Hlavním cílem této práce je na základě komparativní studie identifikovat role učitele v kontextu Daltonského plánu při výuce anglického jazyka a jejich vliv na utváření prostředí výuky zaměřeného na žáka. Tato práce se zabývá také rozvojem autonomie žáka vlivem principů Daltonského plánu a zobrazuje Daltonský plán jako jednu z alternativních možností přístupu k výuce ve školském prostředí.
Teoretická část obsahuje informační pozadí a základy pro část praktickou ? hlavní myšlenky a principy Daltonského plánu, problematiku autonomie žáků, strategie učení, organizační formy výuky a role učitele spolu s tématem vyučování zaměřeného na žáka nebo učitele. Praktická část práce zahrnuje popis a výsledky komparativního výzkumu provedeného v českém školním prostředí v kontextu daltonských a nedaltonských hodin.
Anotace v angličtině
The main aim of this thesis is to identify teacher roles in the context of the Dalton Plan in English language teaching on the basis of a comparative study, and their impact on learner-centeredness. This paper is also concerned with the development of learner?s autonomy under the influence of the principles of the Dalton Plan. This thesis is presenting the Dalton Plan as one of the alternative possibilities of teaching approaches in the school environment.
In the theoretical part, the background for the practical part of this thesis is presented. The main philosophy and principles of the Dalton Plan and learners? autonomy is described and also the learning strategies, organizational forms and roles of the teacher are discussed, together with the particularity of learner-centeredness and teacher-centeredness. The practical part contains description and results of the observations in the Czech school environment. The comparative study was done in order to compare roles of the English teacher in the context of traditional non-Dalton lessons and Dalton lessons.
Klíčová slova
Výuka anglického jazyka, Daltonský plán, autonomie žáka, role učitele, organizační formy výuky, strategie učení, alternativní školy, vyučování zaměřené na učitele, vyučování zaměřené na žáka
Klíčová slova v angličtině
ELT, the Dalton Plan, learner autonomy, teacher roles, organizational forms, learning strategies, alternative schools, teacher?centeredness, learner-centeredness
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
AN
Anotace
Hlavním cílem této práce je na základě komparativní studie identifikovat role učitele v kontextu Daltonského plánu při výuce anglického jazyka a jejich vliv na utváření prostředí výuky zaměřeného na žáka. Tato práce se zabývá také rozvojem autonomie žáka vlivem principů Daltonského plánu a zobrazuje Daltonský plán jako jednu z alternativních možností přístupu k výuce ve školském prostředí.
Teoretická část obsahuje informační pozadí a základy pro část praktickou ? hlavní myšlenky a principy Daltonského plánu, problematiku autonomie žáků, strategie učení, organizační formy výuky a role učitele spolu s tématem vyučování zaměřeného na žáka nebo učitele. Praktická část práce zahrnuje popis a výsledky komparativního výzkumu provedeného v českém školním prostředí v kontextu daltonských a nedaltonských hodin.
Anotace v angličtině
The main aim of this thesis is to identify teacher roles in the context of the Dalton Plan in English language teaching on the basis of a comparative study, and their impact on learner-centeredness. This paper is also concerned with the development of learner?s autonomy under the influence of the principles of the Dalton Plan. This thesis is presenting the Dalton Plan as one of the alternative possibilities of teaching approaches in the school environment.
In the theoretical part, the background for the practical part of this thesis is presented. The main philosophy and principles of the Dalton Plan and learners? autonomy is described and also the learning strategies, organizational forms and roles of the teacher are discussed, together with the particularity of learner-centeredness and teacher-centeredness. The practical part contains description and results of the observations in the Czech school environment. The comparative study was done in order to compare roles of the English teacher in the context of traditional non-Dalton lessons and Dalton lessons.
Klíčová slova
Výuka anglického jazyka, Daltonský plán, autonomie žáka, role učitele, organizační formy výuky, strategie učení, alternativní školy, vyučování zaměřené na učitele, vyučování zaměřené na žáka
Klíčová slova v angličtině
ELT, the Dalton Plan, learner autonomy, teacher roles, organizational forms, learning strategies, alternative schools, teacher?centeredness, learner-centeredness
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci se studentka zaměří na role učitele anglického jazyka v kontextu daltonského vyučování, jako jedné z pedagogických alternativ realizovaných v prostředí českého základního školství.
Teoretická část stanoví východiska pro vlastní šetření v části praktické, tj. představí hlavní principy daltonského plánu a jejich vztah k rozvoji autonomie žáků. Akcent zde bude kladen na identifikaci možných rolí učitele anglického jazyka v procesech vyučování / učení se anglickému jazyku v souladu s didaktickými principy daltonského plánu, a to rovněž v souvislosti se specifiky vyučování zaměřeného na žáka (tzn. learner-centeredness) a vyučování zaměřeného na učitele (tzn. teacher-centeredness).
V praktické části budou na základě komparativního přístupu porovnány role učitele anglického jazyka v kontextu (nedaltonských / standardních) hodin anglického jazyka s tzv. daltonskými bloky. Pozorování bude probíhat v prostředí české základní školy.
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci se studentka zaměří na role učitele anglického jazyka v kontextu daltonského vyučování, jako jedné z pedagogických alternativ realizovaných v prostředí českého základního školství.
Teoretická část stanoví východiska pro vlastní šetření v části praktické, tj. představí hlavní principy daltonského plánu a jejich vztah k rozvoji autonomie žáků. Akcent zde bude kladen na identifikaci možných rolí učitele anglického jazyka v procesech vyučování / učení se anglickému jazyku v souladu s didaktickými principy daltonského plánu, a to rovněž v souvislosti se specifiky vyučování zaměřeného na žáka (tzn. learner-centeredness) a vyučování zaměřeného na učitele (tzn. teacher-centeredness).
V praktické části budou na základě komparativního přístupu porovnány role učitele anglického jazyka v kontextu (nedaltonských / standardních) hodin anglického jazyka s tzv. daltonskými bloky. Pozorování bude probíhat v prostředí české základní školy.
Seznam doporučené literatury
DYTRTOVÁ, Radmila; KRHUTOVÁ, Marie. Učitel : Příprava na profesi. Praha : Grada, 2009. 121 s. ISBN 978-80-247-2863-6.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. 165 s. ISBN 80-7315-104-9.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001. 139 s. ISBN 80-7178-584-9.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Praha : Portál, 1996. 108 s. ISBN 80-7178-072-3.
PRŮCHA, Jan. Učitel. Praha : Portál, 2002. 154 s. ISBN 80-7178-621-7.
RÖHNER, Roel; WENKE, Hans. Ať žije škola : Daltonská výuka v praxi. Brno : Paido, 2000. 125 s. ISBN 80-85931-82-6.
RÖHNER, Roel; WENKE, Hans. Daltonské vyučování : Stále živá inspirace. Brno : Paido, 2003. 156 s. ISBN 80-7315-041-7.
RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno : Marek Zeman, 1994. 264 s. ISBN 80-900035-8-3.
VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele : školský systém v českých zemích, vzdělávací politika a řízení školství, podoby vyučování a třídní management, hodnocení ve vyučování, pedagogická diagnostika, práce výchovného poradce. Praha : Grada, 2007. 402 s. ISBN 978-80-247-1734-0.
VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2011. 456 s. ISBN 978-80-247-3357-9.
Seznam doporučené literatury
DYTRTOVÁ, Radmila; KRHUTOVÁ, Marie. Učitel : Příprava na profesi. Praha : Grada, 2009. 121 s. ISBN 978-80-247-2863-6.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. 165 s. ISBN 80-7315-104-9.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001. 139 s. ISBN 80-7178-584-9.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Praha : Portál, 1996. 108 s. ISBN 80-7178-072-3.
PRŮCHA, Jan. Učitel. Praha : Portál, 2002. 154 s. ISBN 80-7178-621-7.
RÖHNER, Roel; WENKE, Hans. Ať žije škola : Daltonská výuka v praxi. Brno : Paido, 2000. 125 s. ISBN 80-85931-82-6.
RÖHNER, Roel; WENKE, Hans. Daltonské vyučování : Stále živá inspirace. Brno : Paido, 2003. 156 s. ISBN 80-7315-041-7.
RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno : Marek Zeman, 1994. 264 s. ISBN 80-900035-8-3.
VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele : školský systém v českých zemích, vzdělávací politika a řízení školství, podoby vyučování a třídní management, hodnocení ve vyučování, pedagogická diagnostika, práce výchovného poradce. Praha : Grada, 2007. 402 s. ISBN 978-80-247-1734-0.
VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2011. 456 s. ISBN 978-80-247-3357-9.