Diplomová práce s názvem ?Edukace sester v oblasti screeningu poruch polykání? má za cíl porovnat dvě edukační metody v oblasti screeningu poruch polykání a určit, která z užitých metod na toto téma se jeví efektivnější.
Předkládaná práce se ve své teoretické části soustředí na problematiku edukace v ošetřovatelství, fyziologii a patofyziologii polykání. Blíže se zaměřuje na screeningové metody pro poruchy polykání a jejich využití. Výzkumná část je zaměřena na vyhodnocení výzkumných otázek a testování hypotéz věnovaných edukačním metodám a znalostem a dovednostem edukantů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis ?Education of nurses in the area of screening of swallowing disorders? is intended to compare two educational methods in the area of screening of swallowing disorders and determine which of the methods used in the subject seems to be more efficient.
In the theoretical part, this work focuses on the issues of education in nursing, physiology and pathophysiology of swallowing. It focuses deeper on screening methods for swallowing disorders and their use. The research part is focused on the evaluation of research questions and on testing the hypotheses that deal with educational methods and with knowledge and skills of the learners.
Klíčová slova
Dysfagie, edukace, edukační metody, poruchy polykání, screening poruch polykání.
Klíčová slova v angličtině
Dysphagia, education, education methods, swallowing disorders, screening of swallowing disorders.
Rozsah průvodní práce
99 s. (161 298 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem ?Edukace sester v oblasti screeningu poruch polykání? má za cíl porovnat dvě edukační metody v oblasti screeningu poruch polykání a určit, která z užitých metod na toto téma se jeví efektivnější.
Předkládaná práce se ve své teoretické části soustředí na problematiku edukace v ošetřovatelství, fyziologii a patofyziologii polykání. Blíže se zaměřuje na screeningové metody pro poruchy polykání a jejich využití. Výzkumná část je zaměřena na vyhodnocení výzkumných otázek a testování hypotéz věnovaných edukačním metodám a znalostem a dovednostem edukantů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis ?Education of nurses in the area of screening of swallowing disorders? is intended to compare two educational methods in the area of screening of swallowing disorders and determine which of the methods used in the subject seems to be more efficient.
In the theoretical part, this work focuses on the issues of education in nursing, physiology and pathophysiology of swallowing. It focuses deeper on screening methods for swallowing disorders and their use. The research part is focused on the evaluation of research questions and on testing the hypotheses that deal with educational methods and with knowledge and skills of the learners.
Klíčová slova
Dysfagie, edukace, edukační metody, poruchy polykání, screening poruch polykání.
Klíčová slova v angličtině
Dysphagia, education, education methods, swallowing disorders, screening of swallowing disorders.
Zásady pro vypracování
1. Sběr informací a studium literatury o edukaci sester v oblasti screeningu poruch polykání.
2. Stanovení cílů práce.
3. Výběr metody výzkumu.
4. Konzultace vybrané metody a skupiny respondentů s vedoucím diplomové práce.
5. Provedení výzkumu, sběr dat.
6. Analýza a interpretace získaných výsledků.
7. Zhodnocení a diskuze výsledků.
Zásady pro vypracování
1. Sběr informací a studium literatury o edukaci sester v oblasti screeningu poruch polykání.
2. Stanovení cílů práce.
3. Výběr metody výzkumu.
4. Konzultace vybrané metody a skupiny respondentů s vedoucím diplomové práce.
5. Provedení výzkumu, sběr dat.
6. Analýza a interpretace získaných výsledků.
7. Zhodnocení a diskuze výsledků.
Seznam doporučené literatury
1. HERDMAN, T. H. NANDA International Ošetřovatelské diagnózy: Definice a klasifikace 2009-2011. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1.
2. JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
3. MANDYSOVÁ, P.; EHLER, E.; ŠKVRŇÁKOVÁ, J. Porušené polykání: opomíjená ošetřovatelská diagnóza?. Profese on-line [online]. 2011, roč. 4, č. 1, s. 16-20. Dostupný z WWW: . ISSN 1803-4330.
4. MANDYSOVÁ, P. et al. Creation of a 13-item bedside dysphagia screening test. In Online Journal of Health and Allied Sciences [online]. 2010, vol. 9, no. 4, 6. Dostupný z WWW: . ISSN 0972-5997.
5. MANDYSOVÁ, P. et al. Development of the Brief Bedside Dysphagia Screening Test in the Czech Republic. In Nursing and Health Sciences [online]. 2011, doi: 10.1111/j.1442-2018.2011.00630.x. Dostupný z WWW: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1442-2018.2011.00630.x/abstract. ISSN 1442-2018.
6. TEDLA, M. et al. Poruchy polykání. 1. vyd. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 2009. ISBN 978-80-7311-105-2.
Seznam doporučené literatury
1. HERDMAN, T. H. NANDA International Ošetřovatelské diagnózy: Definice a klasifikace 2009-2011. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1.
2. JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
3. MANDYSOVÁ, P.; EHLER, E.; ŠKVRŇÁKOVÁ, J. Porušené polykání: opomíjená ošetřovatelská diagnóza?. Profese on-line [online]. 2011, roč. 4, č. 1, s. 16-20. Dostupný z WWW: . ISSN 1803-4330.
4. MANDYSOVÁ, P. et al. Creation of a 13-item bedside dysphagia screening test. In Online Journal of Health and Allied Sciences [online]. 2010, vol. 9, no. 4, 6. Dostupný z WWW: . ISSN 0972-5997.
5. MANDYSOVÁ, P. et al. Development of the Brief Bedside Dysphagia Screening Test in the Czech Republic. In Nursing and Health Sciences [online]. 2011, doi: 10.1111/j.1442-2018.2011.00630.x. Dostupný z WWW: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1442-2018.2011.00630.x/abstract. ISSN 1442-2018.
6. TEDLA, M. et al. Poruchy polykání. 1. vyd. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 2009. ISBN 978-80-7311-105-2.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM.
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení veducího: výborně
Hodnocení oponenta: výborně
Doplňující otázky k obhajobě:
1. Čím si vysvětlujete úplné vymizení výhody "živé lekce" ve výstupním dovednostním testu?
2. Které jiné metody by bylo možné při edukaci využít na základě vašich zkušeností v tomto výzkumném šetření?
1 Obhajoba diplomové práce s prezentací výborná.