Tématem bakalářské práce je vliv prostředí waldorfské školy na dítě s ADHD. Teoretická část se zaměřuje na dvě oblasti, první je syndrom ADHD a druhou waldorfská pedagogika a waldorfské školství.
Empirická část práce se zabývá dětmi s ADHD, popřípadě jeho symptomy, na základní waldorfské škole. Dále se také zabývá vhodností prostředí waldorfských škol pro děti s ADHD a porovnáním systémů vzdělávání dětí s ADHD v českých waldorfských školách se systémy vzdělávání dětí s ADHD waldorfských škol v Německu a v Nizozemí.
Anotace v angličtině
The objective of this bachelor is the impact of the environment of the Waldorf school on child with ADHD. Theoretical part focuses on two areas, the first is about the ADHD syndrome and the second is about Waldorf education. The empirical part deals with the children with the ADHD syndrome or its symptoms at the elementary Waldorf school. It also deals with the suitability of the environment at Waldorf schools to the children with the ADHD syndrome. It also compares a system of education of the children with the ADHD syndrome at Waldorf schools in the Czech Republic with corresponding systems in Germany and the Netherlands.
Klíčová slova
ADHD, waldorfská pedagogika, antroposofie, eurytmie, Rudolf Steiner
Klíčová slova v angličtině
ADHD, waldorf education, anthroposophy, eurythm, Rudolf Steiner
Rozsah průvodní práce
69
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je vliv prostředí waldorfské školy na dítě s ADHD. Teoretická část se zaměřuje na dvě oblasti, první je syndrom ADHD a druhou waldorfská pedagogika a waldorfské školství.
Empirická část práce se zabývá dětmi s ADHD, popřípadě jeho symptomy, na základní waldorfské škole. Dále se také zabývá vhodností prostředí waldorfských škol pro děti s ADHD a porovnáním systémů vzdělávání dětí s ADHD v českých waldorfských školách se systémy vzdělávání dětí s ADHD waldorfských škol v Německu a v Nizozemí.
Anotace v angličtině
The objective of this bachelor is the impact of the environment of the Waldorf school on child with ADHD. Theoretical part focuses on two areas, the first is about the ADHD syndrome and the second is about Waldorf education. The empirical part deals with the children with the ADHD syndrome or its symptoms at the elementary Waldorf school. It also deals with the suitability of the environment at Waldorf schools to the children with the ADHD syndrome. It also compares a system of education of the children with the ADHD syndrome at Waldorf schools in the Czech Republic with corresponding systems in Germany and the Netherlands.
Klíčová slova
ADHD, waldorfská pedagogika, antroposofie, eurytmie, Rudolf Steiner
Klíčová slova v angličtině
ADHD, waldorf education, anthroposophy, eurythm, Rudolf Steiner
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je analyzovat vliv prostředí waldorfské školy na dítě s ADHD. Práce se bude zabývat vlivem školního prostředí na zdravý vývoj dítěte a konkrétně pak vlivem prostředí waldrofské školy. Z tohoto důvodu se ve své práci zaměřím také na teorii waldorfské pedagogiky a na její praktiké využití ve Waldorfské základní škole v Pardubicích, kde zároveň proběhne pozorování dětí s poruchou ADHD. Ve své práci použiji tyto metody: pozorování, analýzu, studium dokumentů a interpretaci kasuistik.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je analyzovat vliv prostředí waldorfské školy na dítě s ADHD. Práce se bude zabývat vlivem školního prostředí na zdravý vývoj dítěte a konkrétně pak vlivem prostředí waldrofské školy. Z tohoto důvodu se ve své práci zaměřím také na teorii waldorfské pedagogiky a na její praktiké využití ve Waldorfské základní škole v Pardubicích, kde zároveň proběhne pozorování dětí s poruchou ADHD. Ve své práci použiji tyto metody: pozorování, analýzu, studium dokumentů a interpretaci kasuistik.
Seznam doporučené literatury
Helus, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy, Praha: Grada, 2007
Jucovičová,D., Žáčková, H.: Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině: základní projevy ADHD, zásady výchovného vedení, působení relaxačních technik, dospívání hyperaktivních dětí, Praha: Grada, 2010
Kraus, B.: Základy sociální pedagogiky, Praha: Portál, 2008
Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání, Praha: Portál, 2001
Riefová, S. F.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD, Praha: Portál, 2010
RVP Základního vzdělávání, Praha, VUP, 2006
Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku, Praha: Karolinum, 1997
Zelinková, O.: Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností, Praha: Portál, 2010
Zuzák, T.: Hledání vztahu jako základ pedagogiky, Hranice: Fabula, 2004
Seznam doporučené literatury
Helus, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy, Praha: Grada, 2007
Jucovičová,D., Žáčková, H.: Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině: základní projevy ADHD, zásady výchovného vedení, působení relaxačních technik, dospívání hyperaktivních dětí, Praha: Grada, 2010
Kraus, B.: Základy sociální pedagogiky, Praha: Portál, 2008
Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání, Praha: Portál, 2001
Riefová, S. F.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD, Praha: Portál, 2010
RVP Základního vzdělávání, Praha, VUP, 2006
Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku, Praha: Karolinum, 1997
Zelinková, O.: Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností, Praha: Portál, 2010
Zuzák, T.: Hledání vztahu jako základ pedagogiky, Hranice: Fabula, 2004