Cílem diplomové práce je zdůvodnit problematičnost odměn a trestů v resocializačním procesu a to v kontrastu s přirozenými či logickými důsledky vycházející z několika prací zabývající se tímto tématem. A následně je aplikovat do širších souvislostí, které zahrnují nejen samotný resocializační proces, ale i následný život člověka ve společnosti. Základním východiskem se přitom stává vnitřní motivace člověka, bez které není možné resocializaci úspěšně realizovat.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to justify the complex system of rewards and punishments in resocialization process in contrast with natural and logical consequences, based on several works dealing with this issue. And then to apply them in a broader context that includes not only the resocialization process, but also subsequent life of a man in society. The starting point is intrinsic motivation of a man, without which rehabilitation cannot be successfully implemented.
Klíčová slova
Odměna a trest, přirozené důsledky, změna chování, motivace, resocializační proces, poslušnost, zodpovědné jednání
Klíčová slova v angličtině
Reward and punishment, natural consequences of behavioral change, motivation, resocialization process, obedience, responsible conduct
Rozsah průvodní práce
88 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zdůvodnit problematičnost odměn a trestů v resocializačním procesu a to v kontrastu s přirozenými či logickými důsledky vycházející z několika prací zabývající se tímto tématem. A následně je aplikovat do širších souvislostí, které zahrnují nejen samotný resocializační proces, ale i následný život člověka ve společnosti. Základním východiskem se přitom stává vnitřní motivace člověka, bez které není možné resocializaci úspěšně realizovat.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to justify the complex system of rewards and punishments in resocialization process in contrast with natural and logical consequences, based on several works dealing with this issue. And then to apply them in a broader context that includes not only the resocialization process, but also subsequent life of a man in society. The starting point is intrinsic motivation of a man, without which rehabilitation cannot be successfully implemented.
Klíčová slova
Odměna a trest, přirozené důsledky, změna chování, motivace, resocializační proces, poslušnost, zodpovědné jednání
Klíčová slova v angličtině
Reward and punishment, natural consequences of behavioral change, motivation, resocialization process, obedience, responsible conduct
Zásady pro vypracování
V diplomové práci se zaměřím na komparaci tradičního užití odměn a trestů ve vzdělávání před rokem 1989 vůči převažujícím tendencím v současné době. Cílem bude zjistit důsledky užití odměn a trestů a přirozené odpovědnosti v posledních dvaceti letech. Jako hlavní metody budou použity analýza pramenů, komparace a kompilace písemných dokumentů. Na závěr zdůrazním převažující tendence v resocializačním procesu.
Zásady pro vypracování
V diplomové práci se zaměřím na komparaci tradičního užití odměn a trestů ve vzdělávání před rokem 1989 vůči převažujícím tendencím v současné době. Cílem bude zjistit důsledky užití odměn a trestů a přirozené odpovědnosti v posledních dvaceti letech. Jako hlavní metody budou použity analýza pramenů, komparace a kompilace písemných dokumentů. Na závěr zdůrazním převažující tendence v resocializačním procesu.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠ, Ľ. a kol. Teória výchovy. 2. vyd. Bratislava: SPN 1977. 332 s.
ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 160 s. ISBN 978-80-247-1718-0.
HVOZDÍK, J. Motivácia a regulácia v osobnosti žiaka. 1. vyd. Prešov: FF UPJŠ, 1994. 195 s. ISBN 80-08-00376-6.
MATĚJČEK, Z. Po dobrém, nebo po zlém? 6. vyd. Praha: Portál, 2007. 109 s. ISBN 978-80-7367-270-6.
VANÍČKOVÁ, E. Tělesné tresty dětí: definice, popis, následky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 116 s.ISBN 80-247-0814-0.
WYCKOFF, J.UNELOVÁ, B. Výchova bez křiků a pohlavků: Ověřená řešení nejobyklejších problémů chování předškoláků. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2005. 165 s. ISBN 80-204-1193-3.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠ, Ľ. a kol. Teória výchovy. 2. vyd. Bratislava: SPN 1977. 332 s.
ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 160 s. ISBN 978-80-247-1718-0.
HVOZDÍK, J. Motivácia a regulácia v osobnosti žiaka. 1. vyd. Prešov: FF UPJŠ, 1994. 195 s. ISBN 80-08-00376-6.
MATĚJČEK, Z. Po dobrém, nebo po zlém? 6. vyd. Praha: Portál, 2007. 109 s. ISBN 978-80-7367-270-6.
VANÍČKOVÁ, E. Tělesné tresty dětí: definice, popis, následky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 116 s.ISBN 80-247-0814-0.
WYCKOFF, J.UNELOVÁ, B. Výchova bez křiků a pohlavků: Ověřená řešení nejobyklejších problémů chování předškoláků. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2005. 165 s. ISBN 80-204-1193-3.