Tato práce se zabývá problematikou stylů učení žáků v procesech vyučování/učení se anglickému jazyku. Práce se primárně zaměřuje na styly učení podle preferovaného smyslu. Každý z těchto stylů učení je diskutován v souvislosti s vhodnými didaktickými prostředky pro potřeby žáků s daným dominantním stylem. Je zdůrazněna potřeba respektovat individuální styly učení poskytováním rozmanitých učebních aktivit. Cílem praktické části je zjistit, zda je výuka rozmanitá z hlediska stylů učení podle preferovaného smylu. Práce je zakončena návrhy pro modifikace vyučovacích procesů, tak aby zahrnovaly všechny styly učení.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of learning styles in the processes of English language teaching/learning. The primarily focus of the thesis is on sensory learning styles. Each of the learning styles is discussed in connection with suitable didactic means for the needs of learners with the given dominant style. The need to respect individual learning styles by providing varied learning activities is emphasized. The aim of the practical part is to discover whether teaching is varied in terms of sensory learning styles. The thesis is concluded with proposals for modifications of the teaching processes so that they accommodate all the learning styles.
Klíčová slova
žák, styl učení, vizuální typ, auditivní typ , kinestetický typ, diferenciace
Tato práce se zabývá problematikou stylů učení žáků v procesech vyučování/učení se anglickému jazyku. Práce se primárně zaměřuje na styly učení podle preferovaného smyslu. Každý z těchto stylů učení je diskutován v souvislosti s vhodnými didaktickými prostředky pro potřeby žáků s daným dominantním stylem. Je zdůrazněna potřeba respektovat individuální styly učení poskytováním rozmanitých učebních aktivit. Cílem praktické části je zjistit, zda je výuka rozmanitá z hlediska stylů učení podle preferovaného smylu. Práce je zakončena návrhy pro modifikace vyučovacích procesů, tak aby zahrnovaly všechny styly učení.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of learning styles in the processes of English language teaching/learning. The primarily focus of the thesis is on sensory learning styles. Each of the learning styles is discussed in connection with suitable didactic means for the needs of learners with the given dominant style. The need to respect individual learning styles by providing varied learning activities is emphasized. The aim of the practical part is to discover whether teaching is varied in terms of sensory learning styles. The thesis is concluded with proposals for modifications of the teaching processes so that they accommodate all the learning styles.
Klíčová slova
žák, styl učení, vizuální typ, auditivní typ , kinestetický typ, diferenciace
V bakalářské práci se studentka zaměří na problematiku stylů učení žáků v procesech vyučování / učení se anglickému jazyku.
V teoretické části práce budou stanovena východiska pro vlastní šetření v části praktické, tj. budou analyzovány individuální zvláštnosti žáků s akcentem na styly a strategie učení. Diskutována bude rovněž problematika diferenciace a individualizace v rámci vyučovaní anglického jazyka, a to především s ohledem na jednotlivé učební styly žáků.
Praktická část práce bude následně ověřovat teoretické poznatky v praxi, tzn. v hodinách anglického jazyka na základní škole. Během pozorování výuky se bude studentka věnovat identifikovaným stylům učení žáků a jejich popisu, hodnocení a případným návrhům pro modifikace procesů výuky anglického jazyka tak, aby reflektovala různé styly učení žáků.
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci se studentka zaměří na problematiku stylů učení žáků v procesech vyučování / učení se anglickému jazyku.
V teoretické části práce budou stanovena východiska pro vlastní šetření v části praktické, tj. budou analyzovány individuální zvláštnosti žáků s akcentem na styly a strategie učení. Diskutována bude rovněž problematika diferenciace a individualizace v rámci vyučovaní anglického jazyka, a to především s ohledem na jednotlivé učební styly žáků.
Praktická část práce bude následně ověřovat teoretické poznatky v praxi, tzn. v hodinách anglického jazyka na základní škole. Během pozorování výuky se bude studentka věnovat identifikovaným stylům učení žáků a jejich popisu, hodnocení a případným návrhům pro modifikace procesů výuky anglického jazyka tak, aby reflektovala různé styly učení žáků.
Seznam doporučené literatury
MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. 239 s. ISBN 80-7178-246-7.
BROWN, H. Douglas. Principles of Language Learning and Teaching. New York : Longman, 2000. 352 s. ISBN 0-13-017816-0.
VLČKOVÁ, Kateřina. Strategie učení cizímu jazyku : výsledky výzkumu používání strategií a jejich efektivity na gymnáziích. Brno : Paido, 2007. 217 s. ISBN 978-80-7315-155-3.
SKEHAN, Peter. Individual Differences in Second Language Learning. London; New York; Melbourne; Auckland : Edward Arnold, 1990. 168 s. ISBN 0713166029.
PRITCHARD, Alan. Ways of Learning : Learning theories and learning styles in the classroom. London : Routledge, 2009. 124 s. ISBN 9780415466080.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
REVELL, Jane; NORMAN, Susan. In your Hands : NLP in ELT. London : Saffire Press, 1997. 144s. ISBN 1-901564-00-2.
CONVERY, A; DOYLE, D. Differentiation and Individual Learners : A guide for
classroom practice. London : CiLT, 1999. 68 s. ISBN 190203105.
Seznam doporučené literatury
MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. 239 s. ISBN 80-7178-246-7.
BROWN, H. Douglas. Principles of Language Learning and Teaching. New York : Longman, 2000. 352 s. ISBN 0-13-017816-0.
VLČKOVÁ, Kateřina. Strategie učení cizímu jazyku : výsledky výzkumu používání strategií a jejich efektivity na gymnáziích. Brno : Paido, 2007. 217 s. ISBN 978-80-7315-155-3.
SKEHAN, Peter. Individual Differences in Second Language Learning. London; New York; Melbourne; Auckland : Edward Arnold, 1990. 168 s. ISBN 0713166029.
PRITCHARD, Alan. Ways of Learning : Learning theories and learning styles in the classroom. London : Routledge, 2009. 124 s. ISBN 9780415466080.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
REVELL, Jane; NORMAN, Susan. In your Hands : NLP in ELT. London : Saffire Press, 1997. 144s. ISBN 1-901564-00-2.
CONVERY, A; DOYLE, D. Differentiation and Individual Learners : A guide for
classroom practice. London : CiLT, 1999. 68 s. ISBN 190203105.