Cílem této bakalářské práce je nejprve představit waldorfskou školu, což je jedna z alternativních škol působících v České republice, učitele, jednoho z faktorů edukačního procesu a role učitele a poté ověřit jestli je výuka anglického jazyka na vybrané waldorfské základní škole více zaměřená na žáka než výuka anglického jazyka na vybrané standardní základní škole. Tato práce se skládá ze dvou částí ? teoretické a praktické. Teoretická část poskytla teoretický základ pro výzkum, který byl nejprve proveden a následně popsán v praktické části.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to introduce Waldorf School, one of the alternative school operating in the Czech Republic, a teacher, one of the factors of an educational process, and teacher roles at first and subsequently verify whether teaching the English language at the chosen Waldorf primary school is more learner-centred than teaching the English language at the chosen standard primary school. The thesis consists of two parts ? theoretical and practical. The theoretical part provided the theoretical basis for the research which had been conducted and subsequently described in the practical part.
Klíčová slova
alternativní školy; waldorfská škola; učitel; role učitele; vyučování zaměřené na učitele; vyučování zaměřené na žáka
Klíčová slova v angličtině
alternative schools; Waldorf School; teacher; teacher roles; teacher-centeredness; learner-centeredness
Rozsah průvodní práce
44 s.
Jazyk
AN
Anotace
Cílem této bakalářské práce je nejprve představit waldorfskou školu, což je jedna z alternativních škol působících v České republice, učitele, jednoho z faktorů edukačního procesu a role učitele a poté ověřit jestli je výuka anglického jazyka na vybrané waldorfské základní škole více zaměřená na žáka než výuka anglického jazyka na vybrané standardní základní škole. Tato práce se skládá ze dvou částí ? teoretické a praktické. Teoretická část poskytla teoretický základ pro výzkum, který byl nejprve proveden a následně popsán v praktické části.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to introduce Waldorf School, one of the alternative school operating in the Czech Republic, a teacher, one of the factors of an educational process, and teacher roles at first and subsequently verify whether teaching the English language at the chosen Waldorf primary school is more learner-centred than teaching the English language at the chosen standard primary school. The thesis consists of two parts ? theoretical and practical. The theoretical part provided the theoretical basis for the research which had been conducted and subsequently described in the practical part.
Klíčová slova
alternativní školy; waldorfská škola; učitel; role učitele; vyučování zaměřené na učitele; vyučování zaměřené na žáka
Klíčová slova v angličtině
alternative schools; Waldorf School; teacher; teacher roles; teacher-centeredness; learner-centeredness
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci se studentka zaměří na role učitele anglického jazyka, a to zejména v kontextu waldorfského vyučování jako jedné z pedagogických alternativ realizovaných v prostředí české školy.
Teoretická část stanoví východiska pro vlastní šetření v části praktické, tj. představí klíčového aktéra vzdělávacího procesu - učitele, akcent bude kladen zejména na role učitele anglického jazyka. Autorka se dále zaměří na hlavní principy a filosofii waldorfské pedagogiky a identifikaci možných rolí učitele anglického jazyka v procesech vyučování / učení se anglickému jazyku v souladu s didaktickými principy waldorfského vyučování, a to rovněž v souvislosti se specifiky vyučování zaměřeného na žáka (tzn. learner-centeredness) a vyučování zaměřeného na učitele (tzn. teacher-centeredness).
V praktické části budou na základě komparativního přístupu porovnány role učitele anglického jazyka v kontextu (newaldorfských / standardních) hodin anglického jazyka s vyučováním anglického jazyka ve waldorfské škole. Pozorování bude probíhat v prostředí české základní školy.
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci se studentka zaměří na role učitele anglického jazyka, a to zejména v kontextu waldorfského vyučování jako jedné z pedagogických alternativ realizovaných v prostředí české školy.
Teoretická část stanoví východiska pro vlastní šetření v části praktické, tj. představí klíčového aktéra vzdělávacího procesu - učitele, akcent bude kladen zejména na role učitele anglického jazyka. Autorka se dále zaměří na hlavní principy a filosofii waldorfské pedagogiky a identifikaci možných rolí učitele anglického jazyka v procesech vyučování / učení se anglickému jazyku v souladu s didaktickými principy waldorfského vyučování, a to rovněž v souvislosti se specifiky vyučování zaměřeného na žáka (tzn. learner-centeredness) a vyučování zaměřeného na učitele (tzn. teacher-centeredness).
V praktické části budou na základě komparativního přístupu porovnány role učitele anglického jazyka v kontextu (newaldorfských / standardních) hodin anglického jazyka s vyučováním anglického jazyka ve waldorfské škole. Pozorování bude probíhat v prostředí české základní školy.
Seznam doporučené literatury
CARLGREN, F. Výchova ke svobodě : Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha : Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6
DYTRTOVÁ, R.; KRHUTOVÁ M. Učitel - příprava na profesi. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6
GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ E. Waldorfská škola. Olomouc : Hanex, 1996. ISBN 80-85783-09-6
HARMER, J. The Practice of English Language Teaching. Harlow : Pearson Education Ltd., 2004. ISBN 0 582 40385 5
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2
MAREŠ J.; GAVORA P. Anglicko-český pedagogický slovník = English-Czech educational dictionary. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-310-2
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1
PRŮCHA, J. Učitel : současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7
SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7
VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4
Seznam doporučené literatury
CARLGREN, F. Výchova ke svobodě : Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha : Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6
DYTRTOVÁ, R.; KRHUTOVÁ M. Učitel - příprava na profesi. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6
GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ E. Waldorfská škola. Olomouc : Hanex, 1996. ISBN 80-85783-09-6
HARMER, J. The Practice of English Language Teaching. Harlow : Pearson Education Ltd., 2004. ISBN 0 582 40385 5
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2
MAREŠ J.; GAVORA P. Anglicko-český pedagogický slovník = English-Czech educational dictionary. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-310-2
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1
PRŮCHA, J. Učitel : současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7
SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7
VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4