Bakalářská práce se zabývá edukací mentálně postižených osob. Charakterizuje mentální retardaci, popisuje její etiologii a prevenci. Dále se zaměřuje na vzdělávání a výchovu mentálně postižených osob ve školských zařízeních a v ústavech sociální péče. Popisuje další možnosti sociální a edukační práce s handicapovanými lidmi, jako jsou terapeutické přístupy a alternativní a augmentativní komunikace.
Cílem bakalářské práce je porovnat a analyzovat schopnosti a dovednosti žáků před nástupem do školy a v současné době. Dalším cílem je zhodnotit jejich sociální vývoj.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with education of mentally retarded persons. There is characterized mental retardation and also described its etiology and prevention. Thesis is also aimed at education and upbringing of mentally retarded persons in education organizations and social care institutes. In the text bellow are described other possible options of social and educational work with disabled persons e. g. therapeutical approach and alternative and augmentative communication.
The aim of bachelor thesis is to compare and analyze pupil?s ability and skills before the time they had entranced to the school and present time. Based on this comparison there will be an evaluation of their social evolution.
Klíčová slova
Mentální retardace, speciální pedagogika, edukace mentálně postižených, didaktické metody, terapeutické přístupy, ústavy sociální péče
Klíčová slova v angličtině
Mental Retardation, Special Education, Education of Mentally Retarded Persons, Teaching Methods, Therapeutic Approaches, Social Care Institutes
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá edukací mentálně postižených osob. Charakterizuje mentální retardaci, popisuje její etiologii a prevenci. Dále se zaměřuje na vzdělávání a výchovu mentálně postižených osob ve školských zařízeních a v ústavech sociální péče. Popisuje další možnosti sociální a edukační práce s handicapovanými lidmi, jako jsou terapeutické přístupy a alternativní a augmentativní komunikace.
Cílem bakalářské práce je porovnat a analyzovat schopnosti a dovednosti žáků před nástupem do školy a v současné době. Dalším cílem je zhodnotit jejich sociální vývoj.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with education of mentally retarded persons. There is characterized mental retardation and also described its etiology and prevention. Thesis is also aimed at education and upbringing of mentally retarded persons in education organizations and social care institutes. In the text bellow are described other possible options of social and educational work with disabled persons e. g. therapeutical approach and alternative and augmentative communication.
The aim of bachelor thesis is to compare and analyze pupil?s ability and skills before the time they had entranced to the school and present time. Based on this comparison there will be an evaluation of their social evolution.
Klíčová slova
Mentální retardace, speciální pedagogika, edukace mentálně postižených, didaktické metody, terapeutické přístupy, ústavy sociální péče
Klíčová slova v angličtině
Mental Retardation, Special Education, Education of Mentally Retarded Persons, Teaching Methods, Therapeutic Approaches, Social Care Institutes
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zaměřit se na edukaci mentálně postižených osob. V práci bude charakterizována mentální retardace a zmapování ústavů sociální péče pro mentálně postižené osoby. Dále poukáže na možnosti edukace mentálně postižených osob. V praktické části se budu zabývat případovými studiemi na základě rozhovoru s ředitelkou Základní speciální školy Bystré. Práce bude založena na studiu odborné literatury a na zjištěných informací z rozhovoru.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zaměřit se na edukaci mentálně postižených osob. V práci bude charakterizována mentální retardace a zmapování ústavů sociální péče pro mentálně postižené osoby. Dále poukáže na možnosti edukace mentálně postižených osob. V praktické části se budu zabývat případovými studiemi na základě rozhovoru s ředitelkou Základní speciální školy Bystré. Práce bude založena na studiu odborné literatury a na zjištěných informací z rozhovoru.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3971-X
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6
PIPEKOVÁ, Jarmila. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7
VÁGNEROVÁ, Marie; HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana; ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha : Karolinum, 1999. 230 s. ISBN 80-7184-929-4
VALENTA, Milan; KREJČÍŘOVÁ, Olga. Psychologie: kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Olomouc : Netopejr, 1997. ISBN 80-902057-9-8
VALENTA, Milan; MÜLLER, Oldřich. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2
AINSWORTH, Patricia; BAKER, Pamela. Understanding Mental Retardation. Jackson : University Press of Mississippi, 2004. ISBN 1-57806-646-8
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3971-X
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6
PIPEKOVÁ, Jarmila. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7
VÁGNEROVÁ, Marie; HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana; ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha : Karolinum, 1999. 230 s. ISBN 80-7184-929-4
VALENTA, Milan; KREJČÍŘOVÁ, Olga. Psychologie: kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Olomouc : Netopejr, 1997. ISBN 80-902057-9-8
VALENTA, Milan; MÜLLER, Oldřich. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2
AINSWORTH, Patricia; BAKER, Pamela. Understanding Mental Retardation. Jackson : University Press of Mississippi, 2004. ISBN 1-57806-646-8