Disertační práce se zabývá problematikou harmonizace ekonomických podmínek ve veřejné dopravě. První část práce obsahuje analýzu současného stavu harmonizace ekonomických podmínek v dopravě, jak v podmínkách České republiky, tak v zahraničí. V souladu s tématem práce je pozornost věnována hlavně oblasti veřejné dopravy
a disproporcím mezi silniční a železniční dopravou.
Návrhová část práce obsahuje vlastní metodiku vzájemného porovnávání výše úhrady
prokazatelné ztráty v železniční a linkové dopravě z pohledu objednatele, kde jsou výkony
porovnávány s ohledem na kapacitu vozidel pomocí místokm a dále s ohledem na počty
přepravených osob pomocí oskm. Porovnání je provedeno také ve variantě se započítáním
poplatku za použití krajské silniční sítě, jehož výpočet je také v práci navržen, a ve variantě se
započítáním externích nákladů u obou druhů dopravy.
Zásadním bodem návrhové části práce je konkrétní metodika uzavírání smluv o veřejných
službách v přepravě cestujících na základě řízení na výběr dopravce. Metodika je zpracována
v souladu s aktuálně platnou legislativou a je praktickou pomůckou pro současné objednatele
veřejných služeb. Pouze postupným zaváděním regulované konkurence je možné získat pro
objednatele vyšší kvalitu služeb za lepší cenu a docílit tak odpovědného a efektivního
vynakládání prostředků z veřejných zdrojů.
Anotace v angličtině
This dissertation deals with the harmonization of economic conditions in the public transport. The first part contains an analysis of the current state of harmonization of economic conditions both in the Czech Republic and abroad. According to the theme of work the attention is paid mainly to public transport and disproportions between road and rail transport.
The proposal part of the work introduces the newly developed methodology for mutual
comparison of provable losses payment in rail and regular services from the perspective of the
orderer, where the performances are compared to capacity of vehicles by místokm (seatkilometers)
and number of passengers by oskm (passenger-kilometers) The comparison is
carried out in two variants: firstly ? together with a fee in the regional road network
(calculation is also designed in this work) and secondly in variant with included external costs
for both modes.
The important point of the proposal part of the dissertation is the factual methodology for
concluding contracts of public passenger transport services based on tenders. The
methodology was prepared in accordance with the currently applicable law and is the practical
tool for current orderers of public services. The higher quality of customer services can be
obtained only through the gradually implemented market competition which also allows us to
spend public money in more responsible and effective way.
Klíčová slova
Harmonizace ekonomických podmínek, poplatek za použití dopravní infrastruktury, externí náklady, veřejná doprava, železniční doprava, linková autobusová doprava, závazek
veřejné služby, smlouva o veřejných službách, prokazatelná ztráta, kompenzace, konkurence
Klíčová slova v angličtině
Harmonisation of economic conditions, fee for the use of transport infrastructure, external costs, public transport, rail transport, regular bus service, public service obligation, public service contract, provable losses, compensation, competition
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce se zabývá problematikou harmonizace ekonomických podmínek ve veřejné dopravě. První část práce obsahuje analýzu současného stavu harmonizace ekonomických podmínek v dopravě, jak v podmínkách České republiky, tak v zahraničí. V souladu s tématem práce je pozornost věnována hlavně oblasti veřejné dopravy
a disproporcím mezi silniční a železniční dopravou.
Návrhová část práce obsahuje vlastní metodiku vzájemného porovnávání výše úhrady
prokazatelné ztráty v železniční a linkové dopravě z pohledu objednatele, kde jsou výkony
porovnávány s ohledem na kapacitu vozidel pomocí místokm a dále s ohledem na počty
přepravených osob pomocí oskm. Porovnání je provedeno také ve variantě se započítáním
poplatku za použití krajské silniční sítě, jehož výpočet je také v práci navržen, a ve variantě se
započítáním externích nákladů u obou druhů dopravy.
Zásadním bodem návrhové části práce je konkrétní metodika uzavírání smluv o veřejných
službách v přepravě cestujících na základě řízení na výběr dopravce. Metodika je zpracována
v souladu s aktuálně platnou legislativou a je praktickou pomůckou pro současné objednatele
veřejných služeb. Pouze postupným zaváděním regulované konkurence je možné získat pro
objednatele vyšší kvalitu služeb za lepší cenu a docílit tak odpovědného a efektivního
vynakládání prostředků z veřejných zdrojů.
Anotace v angličtině
This dissertation deals with the harmonization of economic conditions in the public transport. The first part contains an analysis of the current state of harmonization of economic conditions both in the Czech Republic and abroad. According to the theme of work the attention is paid mainly to public transport and disproportions between road and rail transport.
The proposal part of the work introduces the newly developed methodology for mutual
comparison of provable losses payment in rail and regular services from the perspective of the
orderer, where the performances are compared to capacity of vehicles by místokm (seatkilometers)
and number of passengers by oskm (passenger-kilometers) The comparison is
carried out in two variants: firstly ? together with a fee in the regional road network
(calculation is also designed in this work) and secondly in variant with included external costs
for both modes.
The important point of the proposal part of the dissertation is the factual methodology for
concluding contracts of public passenger transport services based on tenders. The
methodology was prepared in accordance with the currently applicable law and is the practical
tool for current orderers of public services. The higher quality of customer services can be
obtained only through the gradually implemented market competition which also allows us to
spend public money in more responsible and effective way.
Klíčová slova
Harmonizace ekonomických podmínek, poplatek za použití dopravní infrastruktury, externí náklady, veřejná doprava, železniční doprava, linková autobusová doprava, závazek
veřejné služby, smlouva o veřejných službách, prokazatelná ztráta, kompenzace, konkurence
Klíčová slova v angličtině
Harmonisation of economic conditions, fee for the use of transport infrastructure, external costs, public transport, rail transport, regular bus service, public service obligation, public service contract, provable losses, compensation, competition
Zásady pro vypracování
-
Zásady pro vypracování
-
Seznam doporučené literatury
-
Seznam doporučené literatury
-
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Prezentace dizertační práce.
Přečtení posudků.
Odpovědi na připomínky oponentů.
Rozprava.
Tajné hlasování.
Výsledek tajného hlasování.