Práce se zabývá přípravnými třídami a jejich vlivem na školní úspěšnost dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Zkoumá vliv docházky do přípravných tříd na rozvoj dětí a také jejich školní integraci. Zároveň se zabývá institutem asistenta pedagoga.
Snaží se odpovědět na výzkumnou otázku: Jsou přípravné třídy účinné v překonávání překážek školní neúspěšnosti dětí z marginalizovaných skupin a opravdu přispívají k jejich školní integraci?
Z výzkumu vyplývá, že přípravné třídy těmto dětem opravdu pomáhají, ale jejich účinek by bylo vhodné doplnit dalším integračním nástrojem- asistentem pedagoga, nebo jejich účinek posílit delší docházkou.
Anotace v angličtině
This work deals with preparatory classes and its influence on school success of children from socially disadvantaging background. It is focused on their progress and integration due to these classes. It also deals with the institute of pedagogic assistant.
It tries to respond the question: Are the preparatory classes effective in overcoming school handicap of children from socially disadvantaging backround and support their school integration?
The results are that preparatory classes help these children, but it should be support with another tool of integration- pedagogic assistant, or it should have longer attendance.
Klíčová slova
Přípravná třída, asistent pedagoga, děti ze sociálně znevýhodněného prostředí
Klíčová slova v angličtině
Preparatory classes, pedagogic assistant, children from socially disadvantaging background
Rozsah průvodní práce
44 s. (76 745 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá přípravnými třídami a jejich vlivem na školní úspěšnost dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Zkoumá vliv docházky do přípravných tříd na rozvoj dětí a také jejich školní integraci. Zároveň se zabývá institutem asistenta pedagoga.
Snaží se odpovědět na výzkumnou otázku: Jsou přípravné třídy účinné v překonávání překážek školní neúspěšnosti dětí z marginalizovaných skupin a opravdu přispívají k jejich školní integraci?
Z výzkumu vyplývá, že přípravné třídy těmto dětem opravdu pomáhají, ale jejich účinek by bylo vhodné doplnit dalším integračním nástrojem- asistentem pedagoga, nebo jejich účinek posílit delší docházkou.
Anotace v angličtině
This work deals with preparatory classes and its influence on school success of children from socially disadvantaging background. It is focused on their progress and integration due to these classes. It also deals with the institute of pedagogic assistant.
It tries to respond the question: Are the preparatory classes effective in overcoming school handicap of children from socially disadvantaging backround and support their school integration?
The results are that preparatory classes help these children, but it should be support with another tool of integration- pedagogic assistant, or it should have longer attendance.
Klíčová slova
Přípravná třída, asistent pedagoga, děti ze sociálně znevýhodněného prostředí
Klíčová slova v angličtině
Preparatory classes, pedagogic assistant, children from socially disadvantaging background
Zásady pro vypracování
Teoretická část práce bude kompilací děl autorů, kteří se zabývají touto problematikou. Cílem bude zmapovat vývoj a jednotlivé formy integrace. Praktická část se zaměří na základní školy v Pardubicích. Ve spolupráci s řediteli jednotlivých škol si práce dává za cíl porovnat jednolivé školy, jejich způsoby a účinnost jejich plánů se zaměřením na romské žáky. V práci budou zahrnuta data z vlastního šetření (rozhovor, pozorování).
Zásady pro vypracování
Teoretická část práce bude kompilací děl autorů, kteří se zabývají touto problematikou. Cílem bude zmapovat vývoj a jednotlivé formy integrace. Praktická část se zaměří na základní školy v Pardubicích. Ve spolupráci s řediteli jednotlivých škol si práce dává za cíl porovnat jednolivé školy, jejich způsoby a účinnost jejich plánů se zaměřením na romské žáky. V práci budou zahrnuta data z vlastního šetření (rozhovor, pozorování).
Seznam doporučené literatury
Šotolová, Eva: Vzdělávání Romů, Praha: Grada, 2000
Průcha, Jan: Multikulturní výchova, Praha : Triton, 2006
Říčan, Pavel: S Romy žít budeme ? jde o to jak,Praha: Portál, 1998,
KOLEKTIV. My a ti druzí. Příručka pro multikulturní výchovu. Praha: MKC, 2004
Smékal, V. Podpora optimálního rozvoje osobnosti dětí z prostředí minorit. Brno: Barrister a Principal, 2003.
Svoboda, Z., Morvayová, P. a kol. Schola Excludus. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010
Seznam doporučené literatury
Šotolová, Eva: Vzdělávání Romů, Praha: Grada, 2000
Průcha, Jan: Multikulturní výchova, Praha : Triton, 2006
Říčan, Pavel: S Romy žít budeme ? jde o to jak,Praha: Portál, 1998,
KOLEKTIV. My a ti druzí. Příručka pro multikulturní výchovu. Praha: MKC, 2004
Smékal, V. Podpora optimálního rozvoje osobnosti dětí z prostředí minorit. Brno: Barrister a Principal, 2003.
Svoboda, Z., Morvayová, P. a kol. Schola Excludus. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010