jak jí dosáhnout. Praktická část je zaměřena na efekt biče v konkrétní společnosti, kde byl zkoumán proces plánování a realizace prodejů dvou odlišných produktů. Na základě výsledků je u sledovaných dvou výrobků efekt biče identifikován a jsou diskutovány možnosti snížení jeho vlivu.
Anotace v angličtině
This work provides an overview of the Forrester effect, known as well as the Bullwhip effect. In the Introduction of the theoretical part, the phenomenon is clarified in the context of the logistic chain. The Forrester effect is demonstrated theoretically on an example called the Beer game. This work describes the phenomenon's dynamics and provides a list of its possible causes in the logistic chain. The focus is on the need of the elimination of the Bullwhip effect and on the methods how to reach it. The applied part of the bachelor thesis focuses on two different products of a particular company, namely on their planning and sales implementations with respect to the Forrester effect. In accordance with the findings concerning the two products, the Bullwhip effect is detected and possible ways of its elimination are discussed.
1. Podstata efektu biče, příčiny výskytu a možnosti jeho eliminace - literární rešerše.
2. Uplatňované metody v supply chain managementu pro omezení efektu biče - literární rešerše.
3. Zmapovat a zhodnotit způsob plánování a realizace prodeje ve vybraném podniku s ohledem na efekt biče.
4. Závěry a doporučení.
Zásady pro vypracování
1. Podstata efektu biče, příčiny výskytu a možnosti jeho eliminace - literární rešerše.
2. Uplatňované metody v supply chain managementu pro omezení efektu biče - literární rešerše.
3. Zmapovat a zhodnotit způsob plánování a realizace prodeje ve vybraném podniku s ohledem na efekt biče.
4. Závěry a doporučení.
Seznam doporučené literatury
1. PERNICA, P.: Logistika (Supply chain management) pro 21. století, 1. vydání. Praha: Radix 2005. ISBN 80-86031-59-4.
2. CHRISTOPHER M.: Logistics and supply chain management: creating value-adding networks. 3. vydání. Harlow: Pearson Education, 2005. ISBN 0-273-68176-1.
3. SIXTA, J., ŽIŽKA, M.: Logistika - Metody používané pro řešení logistických projektů. 1.vydání. Brno: Computer press, 2009. ISBN 978-80-251-2563-2.
4. JANATKA, F., HÁNDL, J., NOVÁK, R.: Obchodní operace ve vývozu a dovozu. 1.vydání. Codex Bohemia, Praha 1999, 406 str. ISBN 80-85963-94-9.
5. DISNEY, Stephen M.; LAMBRECHT, Marc R. On Replenishment Rules, Forecasting, and the Bullwhip Effect in Supply Chains. [s.l.] : NOW the esence of knowledge, 2007. 83 s. ISBN 978-1-60198-132-5.
6. SCHNIEDERJANS, Marc J.; SCHNIEDERJANS, Dara G.; SCHNIEDERJANS, Ashlyn M. Topics in Lean Supply Chain Management. Singapore : World Scientific, 2010. 319 s. ISBN 9812818553.
Seznam doporučené literatury
1. PERNICA, P.: Logistika (Supply chain management) pro 21. století, 1. vydání. Praha: Radix 2005. ISBN 80-86031-59-4.
2. CHRISTOPHER M.: Logistics and supply chain management: creating value-adding networks. 3. vydání. Harlow: Pearson Education, 2005. ISBN 0-273-68176-1.
3. SIXTA, J., ŽIŽKA, M.: Logistika - Metody používané pro řešení logistických projektů. 1.vydání. Brno: Computer press, 2009. ISBN 978-80-251-2563-2.
4. JANATKA, F., HÁNDL, J., NOVÁK, R.: Obchodní operace ve vývozu a dovozu. 1.vydání. Codex Bohemia, Praha 1999, 406 str. ISBN 80-85963-94-9.
5. DISNEY, Stephen M.; LAMBRECHT, Marc R. On Replenishment Rules, Forecasting, and the Bullwhip Effect in Supply Chains. [s.l.] : NOW the esence of knowledge, 2007. 83 s. ISBN 978-1-60198-132-5.
6. SCHNIEDERJANS, Marc J.; SCHNIEDERJANS, Dara G.; SCHNIEDERJANS, Ashlyn M. Topics in Lean Supply Chain Management. Singapore : World Scientific, 2010. 319 s. ISBN 9812818553.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Snaží se vybraný podnik snižovat efekt biče?
Vybraný podnik je malou firmou. Jak je vybraná firma důležitá pro své odběratele?
Studentka otázky zodpověděla.