Informace o kvalifikační práci PRAKTICKÁ ČÁST Restaurátorská dokumentace: Komplexní restaurování objektů
TEORETICKÁ ČÁST Historické monochromatické fotografické techniky
Diplomová práce je rozdělena na dvě hlavní části a to praktickou a teoretickou část. Praktická část obsahuje tři restaurátorské dokumentace k restaurování dvou fotografií a jednoho alba fotografií. Teoretická část práce je změřena na základní fakta v historii fotografie a jejího vývoje v Evropě. Je zde popsaných několik základních historických fotografických technik z pohledu historie vzniku ale také jejich technologie a postup výroby. U těch méně náročných na výrobu se nacházejí konkrétní reální ukázky jednotlivých technik. Práce se taky věnuje možnostem identifikace fotografií. Jsou zde teoreticky popsány postupy identifikace pomocí volně pozorovatelných znaků, dále pak pomocí optické mikroskopie při různých zvětšeních a také identifikace pomocí Fourierové transformace infračervenou spektroskopií (FTIR) a X-ray fluorescenční spektrometrií (XRF). Závěr práce je věnován ochraně a způsobům uložení jak černobílých, tak barevných světlo-citlivých materiálů. V této části se nacházejí tabulky dle typů materiálu a ukázky různých typů pomůcek na určení správných podmínek pro uložení fotografických světlo-citlivých materiálů pro majitele fotografických sbírek, kurátory a archiváře.
Anotace v angličtině
The master‘s work is divided into practical part, theoretical part and final conclusion part. The practical part contains three restoration documentations, showing a restoration of two photographs and one album of photographs. The theoretical part of this work focuses on the basic facts about the history of photography and its development in Europe. It describes some basic historical photographic techniques not only from the perspective of its historical foundation, but also from its technological and production process. This master's work contains real examples of less intensive production techniques. Furthermore, this work also deals with the procedures of photography identification. There are theoretical descriptions of following identification procedures: a) using an optically free observable characteristic, then b) using a microscope at different magnifications, as well as c) identification by Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR) and finally (iv) X-ray fluorescence spectrometry (XRF). The work's final conclusion part is focused on ways how to protect and to save both monochrome and color light-sensitive materials. The conclusion section presents a table sorted according to the type of material, containing examples of different types of devices for determining the right conditions for storing photographic light-sensitive materials for the owners of photographic collections, curators and archivists.
Klíčová slova
restaurování, fotografie, ušlechtilé tisky, František Ringhoffer III., L. J. M. Daguerre
Klíčová slova v angličtině
conservation, photographs, alternative photographs, František Ringhoffer III., L. J. M. Daguerre
Rozsah průvodní práce
276 s. (189 699 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je rozdělena na dvě hlavní části a to praktickou a teoretickou část. Praktická část obsahuje tři restaurátorské dokumentace k restaurování dvou fotografií a jednoho alba fotografií. Teoretická část práce je změřena na základní fakta v historii fotografie a jejího vývoje v Evropě. Je zde popsaných několik základních historických fotografických technik z pohledu historie vzniku ale také jejich technologie a postup výroby. U těch méně náročných na výrobu se nacházejí konkrétní reální ukázky jednotlivých technik. Práce se taky věnuje možnostem identifikace fotografií. Jsou zde teoreticky popsány postupy identifikace pomocí volně pozorovatelných znaků, dále pak pomocí optické mikroskopie při různých zvětšeních a také identifikace pomocí Fourierové transformace infračervenou spektroskopií (FTIR) a X-ray fluorescenční spektrometrií (XRF). Závěr práce je věnován ochraně a způsobům uložení jak černobílých, tak barevných světlo-citlivých materiálů. V této části se nacházejí tabulky dle typů materiálu a ukázky různých typů pomůcek na určení správných podmínek pro uložení fotografických světlo-citlivých materiálů pro majitele fotografických sbírek, kurátory a archiváře.
Anotace v angličtině
The master‘s work is divided into practical part, theoretical part and final conclusion part. The practical part contains three restoration documentations, showing a restoration of two photographs and one album of photographs. The theoretical part of this work focuses on the basic facts about the history of photography and its development in Europe. It describes some basic historical photographic techniques not only from the perspective of its historical foundation, but also from its technological and production process. This master's work contains real examples of less intensive production techniques. Furthermore, this work also deals with the procedures of photography identification. There are theoretical descriptions of following identification procedures: a) using an optically free observable characteristic, then b) using a microscope at different magnifications, as well as c) identification by Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR) and finally (iv) X-ray fluorescence spectrometry (XRF). The work's final conclusion part is focused on ways how to protect and to save both monochrome and color light-sensitive materials. The conclusion section presents a table sorted according to the type of material, containing examples of different types of devices for determining the right conditions for storing photographic light-sensitive materials for the owners of photographic collections, curators and archivists.
Klíčová slova
restaurování, fotografie, ušlechtilé tisky, František Ringhoffer III., L. J. M. Daguerre
Klíčová slova v angličtině
conservation, photographs, alternative photographs, František Ringhoffer III., L. J. M. Daguerre
Zásady pro vypracování
Praktická část diplomové práce:
Restaurování fotografického alba a dvou portrétních skupinových fotografií
v paspartě (I. upomínková fotografie na střetnutí po 25 letech; II. skupinová
portrétní fotografie od Charlese Scolika, císařského dvorního fotografa, z r. 1896) ze
sbírek Státního oblastního archivu v Praze.
Zásady pro vypracování:
Studentka provede celkový průzkum artefaktu a odebere vzorky pro laboratorní
analýzy a na základě výsledků studentka vypracuje návrh na restaurování. Po
schválení návrhu na restaurování vedoucím práce přistoupí studentka k samotnému
restaurování artefaktů. Průběh práce bude konzultován s vedoucím práce a
zadavatelem (vlastníkem) objektu. Nedílnou součástí diplomové práce bude
vyhotovení kompletní restaurátorské dokumentace.
vedoucí práce: BcA. Radomír Slovik
oponent: Ing. Alena Maková (SNA Bratislava)
Teoretická část diplomové práce:
Historické monochromatické fotografické techniky
Historie - Proces - Identifikace - Ochrana
garant: Mgr. Lukaš Bártl
oponent: prof. Miroslav Vojtěchovský
Práce má být zaměřena na nejpodstatnější historické fotografické techniky v dějinách tohoto média. Konkrétně se jedná o: daguerrotypii, ambrotypii, tintypii (ferotypie), pannotypii, cyanotypii, slaný papír, albuminový papír, kolodium, želatinu (POP, DOP) a ušlechtilé fotografické tisky (uhlotisk, platynotypie, olejotisk, gumotisk, bromolejotisk), tedy v podstatě všechny významné techniky až do doby používání standardizovaných a průmyslově vyráběných bromostříbrných materiálů.
Každé z technik by měla být věnována samostatná kapitola s více méně standardizovanou strukturou obsahující tyto body:
- dějiny vzniku techniky, dobový kontext
- technologický postup
- praktickou ukázku
- způsob identifikace historické techniky a to jak pomocí běžně dostupných prostředků, tak při použití speciálních technik (FTIR a XRF)
V případě ušlechtilých fotografických tisků budou tyto části doplněny o dobové recepty, jež bylo možno nalézt v tehdejším tisku. Autorka práce pak provede jejich stručné srovnání s dnes běžně dostupnými technologickými postupy.
Závěr práce by měl být věnován způsobům manipulace a uchování jednotlivých historických fotografických technik.
garant: Mgr. Lukaš Bártl
oponent: prof. Miroslav Vojtěchovský
Zásady pro vypracování
Praktická část diplomové práce:
Restaurování fotografického alba a dvou portrétních skupinových fotografií
v paspartě (I. upomínková fotografie na střetnutí po 25 letech; II. skupinová
portrétní fotografie od Charlese Scolika, císařského dvorního fotografa, z r. 1896) ze
sbírek Státního oblastního archivu v Praze.
Zásady pro vypracování:
Studentka provede celkový průzkum artefaktu a odebere vzorky pro laboratorní
analýzy a na základě výsledků studentka vypracuje návrh na restaurování. Po
schválení návrhu na restaurování vedoucím práce přistoupí studentka k samotnému
restaurování artefaktů. Průběh práce bude konzultován s vedoucím práce a
zadavatelem (vlastníkem) objektu. Nedílnou součástí diplomové práce bude
vyhotovení kompletní restaurátorské dokumentace.
vedoucí práce: BcA. Radomír Slovik
oponent: Ing. Alena Maková (SNA Bratislava)
Teoretická část diplomové práce:
Historické monochromatické fotografické techniky
Historie - Proces - Identifikace - Ochrana
garant: Mgr. Lukaš Bártl
oponent: prof. Miroslav Vojtěchovský
Práce má být zaměřena na nejpodstatnější historické fotografické techniky v dějinách tohoto média. Konkrétně se jedná o: daguerrotypii, ambrotypii, tintypii (ferotypie), pannotypii, cyanotypii, slaný papír, albuminový papír, kolodium, želatinu (POP, DOP) a ušlechtilé fotografické tisky (uhlotisk, platynotypie, olejotisk, gumotisk, bromolejotisk), tedy v podstatě všechny významné techniky až do doby používání standardizovaných a průmyslově vyráběných bromostříbrných materiálů.
Každé z technik by měla být věnována samostatná kapitola s více méně standardizovanou strukturou obsahující tyto body:
- dějiny vzniku techniky, dobový kontext
- technologický postup
- praktickou ukázku
- způsob identifikace historické techniky a to jak pomocí běžně dostupných prostředků, tak při použití speciálních technik (FTIR a XRF)
V případě ušlechtilých fotografických tisků budou tyto části doplněny o dobové recepty, jež bylo možno nalézt v tehdejším tisku. Autorka práce pak provede jejich stručné srovnání s dnes běžně dostupnými technologickými postupy.
Závěr práce by měl být věnován způsobům manipulace a uchování jednotlivých historických fotografických technik.
garant: Mgr. Lukaš Bártl
oponent: prof. Miroslav Vojtěchovský
Seznam doporučené literatury
Praktická část diplomové práce:
ĎUROVIČ, M. a kol. Restaurování a konzervování archiválií a knih. Praha, 2002.
ISBN: 80-7185-383-6.
KOPECKÁ, I., NEJEDLÝ, V. Průzkum historických materiálů. Praha, 2005. ISBN: 80-
247-1060-9.
KUBIČKA, R., ZELINGER, J. Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurátorství.
Praha, 2004. ISBN: 80-247-9046-7.
ZELINGER, J. a kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Vyd. 2. Praha, 1987.
Hendriks, K. B., Fundamentals of photographs conservation,National archives of Canada, 1991
Hendriks K. B., The Preservation and Restoration of Photographic Materiale in Archives and Librares. UNESCO, Paris, 1984.
Rempel, S., The Care of Photographs, New York, Lyons & Burford, 1987
Lavédrine B., A Guide to the Preventive Conservation of Photograph Collections.
Los Angeles, The Getty Conservation Institute, 2003.
Teoretická část diplomové práce:
Taťána Petrasová, Helena Lorenzová (ed.), Dějiny českého výtvarného umění III/2, Praha 2001.
Petra Trnková, Technický obraz na malířských štaflích, Brno 2008
Vladimír Birgus, Pavel Scheufler, Fotografie v českých zemích 1839-1999 ? chronologie, Praha 1999.
Petr Balajka, Vladimír Birgus, Antonín Dufek et al., Encyklopedie českých a slovenských fotografů, Praha 1993.
Pavel Scheufler, Galerie c. k. fotografů, Praha 2001.
Rudolf Skopec, Dějiny fotografie v obrazech od nejstarších dob k dnešku, Praha 1963.
Jaroslav Anděl, Česká fotografie 1840 ? 1950, Příběh moderního média (kat. výst.) Galerie Rudolfinum 2004.
časopis Fotografický obzor (1893 - 1930)
časopis Fotografický věstník (1890 - 1912)
Norris, D., Gutierrez, J., Issues in the Conservation of Photographs, Los Angeles, The Getty Conservation Institute, 2010
Lavédrine B., A Guide to the Preventive Conservation of Photograph Collections.
Los Angeles, The Getty Conservation Institute, 2003.
Hlaváč, Ľ., Dejiny fotografie, Bratislava, Osveta, 1987
Tausk, P., Dějiny fotografie I., Praha, Státní pedagogické nakladatelství, 1987
Skopec, R., Dějiny fotografie v obrazech, Praha, Orbis, 1963
Hendriks, K. B., Fundamentals of photographs conservation,National archives of Canada, 1991
Hendriks K. B., The Preservation and Restoration of Photographic Materiale in Archives and Librares. UNESCO, Paris, 1984.
Rempel, S., The Care of Photographs, New York, Lyons & Burford, 1987
Ďurovič M. a kol., Restaurování a konzervování archiválií a knih. Praha, Paseka, 2002.
Krejčí., Technika ošetřování archivních fotografických záznamů. In: X. seminář restaurátorů a historiků. Litomyšl, 1997.
Seznam doporučené literatury
Praktická část diplomové práce:
ĎUROVIČ, M. a kol. Restaurování a konzervování archiválií a knih. Praha, 2002.
ISBN: 80-7185-383-6.
KOPECKÁ, I., NEJEDLÝ, V. Průzkum historických materiálů. Praha, 2005. ISBN: 80-
247-1060-9.
KUBIČKA, R., ZELINGER, J. Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurátorství.
Praha, 2004. ISBN: 80-247-9046-7.
ZELINGER, J. a kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Vyd. 2. Praha, 1987.
Hendriks, K. B., Fundamentals of photographs conservation,National archives of Canada, 1991
Hendriks K. B., The Preservation and Restoration of Photographic Materiale in Archives and Librares. UNESCO, Paris, 1984.
Rempel, S., The Care of Photographs, New York, Lyons & Burford, 1987
Lavédrine B., A Guide to the Preventive Conservation of Photograph Collections.
Los Angeles, The Getty Conservation Institute, 2003.
Teoretická část diplomové práce:
Taťána Petrasová, Helena Lorenzová (ed.), Dějiny českého výtvarného umění III/2, Praha 2001.
Petra Trnková, Technický obraz na malířských štaflích, Brno 2008
Vladimír Birgus, Pavel Scheufler, Fotografie v českých zemích 1839-1999 ? chronologie, Praha 1999.
Petr Balajka, Vladimír Birgus, Antonín Dufek et al., Encyklopedie českých a slovenských fotografů, Praha 1993.
Pavel Scheufler, Galerie c. k. fotografů, Praha 2001.
Rudolf Skopec, Dějiny fotografie v obrazech od nejstarších dob k dnešku, Praha 1963.
Jaroslav Anděl, Česká fotografie 1840 ? 1950, Příběh moderního média (kat. výst.) Galerie Rudolfinum 2004.
časopis Fotografický obzor (1893 - 1930)
časopis Fotografický věstník (1890 - 1912)
Norris, D., Gutierrez, J., Issues in the Conservation of Photographs, Los Angeles, The Getty Conservation Institute, 2010
Lavédrine B., A Guide to the Preventive Conservation of Photograph Collections.
Los Angeles, The Getty Conservation Institute, 2003.
Hlaváč, Ľ., Dejiny fotografie, Bratislava, Osveta, 1987
Tausk, P., Dějiny fotografie I., Praha, Státní pedagogické nakladatelství, 1987
Skopec, R., Dějiny fotografie v obrazech, Praha, Orbis, 1963
Hendriks, K. B., Fundamentals of photographs conservation,National archives of Canada, 1991
Hendriks K. B., The Preservation and Restoration of Photographic Materiale in Archives and Librares. UNESCO, Paris, 1984.
Rempel, S., The Care of Photographs, New York, Lyons & Burford, 1987
Ďurovič M. a kol., Restaurování a konzervování archiválií a knih. Praha, Paseka, 2002.
Krejčí., Technika ošetřování archivních fotografických záznamů. In: X. seminář restaurátorů a historiků. Litomyšl, 1997.