Tématem této diplomové práce je rozvoj autonomie žáka ve výuce anglického jazyka. V teoretické části je nejprve představen koncept autonomie žáka a cíle stanovené v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Práce dále definuje základní aspekty autonomie, kterými jsou motivace, sebe-hodnocení, a role účastníků ve vzdělávacích procesech. Na konci teoretické části jsou představeny různé způsoby rozvoje autonomie žáka.
Teoretická východiska jsou poté promítnuta do praktické části, jejímž hlavním cílem je rozvíjet autonomii žáků ve vybrané třídě prostřednictvím akčního výzkumu. Akční výzkum je zakončen hodnocením efektivity strategií, které byly zvoleny pro rozvoj autonomie žáků.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis is the development of autonomy in ELT. In the theoretical part, firstly, the concept of autonomy is presented as well as the aims stated in the Framework Education Programme for Basic Education. The thesis then deals with basic aspects of autonomy that are motivation, self-assessment and roles of participants in teaching-learning processes. The theoretical part is concluded by the description of various means of learner training, i.e. the ways that are believed to facilitate the development of autonomy.
The theoretical bases are afterwards used in the practical part. Its primary aim is to develop autonomy of learners in a particular classroom by means of an action research. In the final part of the action research, the efficiency of strategies adopted in order to make the learners more autonomous is evaluated.
Autonomy, self-assessment, action research, learning strategies, a dictionary, motivation
Rozsah průvodní práce
115
Jazyk
AN
Anotace
Tématem této diplomové práce je rozvoj autonomie žáka ve výuce anglického jazyka. V teoretické části je nejprve představen koncept autonomie žáka a cíle stanovené v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Práce dále definuje základní aspekty autonomie, kterými jsou motivace, sebe-hodnocení, a role účastníků ve vzdělávacích procesech. Na konci teoretické části jsou představeny různé způsoby rozvoje autonomie žáka.
Teoretická východiska jsou poté promítnuta do praktické části, jejímž hlavním cílem je rozvíjet autonomii žáků ve vybrané třídě prostřednictvím akčního výzkumu. Akční výzkum je zakončen hodnocením efektivity strategií, které byly zvoleny pro rozvoj autonomie žáků.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis is the development of autonomy in ELT. In the theoretical part, firstly, the concept of autonomy is presented as well as the aims stated in the Framework Education Programme for Basic Education. The thesis then deals with basic aspects of autonomy that are motivation, self-assessment and roles of participants in teaching-learning processes. The theoretical part is concluded by the description of various means of learner training, i.e. the ways that are believed to facilitate the development of autonomy.
The theoretical bases are afterwards used in the practical part. Its primary aim is to develop autonomy of learners in a particular classroom by means of an action research. In the final part of the action research, the efficiency of strategies adopted in order to make the learners more autonomous is evaluated.
Autonomy, self-assessment, action research, learning strategies, a dictionary, motivation
Zásady pro vypracování
Diplomandka se bude ve své práci zabývat problematikou rozvoje autonomie žáka v kontextu výuky anglického jazyka na základní škole v České republice. V úvodu teoretické části práce nejprve definuje koncept autonomie, uvede jeho psychologická a pedagogická východiska. Dále diplomandka vztáhne diskutovaný koncept k probíhající kurikulární reformě, stručně představí klíčové kompetence jako cíl základního vzdělávání. V další části prezentuje možnosti rozvoje autonomie žáka v cizojazyčné výuce s akcentem na role učitele a žáka, specifické materiální a nemateriální didaktické prostředky (např. Evropské jazykové portfolio, sebehodnocení, e-learning).
V praktické části práce diplomandka realizuje akční výzkum s cílem zvýšit míru autonomie žáka v rámci výuky anglického jazyka.
Zásady pro vypracování
Diplomandka se bude ve své práci zabývat problematikou rozvoje autonomie žáka v kontextu výuky anglického jazyka na základní škole v České republice. V úvodu teoretické části práce nejprve definuje koncept autonomie, uvede jeho psychologická a pedagogická východiska. Dále diplomandka vztáhne diskutovaný koncept k probíhající kurikulární reformě, stručně představí klíčové kompetence jako cíl základního vzdělávání. V další části prezentuje možnosti rozvoje autonomie žáka v cizojazyčné výuce s akcentem na role učitele a žáka, specifické materiální a nemateriální didaktické prostředky (např. Evropské jazykové portfolio, sebehodnocení, e-learning).
V praktické části práce diplomandka realizuje akční výzkum s cílem zvýšit míru autonomie žáka v rámci výuky anglického jazyka.
Seznam doporučené literatury
1. SINCLAIR, Barbara, et al. Learner Autonomy, Teacher Autonomy: Future Directions. Harlow: Longman, 2000. 138 s. ISBN 0 582 42963 3.
2. BENSON, Phil; VOLLER, Peter. Autonomy and Independence in Language Learning. New York: Longman, 1997. 270s. ISBN 0 582 289920.
3. GATHERCOLE, Ian. Autonomy in Language learning. London: Centre for Information on Language Teaching and Research, 1990. 106 s. ISBN 0 948003 14 6.
4. JANÍKOVÁ, Věra. Autonomie a cizojazyčná výuka : autonomie v teorii, edukační praxi a lingvodidaktickém výzkumu: Sborník příspěvků z mezinárodní konference. Brno : Masarykova univerzita, 2006. 364 s. ISBN 80-210-4164-1.
5. JANÍKOVÁ, Věra. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků. Brno : Masarykova Univerzita, 2007. 210 s. ISBN 978-80-210-4433-3.
6. VAN LEAR, Leo. Interaction in the language curriculum : awarenes, autonomy and authenticity. London: Longman, 1996. 248 s. ISBN 0-582-24879-5.
7. MARPLES, Rodgers. The Aims of Education. London: Routledge, 1999. ISBN 0-203-00398-5.
8. KULTGEN, John. Autonomy and Intervention. New York: OUP, 1995. ISBN 0-19-508531-0.
9. CALLAN, Eamonn. Autonomy and Schooling. Kingston: McGill-Queen?s UP, 1988. ISBN 0-7735-0647-0.
10. LAMB, Terry, et al. Learner and teacher autonomy : concepts, realities, and responses. Philadelphia: J. Benjamins Pub. Co., 2007. ISBN 978-90-272-0517-9.
11. JANÍKOVÁ, Věra. Učíme se učit cizí jazyky. Brno: Masarykova Univerzita, 2008. 161 s. ISBN 978-80-210-4620-7.
12. JANÍKOVÁ, Věra. Autonomie v procesu učení a vyučování cizích jazyků : sborník dílčích studií. Brno: Masarykova Univerzita, 2005. 92 s. ISBN 80-210-3919-1.
13. ŠIKULOVÁ, R., et al. Od klíčových kompetencí učitele ke klíčovým kompetencím žáka : Metodika rozvíjení klíčových kompetencí, průřezová témata, diagnostika. Most : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. 159 s. ISBN 978-80-7414-004-4.
14. BĚLECKÝ, Zdeněk, et al. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2007. 75 s. Dostupné z WWW: < http://www.msmt.cz/uploads/Vzdelavani/Skolska_reforma/SP_kkzv.pdf >. ISBN 978-80-87000-07-6.
15. PALFREYMAN, David. Learner Autonomy : Knowing Who to Depend on and How? [online]. 2006 [cit. 2010-03-16]. Learner Independence Special Interest Group. Dostupné z WWW: .
16. JEŘÁBEK, Jaroslav, et al. The Framework Educational Programme for Basic Education [online]. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2007 [cit. 2009-12-12]. Dostupné z WWW: < http://www.msmt.cz/uploads/soubory/zakladni/IM_RVP_ZV_EN_final_rijen08.pdf >.
17. BELZ, Horst. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6.
18. HARMER, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. Harlow : Longman, 1991. 296 s. ISBN 0-582-04656-4.
19. LEANEY, Cindy. Dictionary Activities. Cambridge : Cambridge University Press, 2007. 150 s. ISBN 978-0-521-69040-9.
20. THANASOULAS, Dimitrios. What is Learner Autonomy and How Can It Be Fostered?. The Internet TESL Journal [online]. November 2000, Vol. VI, No. 11, [cit. 2010-01-14]. Dostupný z WWW: < http://iteslj.org/Articles/Thanasoulas-Autonomy.html >.
21. ŠVAŘÍČEK, Roman; ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
22. ČECHOVÁ, Barbora Hansen. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáka. Praha : Portál, 2009. 117 s. ISBN 978-80-7367-388-8.
Seznam doporučené literatury
1. SINCLAIR, Barbara, et al. Learner Autonomy, Teacher Autonomy: Future Directions. Harlow: Longman, 2000. 138 s. ISBN 0 582 42963 3.
2. BENSON, Phil; VOLLER, Peter. Autonomy and Independence in Language Learning. New York: Longman, 1997. 270s. ISBN 0 582 289920.
3. GATHERCOLE, Ian. Autonomy in Language learning. London: Centre for Information on Language Teaching and Research, 1990. 106 s. ISBN 0 948003 14 6.
4. JANÍKOVÁ, Věra. Autonomie a cizojazyčná výuka : autonomie v teorii, edukační praxi a lingvodidaktickém výzkumu: Sborník příspěvků z mezinárodní konference. Brno : Masarykova univerzita, 2006. 364 s. ISBN 80-210-4164-1.
5. JANÍKOVÁ, Věra. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků. Brno : Masarykova Univerzita, 2007. 210 s. ISBN 978-80-210-4433-3.
6. VAN LEAR, Leo. Interaction in the language curriculum : awarenes, autonomy and authenticity. London: Longman, 1996. 248 s. ISBN 0-582-24879-5.
7. MARPLES, Rodgers. The Aims of Education. London: Routledge, 1999. ISBN 0-203-00398-5.
8. KULTGEN, John. Autonomy and Intervention. New York: OUP, 1995. ISBN 0-19-508531-0.
9. CALLAN, Eamonn. Autonomy and Schooling. Kingston: McGill-Queen?s UP, 1988. ISBN 0-7735-0647-0.
10. LAMB, Terry, et al. Learner and teacher autonomy : concepts, realities, and responses. Philadelphia: J. Benjamins Pub. Co., 2007. ISBN 978-90-272-0517-9.
11. JANÍKOVÁ, Věra. Učíme se učit cizí jazyky. Brno: Masarykova Univerzita, 2008. 161 s. ISBN 978-80-210-4620-7.
12. JANÍKOVÁ, Věra. Autonomie v procesu učení a vyučování cizích jazyků : sborník dílčích studií. Brno: Masarykova Univerzita, 2005. 92 s. ISBN 80-210-3919-1.
13. ŠIKULOVÁ, R., et al. Od klíčových kompetencí učitele ke klíčovým kompetencím žáka : Metodika rozvíjení klíčových kompetencí, průřezová témata, diagnostika. Most : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. 159 s. ISBN 978-80-7414-004-4.
14. BĚLECKÝ, Zdeněk, et al. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2007. 75 s. Dostupné z WWW: < http://www.msmt.cz/uploads/Vzdelavani/Skolska_reforma/SP_kkzv.pdf >. ISBN 978-80-87000-07-6.
15. PALFREYMAN, David. Learner Autonomy : Knowing Who to Depend on and How? [online]. 2006 [cit. 2010-03-16]. Learner Independence Special Interest Group. Dostupné z WWW: .
16. JEŘÁBEK, Jaroslav, et al. The Framework Educational Programme for Basic Education [online]. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2007 [cit. 2009-12-12]. Dostupné z WWW: < http://www.msmt.cz/uploads/soubory/zakladni/IM_RVP_ZV_EN_final_rijen08.pdf >.
17. BELZ, Horst. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6.
18. HARMER, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. Harlow : Longman, 1991. 296 s. ISBN 0-582-04656-4.
19. LEANEY, Cindy. Dictionary Activities. Cambridge : Cambridge University Press, 2007. 150 s. ISBN 978-0-521-69040-9.
20. THANASOULAS, Dimitrios. What is Learner Autonomy and How Can It Be Fostered?. The Internet TESL Journal [online]. November 2000, Vol. VI, No. 11, [cit. 2010-01-14]. Dostupný z WWW: < http://iteslj.org/Articles/Thanasoulas-Autonomy.html >.
21. ŠVAŘÍČEK, Roman; ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
22. ČECHOVÁ, Barbora Hansen. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáka. Praha : Portál, 2009. 117 s. ISBN 978-80-7367-388-8.