Bakalářská práce se zabývá problémy, které se stárnutím a stářím souvisejí, a to jak z fyzické, psychické, tak i sociální stránky. Charakterizuje ageismus a gerontologii a poukazuje na způsoby adaptace na stáří. Popisuje funkce vzdělávání v postproduktivním věku a různá vzdělávací zařízení pro seniory. Ve výzkumné části prezentuje organizaci "Třetí věk" v Lounech a pomocí nestandardizovaného hloubkového rozhovoru s jeho ředitelkou Mgr. Dagmar Bahnerovou a standardizovaného rozhovoru se studenty zjišťuje fungování této organizace, proč mají senioři zájem studovat i v postproduktivním věku, a zkušenosti dotazovaných s ageismem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with problems related to ageing and old age from physical, psychical and social aspects. The paper characterizes ageism, gerontology and refers to forms of adaptation to the old age. There is a description of functions of education in the post-productive phase of life and various educational facilities for seniors. The research part of the thesis is concerned with a presentation of the organization "Third Age" in Louny. The author uses methods of a non-standardized in-depth interview with the director of the organization, Mgr. Dagmar Bahnerová, and a standardized form of interview with students and thereby finds out the functioning of this organization, discovers why seniors are willing to study and takes notes of experience of the interviewees with ageism.
ageing, old age, senior, ageism, gerontology, education of seniors, "the Third age" in Louny
Rozsah průvodní práce
50 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problémy, které se stárnutím a stářím souvisejí, a to jak z fyzické, psychické, tak i sociální stránky. Charakterizuje ageismus a gerontologii a poukazuje na způsoby adaptace na stáří. Popisuje funkce vzdělávání v postproduktivním věku a různá vzdělávací zařízení pro seniory. Ve výzkumné části prezentuje organizaci "Třetí věk" v Lounech a pomocí nestandardizovaného hloubkového rozhovoru s jeho ředitelkou Mgr. Dagmar Bahnerovou a standardizovaného rozhovoru se studenty zjišťuje fungování této organizace, proč mají senioři zájem studovat i v postproduktivním věku, a zkušenosti dotazovaných s ageismem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with problems related to ageing and old age from physical, psychical and social aspects. The paper characterizes ageism, gerontology and refers to forms of adaptation to the old age. There is a description of functions of education in the post-productive phase of life and various educational facilities for seniors. The research part of the thesis is concerned with a presentation of the organization "Third Age" in Louny. The author uses methods of a non-standardized in-depth interview with the director of the organization, Mgr. Dagmar Bahnerová, and a standardized form of interview with students and thereby finds out the functioning of this organization, discovers why seniors are willing to study and takes notes of experience of the interviewees with ageism.
ageing, old age, senior, ageism, gerontology, education of seniors, "the Third age" in Louny
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je zjistit možnosti dalšího vzdělávání seniorů a trendy rozvoje v této oblasti. Dále charakterizovat gerontologii jako vědu a seznámit se s fyzickými, duševními a sociálními důsledky stárnutí. V další části zaměřím pozornost na vědní disciplínu gerontopedagogiku a na vzdělávání seniorů na Univerzitách třetího věku.
V praktické části bude proveden kvalitativní výzkum formou nestandardizovaného rozhovoru s ředitelkou zájmové organizace Třetího věku v Lounech Mgr. Dagmar Bahnerovou o možnostech dalšího vzdělávání seniorů a se třemi až pěti klienty této organizace na stejné téma.
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je zjistit možnosti dalšího vzdělávání seniorů a trendy rozvoje v této oblasti. Dále charakterizovat gerontologii jako vědu a seznámit se s fyzickými, duševními a sociálními důsledky stárnutí. V další části zaměřím pozornost na vědní disciplínu gerontopedagogiku a na vzdělávání seniorů na Univerzitách třetího věku.
V praktické části bude proveden kvalitativní výzkum formou nestandardizovaného rozhovoru s ředitelkou zájmové organizace Třetího věku v Lounech Mgr. Dagmar Bahnerovou o možnostech dalšího vzdělávání seniorů a se třemi až pěti klienty této organizace na stejné téma.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Vydání 2., podstatně přepracované a doplněné. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9
KALNICKÝ, Juraj. Systémová andragogika. Vydání 2. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2007. 149 s. ISBN 978-80-7368-489-1
MALÍKOVÁ, Eva. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních. Vydání 1. Praha: Grada, 2011. 328 s. ISBN 978-80-247-3148-3
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Vydání 2. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 203 s. ISBN 978-80-210-5029-7
STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Vydání 1. Praha: Portál, 1999. 319 s. ISBN 80-7178-274-2
VENGLÁŘOVÁ, Martina. Problematické situace v péči o seniory: příručka pro zdravotnické a sociální pracovníky. Vydání 1. Praha: Grada, 2007. 96 s. ISBN 978-80-247-2170-5
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Vydání 2., podstatně přepracované a doplněné. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9
KALNICKÝ, Juraj. Systémová andragogika. Vydání 2. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2007. 149 s. ISBN 978-80-7368-489-1
MALÍKOVÁ, Eva. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních. Vydání 1. Praha: Grada, 2011. 328 s. ISBN 978-80-247-3148-3
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Vydání 2. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 203 s. ISBN 978-80-210-5029-7
STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Vydání 1. Praha: Portál, 1999. 319 s. ISBN 80-7178-274-2
VENGLÁŘOVÁ, Martina. Problematické situace v péči o seniory: příručka pro zdravotnické a sociální pracovníky. Vydání 1. Praha: Grada, 2007. 96 s. ISBN 978-80-247-2170-5