Rozvoj železniční dopravy je spojen se zvyšováním provozní rychlosti,
zatížení na nápravu a vzrůstajícím objemem přepravy. Při tomto trendu se zvyšují
požadavky na spolehlivost a na kvalitu součástí železničního svršku. Volba
vhodného typu materiálu či typu konstrukčního řešení podstatně ovlivňuje životnost a
spolehlivost součástí na železniční trati. Výhybkové konstrukce jsou nedílnou
součástí železniční dopravní cesty, vzhledem k jejich specifické a konstrukční
náročnosti jsou i jedním z určujících faktorů spolehlivosti železniční dopravní cesty
jako celku. Na kontaktních plochách částí výhybky dochází k opakovaným plastickým
deformacím, které časem vedou k vyčerpání plasticity povrchové vrstvy a vzniku
kontaktně - únavových vad. Preferovaným technicko-ekonomickým přínosem je
řešení, kdy je navýšena cena za kvalitativně lepší železniční výhybkovou konstrukci
v oblasti investičních nákladů a snížena v provozních a údržbových nákladech.
Vyhodnocení faktorů, ovlivňujících degradační procesy na železniční výhybce, je
základním předpokladem pro popis degradace celé železniční tratě a s tím i pro
efektivní postupy pro její návrh a údržbu. Práce se zabývá analýzou mezních stavů a
mechanismů poškozování různých variant materiálů. Materiálové analýzy provozního
poškozování, spolu se statistickým vyhodnocením provozních dat sloužily pro
verifikaci výsledků provedených experimentů.
Anotace v angličtině
tation
Development of rail transport is associated with increasing of operating speed,
axle loads and traffic volume. In this trend there are increasing demands for reliability
and quality of the parts of whole superstructure. Selection of a appropriate type of
material or the type of structural solution substantially affects the service life and
reliability of components on the railway track. Turnouts are an integral part of the
railway infrastructure, due to their specific and structural sophistications are one of
the determining factors of the reliability of the whole railway infrastructure. The upper
parts of the turnouts surfaces leads to the repeated plastic deformations, which
eventually leads to exhaustion of the plasticity of surface layers and creation of
contact - fatigue defects. Substantial technical and economic benefit is a solution
where is the increased price for a better quality of the railway turnouts in the area of
the investment costs and reduced in operational and maintenance costs. By defining
the factors which affecting the degradation processes in the railway turnout,
quantification of potential defects and the negative consequences that may occur
along with an analysis of limit damage conditions and mechanisms of various
structures of the materials compared with the statistical data of traffic is essential for
accurate definition of the overall degradation of the whole railway track and with this
to define effective procedures for the design and maintenance.
Klíčová slova
železniční výhybka, degradace, kontaktní únava, systém kolokolejnice,
optimální údržba, laboratorní simulace odvalování
Rozvoj železniční dopravy je spojen se zvyšováním provozní rychlosti,
zatížení na nápravu a vzrůstajícím objemem přepravy. Při tomto trendu se zvyšují
požadavky na spolehlivost a na kvalitu součástí železničního svršku. Volba
vhodného typu materiálu či typu konstrukčního řešení podstatně ovlivňuje životnost a
spolehlivost součástí na železniční trati. Výhybkové konstrukce jsou nedílnou
součástí železniční dopravní cesty, vzhledem k jejich specifické a konstrukční
náročnosti jsou i jedním z určujících faktorů spolehlivosti železniční dopravní cesty
jako celku. Na kontaktních plochách částí výhybky dochází k opakovaným plastickým
deformacím, které časem vedou k vyčerpání plasticity povrchové vrstvy a vzniku
kontaktně - únavových vad. Preferovaným technicko-ekonomickým přínosem je
řešení, kdy je navýšena cena za kvalitativně lepší železniční výhybkovou konstrukci
v oblasti investičních nákladů a snížena v provozních a údržbových nákladech.
Vyhodnocení faktorů, ovlivňujících degradační procesy na železniční výhybce, je
základním předpokladem pro popis degradace celé železniční tratě a s tím i pro
efektivní postupy pro její návrh a údržbu. Práce se zabývá analýzou mezních stavů a
mechanismů poškozování různých variant materiálů. Materiálové analýzy provozního
poškozování, spolu se statistickým vyhodnocením provozních dat sloužily pro
verifikaci výsledků provedených experimentů.
Anotace v angličtině
tation
Development of rail transport is associated with increasing of operating speed,
axle loads and traffic volume. In this trend there are increasing demands for reliability
and quality of the parts of whole superstructure. Selection of a appropriate type of
material or the type of structural solution substantially affects the service life and
reliability of components on the railway track. Turnouts are an integral part of the
railway infrastructure, due to their specific and structural sophistications are one of
the determining factors of the reliability of the whole railway infrastructure. The upper
parts of the turnouts surfaces leads to the repeated plastic deformations, which
eventually leads to exhaustion of the plasticity of surface layers and creation of
contact - fatigue defects. Substantial technical and economic benefit is a solution
where is the increased price for a better quality of the railway turnouts in the area of
the investment costs and reduced in operational and maintenance costs. By defining
the factors which affecting the degradation processes in the railway turnout,
quantification of potential defects and the negative consequences that may occur
along with an analysis of limit damage conditions and mechanisms of various
structures of the materials compared with the statistical data of traffic is essential for
accurate definition of the overall degradation of the whole railway track and with this
to define effective procedures for the design and maintenance.
Klíčová slova
železniční výhybka, degradace, kontaktní únava, systém kolokolejnice,
optimální údržba, laboratorní simulace odvalování