Tato diplomová práce se zabývá výukou mluveného projevu na střední škole s cílem dosažení komunikativní kompetence. Teoretická část nejprve vysvětlí koncept komunikativní kompetence a specifika mluveného projevu v jejím dosažení. Nastíněny jsou také základní principy tvorby sylabu a výukových materiálů, jakož i problematika testování mluveného projevu, spolu s kritickou analýzou nové formy maturitní zkoušky. Hlavním výstupem praktické části je tvorba výukových a testových materiálů, založených na prostudovaných teoretických principech.
Anotace v angličtině
This thesis discusses teaching speaking at upper-secondary schools towards achieving communicative competence. The theoretical part outlines the concept of communicative competence as reflected in speaking, as well as basic principles of syllabus design. Testing speaking is discussed, together with a critical analysis of the reformed final examination. The main outcome of the practical part is the development of teaching and testing materials, reflecting the theoretical background.
Klíčová slova
komunikativní kompetence, mluvený projev, výuka a testování mluveného projevu, tvorba sylabu
Tato diplomová práce se zabývá výukou mluveného projevu na střední škole s cílem dosažení komunikativní kompetence. Teoretická část nejprve vysvětlí koncept komunikativní kompetence a specifika mluveného projevu v jejím dosažení. Nastíněny jsou také základní principy tvorby sylabu a výukových materiálů, jakož i problematika testování mluveného projevu, spolu s kritickou analýzou nové formy maturitní zkoušky. Hlavním výstupem praktické části je tvorba výukových a testových materiálů, založených na prostudovaných teoretických principech.
Anotace v angličtině
This thesis discusses teaching speaking at upper-secondary schools towards achieving communicative competence. The theoretical part outlines the concept of communicative competence as reflected in speaking, as well as basic principles of syllabus design. Testing speaking is discussed, together with a critical analysis of the reformed final examination. The main outcome of the practical part is the development of teaching and testing materials, reflecting the theoretical background.
Klíčová slova
komunikativní kompetence, mluvený projev, výuka a testování mluveného projevu, tvorba sylabu
Diplomandka se ve své práci bude zabývat rozvojem komunikativní kompetence v ústním projevu u studentů na střední škole.
V teoretické části práce nejprve uvede specifika výuky angličtiny na střední škole, její cíle a místo výuky mluvení v jejich dosahování. V další části práce shrne diplomandka principy tvorby sylabu a učebních materiálů s ohledem na výuku mluvení. Následovat bude typologie aktivit pro rozvoj této dovednosti. Teoretickou část uzavře kapitola zaměřená na testování mluvení, jejíž součástí bude i kritická analýza ústní části nové maturitní zkoušky.
V rámci praktické části práce vytvoří diplomandka část učebního materiálu pro výuku mluvení v angličtině na konkrétní střední škole, a to včetně souboru testových úloh.
Zásady pro vypracování
Diplomandka se ve své práci bude zabývat rozvojem komunikativní kompetence v ústním projevu u studentů na střední škole.
V teoretické části práce nejprve uvede specifika výuky angličtiny na střední škole, její cíle a místo výuky mluvení v jejich dosahování. V další části práce shrne diplomandka principy tvorby sylabu a učebních materiálů s ohledem na výuku mluvení. Následovat bude typologie aktivit pro rozvoj této dovednosti. Teoretickou část uzavře kapitola zaměřená na testování mluvení, jejíž součástí bude i kritická analýza ústní části nové maturitní zkoušky.
V rámci praktické části práce vytvoří diplomandka část učebního materiálu pro výuku mluvení v angličtině na konkrétní střední škole, a to včetně souboru testových úloh.
Seznam doporučené literatury
BROWN, G., & Yule, G. Teaching the spoken language. CUP. 1983
CUNNINGSWORH, A. Choosing your coursebook Heinemann, 1995.
GOWER, R., PHILLIPS, D., WALTERS, S. Teaching practice handbook. Heinemann, 1995.
GRAVES, K. Teachers as course developers. Cambridge University Press. 1996.
GRAVES, K. Designing language courses.Boston: Heinle & Heinle. 2000.
HUGHES, A. Testing for Language Teachers.CUP. 2003.
KELLY, G. How to teach pronunciation. Pearson Education. 2004
MADSEN, H. S. Techniques in testing. OUP, 1983.
RICHARDS, J. C., RENANDYA, W. A. (editors) Methodology in language teaching: An anthology of current practice. Cambridge University Press. 2005.
STERN, H. H. Issues and options in language teaching. OUP. 1992.
THORNBURY, S. How to teach speaking. Pearson Education Ltd. 2005.
YELDEN, J. Principles of course design.
Seznam doporučené literatury
BROWN, G., & Yule, G. Teaching the spoken language. CUP. 1983
CUNNINGSWORH, A. Choosing your coursebook Heinemann, 1995.
GOWER, R., PHILLIPS, D., WALTERS, S. Teaching practice handbook. Heinemann, 1995.
GRAVES, K. Teachers as course developers. Cambridge University Press. 1996.
GRAVES, K. Designing language courses.Boston: Heinle & Heinle. 2000.
HUGHES, A. Testing for Language Teachers.CUP. 2003.
KELLY, G. How to teach pronunciation. Pearson Education. 2004
MADSEN, H. S. Techniques in testing. OUP, 1983.
RICHARDS, J. C., RENANDYA, W. A. (editors) Methodology in language teaching: An anthology of current practice. Cambridge University Press. 2005.
STERN, H. H. Issues and options in language teaching. OUP. 1992.
THORNBURY, S. How to teach speaking. Pearson Education Ltd. 2005.
YELDEN, J. Principles of course design.