Diplomová práce se týká problematiky dětské literatury a možností jejího využití při výuce anglického jazyka. Pro tento účel byly vybrány obrázkové knihy Amerického spisovatele Dr. Seusse. Nejprve je představena teoretická část diplomové práce. Věnuje se především pojmu dětské literatury, její definici, žánrovému členění, historickému kontextu a významu pro čtenáře. Zaměřuje se také na samotného autora, Dr. Seusse, jeho díla a potenciál pro jazykovou výuku. Dále je popsána skupina žáků, pro které jsou jeho knihy určeny a také výstupy, kterých by měli tito žáci dosáhnout. Praktická část pak předkládá pět navržených hodin, které čerpají z teorií zjištěných v první části diplomové práce. Obsahuje také reflexi učitele a feedback od žáků.
Anotace v angličtině
The thesis concerns the issue of children's literature and its possible uses in English language teaching (ELT). For this purpose, picture books of an American author Dr. Seuss have been chosen. Firstly, the theoretical background is introduced. It deals specifically with the term children's literature, its definition, genre division, historical context and its importance to readers. It also focuses on the author, Dr. Seuss, his works and their potential for English language teaching and learning. Furthermore, it describes the learners involved and general objectives they are going to achieve. Secondly, the practical part presents five lessons that reflect the findings from the first part. It also contains a teacher's reflection and feedback from pupils.
Klíčová slova
dětská literatura, Dr. Seuss, obrázkové knihy, výuka anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
children's literature, Dr. Seuss, picture books, English language teaching
Rozsah průvodní práce
95 s. (135 23 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce se týká problematiky dětské literatury a možností jejího využití při výuce anglického jazyka. Pro tento účel byly vybrány obrázkové knihy Amerického spisovatele Dr. Seusse. Nejprve je představena teoretická část diplomové práce. Věnuje se především pojmu dětské literatury, její definici, žánrovému členění, historickému kontextu a významu pro čtenáře. Zaměřuje se také na samotného autora, Dr. Seusse, jeho díla a potenciál pro jazykovou výuku. Dále je popsána skupina žáků, pro které jsou jeho knihy určeny a také výstupy, kterých by měli tito žáci dosáhnout. Praktická část pak předkládá pět navržených hodin, které čerpají z teorií zjištěných v první části diplomové práce. Obsahuje také reflexi učitele a feedback od žáků.
Anotace v angličtině
The thesis concerns the issue of children's literature and its possible uses in English language teaching (ELT). For this purpose, picture books of an American author Dr. Seuss have been chosen. Firstly, the theoretical background is introduced. It deals specifically with the term children's literature, its definition, genre division, historical context and its importance to readers. It also focuses on the author, Dr. Seuss, his works and their potential for English language teaching and learning. Furthermore, it describes the learners involved and general objectives they are going to achieve. Secondly, the practical part presents five lessons that reflect the findings from the first part. It also contains a teacher's reflection and feedback from pupils.
Klíčová slova
dětská literatura, Dr. Seuss, obrázkové knihy, výuka anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
children's literature, Dr. Seuss, picture books, English language teaching
Zásady pro vypracování
Americký spisovatel tvořící pod pseudonymem Dr. Seuss se již stal klasikem literatury pro děti a důležitou součástí jeho tvorby byly také knihy pro začínající čtenáře, které se dají velmi vhodně využít i v ELT. V teoretické části práce studentka stručně uvede do problematiky dětské literatury, nastíní její historii, žánrové členění (s ohledem na téma práce se soustředí hlavně na žánr "picture story books") a význam. Zvoleného autora zasadí do tohoto kontextu. Dále studentka vysvětlí pojmy language skills a subskills v ELT.
Praktická část práce se bude věnovat využití děl Dr. Seusse v jazykové výuce, navrhne konkrétní aktivity využívající jak celé texty, tak ukázky. Závěrem studentka práci shrne a vysloví obecnější závěry o vhodnosti děl zvoleného autora při výuce anglického jazyka.
Zásady pro vypracování
Americký spisovatel tvořící pod pseudonymem Dr. Seuss se již stal klasikem literatury pro děti a důležitou součástí jeho tvorby byly také knihy pro začínající čtenáře, které se dají velmi vhodně využít i v ELT. V teoretické části práce studentka stručně uvede do problematiky dětské literatury, nastíní její historii, žánrové členění (s ohledem na téma práce se soustředí hlavně na žánr "picture story books") a význam. Zvoleného autora zasadí do tohoto kontextu. Dále studentka vysvětlí pojmy language skills a subskills v ELT.
Praktická část práce se bude věnovat využití děl Dr. Seusse v jazykové výuce, navrhne konkrétní aktivity využívající jak celé texty, tak ukázky. Závěrem studentka práci shrne a vysloví obecnější závěry o vhodnosti děl zvoleného autora při výuce anglického jazyka.
Seznam doporučené literatury
CARPENTER, Humphrey. PRICHARD, Mari. The Oxford companion to children's literature. New York: Oxford University Press, 1999. ISBN 0192115820.
GEISEL, Theodor Seuss. Horton Hears a Who! New York: Random House, 1954. ISBN 0394800788.
HUNT, Peter. Children?s Literature. Oxford: Blackwell, 2004. ISBN 0-631-21141-1.
MURRAY, Gail Schmunk. American children's literature and the construction of childhood. New York: Twayne, 1998. ISBN 0-8057-4107-0.
SIMON, Shibu. Teaching Literature in ELT/TESOL Classes. New Delhi: Sarup & Sons, 2006. ISBN 81-7625-657-9.
SCOTT, A. W., YTREBERG, L. H. Teaching English to Children. London: Longman, 1993.
Seznam doporučené literatury
CARPENTER, Humphrey. PRICHARD, Mari. The Oxford companion to children's literature. New York: Oxford University Press, 1999. ISBN 0192115820.
GEISEL, Theodor Seuss. Horton Hears a Who! New York: Random House, 1954. ISBN 0394800788.
HUNT, Peter. Children?s Literature. Oxford: Blackwell, 2004. ISBN 0-631-21141-1.
MURRAY, Gail Schmunk. American children's literature and the construction of childhood. New York: Twayne, 1998. ISBN 0-8057-4107-0.
SIMON, Shibu. Teaching Literature in ELT/TESOL Classes. New Delhi: Sarup & Sons, 2006. ISBN 81-7625-657-9.
SCOTT, A. W., YTREBERG, L. H. Teaching English to Children. London: Longman, 1993.