Práce se zabývá odrazem angličtiny jako lingua franca v základním vzdělávání v České republice. Teoretická část práce popisuje koncept angličtina jako lingua franca, stanovuje role různých zdrojů cílového jazyka s akcentem na audio nahrávky v učebnicích, shrnuje předchozí výzkum přístupu učitelů k ankličtině jako linua franca a představuje dokumenty určující cíle základního vzdělávání v České republice.
V praktické části je provedena případová studie. Nejprve jsou analyzovány relevantní dokumenty a zjišťován jejich odraz angličtiny jako lingua franca. Následně jsou hodnoceny aktivity zaměřěné na rozvoj dovednosti poslechu a výslovnosti ve vybraných učebnicích. Závěrečná část výzkumu zjišťuje přístupy učitelů k angličtině jako lingua franca.
Anotace v angličtině
The paper studies the the reflection of English as a lingua franca in basic education in the Czech Republic. The theoretical part describes the concept of English as a lingua franca, determines the roles of different sources of listening input with the stress on textbook audio recordings, summarizes previous research of teachers' attitudes to English as a lingua franca, and introduces documents defining objectives of basic education in the Czech Repulic.
The research part comprises a case study. Firsty, the reflection of English as a lingua franca is analysed in relevant documents. Secondly, textbook listening and pronunciation activities are evaluated. Lastly, teachers' attitudes to English as a lingua franca are elicited.
Klíčová slova
angličtina jako lingua franca, fonologický sylabus angličtiny jako lingua franca, hodnocení učebnic, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Společný evropský referenční rámec pro jazyky
Klíčová slova v angličtině
English as a lingua franca, Lingua Franca Core, textbook evaluation, teachers? attitudes, Framework Educational Programme for Basic Education, Common European Framework of Reference for Languages
Rozsah průvodní práce
86 s.
Jazyk
AN
Anotace
Práce se zabývá odrazem angličtiny jako lingua franca v základním vzdělávání v České republice. Teoretická část práce popisuje koncept angličtina jako lingua franca, stanovuje role různých zdrojů cílového jazyka s akcentem na audio nahrávky v učebnicích, shrnuje předchozí výzkum přístupu učitelů k ankličtině jako linua franca a představuje dokumenty určující cíle základního vzdělávání v České republice.
V praktické části je provedena případová studie. Nejprve jsou analyzovány relevantní dokumenty a zjišťován jejich odraz angličtiny jako lingua franca. Následně jsou hodnoceny aktivity zaměřěné na rozvoj dovednosti poslechu a výslovnosti ve vybraných učebnicích. Závěrečná část výzkumu zjišťuje přístupy učitelů k angličtině jako lingua franca.
Anotace v angličtině
The paper studies the the reflection of English as a lingua franca in basic education in the Czech Republic. The theoretical part describes the concept of English as a lingua franca, determines the roles of different sources of listening input with the stress on textbook audio recordings, summarizes previous research of teachers' attitudes to English as a lingua franca, and introduces documents defining objectives of basic education in the Czech Repulic.
The research part comprises a case study. Firsty, the reflection of English as a lingua franca is analysed in relevant documents. Secondly, textbook listening and pronunciation activities are evaluated. Lastly, teachers' attitudes to English as a lingua franca are elicited.
Klíčová slova
angličtina jako lingua franca, fonologický sylabus angličtiny jako lingua franca, hodnocení učebnic, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Společný evropský referenční rámec pro jazyky
Klíčová slova v angličtině
English as a lingua franca, Lingua Franca Core, textbook evaluation, teachers? attitudes, Framework Educational Programme for Basic Education, Common European Framework of Reference for Languages
Zásady pro vypracování
Diplomand se bude ve své práci zabývat angličtinou jako jazykem mezinárodní komunikace. V teoretické části práce nejprve definuje angličtinu jako mateřský, druhý a cizí jazyk. V návaznosti na tyto koncepty zmapuje, jak se vyvíjela angličtina jako lingua franca, uvede její charakteristiky - hlavní pozornost zaměří na zvukovou stránku jazyka. V další části pak bude diplomand diskutovat rozvoj dovednosti poslechu s porozuměním u žáků základní školy, a to s akcentem na materiální didaktické prostředky.
V rámci vlastního empirického šetření bude diplomand zjišťovat, zda je vývoj angličtiny jako jazyka mezinárodní komunikace reflektován v současném českém vzdělávacím kontextu. Analyzuje jednak kurikulární dokumenty z hlediska cílů a očekávaných výstupů výuky cizího jazyka na základní škole se zaměřením na recepci cílového jazyka, dále pak zvukové nahrávky, popřípadě videonahrávky doplňující vybrané učebnice, které mají dosahování stanovených cílů napomáhat. Součástí šetření bude i zjišťování postojů učitelů k angličtině a její funkci jako lingua franca.
Zásady pro vypracování
Diplomand se bude ve své práci zabývat angličtinou jako jazykem mezinárodní komunikace. V teoretické části práce nejprve definuje angličtinu jako mateřský, druhý a cizí jazyk. V návaznosti na tyto koncepty zmapuje, jak se vyvíjela angličtina jako lingua franca, uvede její charakteristiky - hlavní pozornost zaměří na zvukovou stránku jazyka. V další části pak bude diplomand diskutovat rozvoj dovednosti poslechu s porozuměním u žáků základní školy, a to s akcentem na materiální didaktické prostředky.
V rámci vlastního empirického šetření bude diplomand zjišťovat, zda je vývoj angličtiny jako jazyka mezinárodní komunikace reflektován v současném českém vzdělávacím kontextu. Analyzuje jednak kurikulární dokumenty z hlediska cílů a očekávaných výstupů výuky cizího jazyka na základní škole se zaměřením na recepci cílového jazyka, dále pak zvukové nahrávky, popřípadě videonahrávky doplňující vybrané učebnice, které mají dosahování stanovených cílů napomáhat. Součástí šetření bude i zjišťování postojů učitelů k angličtině a její funkci jako lingua franca.
Seznam doporučené literatury
Cunningsworth, A. Choosing Your Textbook. Oxford: Heinemann, 1995. Hendrich, Josef, et al. Didaktika cizích jazyků. 1.vyd. Praha: Státní pedagogické
nakladatelství, 1988. Jenkins, J. English as a Lingua Franca: Attitude and Identity. Oxford: Oxford University Press, 2007. Jenkins, J. The Phonology of English as an International Language. Oxford: Oxford University Press, 2000
McKay, S. L. Sociolinguistics and language teaching. Cambridge : Cambridge University Press, 1996. Krčmová, M. Integrace v jazycích, jazyky v intehraci. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2010. Romaine S. Language in society : an introduction to sociolinguistics. Oxford : Oxford University Press, 1994. ROST, Michael. Teaching and Researching Listening. 1st publ. Harlow: Longman, 2002. TRUDGILL, P. The handbook of language variation and change. Oxford: Blackwell, 2004. Wardhaugh, R. An introduction to sociolinguistics. Oxford: Blackwell, c2006. WILSON, J. J. How to teach listening. Harlow: Pearson Education, c2008
Seznam doporučené literatury
Cunningsworth, A. Choosing Your Textbook. Oxford: Heinemann, 1995. Hendrich, Josef, et al. Didaktika cizích jazyků. 1.vyd. Praha: Státní pedagogické
nakladatelství, 1988. Jenkins, J. English as a Lingua Franca: Attitude and Identity. Oxford: Oxford University Press, 2007. Jenkins, J. The Phonology of English as an International Language. Oxford: Oxford University Press, 2000
McKay, S. L. Sociolinguistics and language teaching. Cambridge : Cambridge University Press, 1996. Krčmová, M. Integrace v jazycích, jazyky v intehraci. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2010. Romaine S. Language in society : an introduction to sociolinguistics. Oxford : Oxford University Press, 1994. ROST, Michael. Teaching and Researching Listening. 1st publ. Harlow: Longman, 2002. TRUDGILL, P. The handbook of language variation and change. Oxford: Blackwell, 2004. Wardhaugh, R. An introduction to sociolinguistics. Oxford: Blackwell, c2006. WILSON, J. J. How to teach listening. Harlow: Pearson Education, c2008