Cílem této diplomové práce bylo zpracování přehledu používaných typů sekundárních vypružení u moderních elektrických lokomotiv a následný kompletní návrh úpravy sekundárního vypružení konkrétní lokomotivy za účelem snížení momentu odporu proti natáčení podvozku. Navržené varianty úpravy vypružení byly podrobeny silové a pevnostní analýze za použití metody konečných prvků. Výstupy z těchto analýz byly použity k vytvoření dynamického modelu lokomotivy v programu SIMPACK a následnému ověření jízdních a vodicích vlastností lokomotivy s původním a upravených vypružením.
Anotace v angličtině
The aim of this master degree thesis was to elaborate an overview of types of secondary suspension for modern electric locomotives and following proposal of adjustmen of the secondary suspension for locomotive in order to reduce the moment of resistence against boogies rotation. The proposed modifications were subjected to force and stress analysis using finite element method. Results from these analyses were used to create a dynamic model of locomotive in program SIMPACK and following verifying of running and guiding behavior.
Klíčová slova
elektrická lokomotiva, sekundární vypružení, flexi-coil pružina, pryžový prvek, metoda konečných prvků, simulační výpočty, dynamický model, jízdní a vodicí vlastnosti
Klíčová slova v angličtině
electric locomotive, secondary suspension, flexi-coil spring, rubber element, finite element method, simulation calculations, dynamic model, running and guiding behavior
Rozsah průvodní práce
109 s. (124 121 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce bylo zpracování přehledu používaných typů sekundárních vypružení u moderních elektrických lokomotiv a následný kompletní návrh úpravy sekundárního vypružení konkrétní lokomotivy za účelem snížení momentu odporu proti natáčení podvozku. Navržené varianty úpravy vypružení byly podrobeny silové a pevnostní analýze za použití metody konečných prvků. Výstupy z těchto analýz byly použity k vytvoření dynamického modelu lokomotivy v programu SIMPACK a následnému ověření jízdních a vodicích vlastností lokomotivy s původním a upravených vypružením.
Anotace v angličtině
The aim of this master degree thesis was to elaborate an overview of types of secondary suspension for modern electric locomotives and following proposal of adjustmen of the secondary suspension for locomotive in order to reduce the moment of resistence against boogies rotation. The proposed modifications were subjected to force and stress analysis using finite element method. Results from these analyses were used to create a dynamic model of locomotive in program SIMPACK and following verifying of running and guiding behavior.
Klíčová slova
elektrická lokomotiva, sekundární vypružení, flexi-coil pružina, pryžový prvek, metoda konečných prvků, simulační výpočty, dynamický model, jízdní a vodicí vlastnosti
Klíčová slova v angličtině
electric locomotive, secondary suspension, flexi-coil spring, rubber element, finite element method, simulation calculations, dynamic model, running and guiding behavior
Zásady pro vypracování
1. Přehled používaných koncepcí sekundárního vypružení moderních elektrických lokomotiv.
2. Návrh úprav sekundárního vypružení za účelem snížení momentu odporu proti natáčení podvozek/skříň.
3. Konstrukční návrh nového uspořádání sekundárního vypružení a zpracování výkresové dokumentace.
4. Ověření jízdních a vodicích vlastností lokomotivy s navrženým sekundárním vypružením pomocí simulačních výpočtů.
Zásady pro vypracování
1. Přehled používaných koncepcí sekundárního vypružení moderních elektrických lokomotiv.
2. Návrh úprav sekundárního vypružení za účelem snížení momentu odporu proti natáčení podvozek/skříň.
3. Konstrukční návrh nového uspořádání sekundárního vypružení a zpracování výkresové dokumentace.
4. Ověření jízdních a vodicích vlastností lokomotivy s navrženým sekundárním vypružením pomocí simulačních výpočtů.
Seznam doporučené literatury
[1] MARUNA Z., HOFFMANN V., KOULA J.: Metodika konstruování kolejových vozidel. Praha: Ediční středisko ČVUT, 1992, 178 s. ISBN 80-01-00815-0.
[2] LATA M.: Konstrukce kolejových vozidel II. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005, 206 s. ISBN 80-7194-696-6.
[3] UIC Code 518:2009. Testing and approval of railway vehicles from the point of view of their dynamic behaviour - Safety - Track fatigue - Ride quality. Paris: International Union of Railways, September 2009, 4th edition.
[4] 2011/291/EU. Rozhodnutí komise ze dne 26. dubna 2011 o technické specifikaci pro interoperabilitu subsystému kolejová vozidla - lokomotivy a kolejová vozidla pro přepravu osob transevropského konvenčního železničního systému. Brusel, 2011.
Seznam doporučené literatury
[1] MARUNA Z., HOFFMANN V., KOULA J.: Metodika konstruování kolejových vozidel. Praha: Ediční středisko ČVUT, 1992, 178 s. ISBN 80-01-00815-0.
[2] LATA M.: Konstrukce kolejových vozidel II. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005, 206 s. ISBN 80-7194-696-6.
[3] UIC Code 518:2009. Testing and approval of railway vehicles from the point of view of their dynamic behaviour - Safety - Track fatigue - Ride quality. Paris: International Union of Railways, September 2009, 4th edition.
[4] 2011/291/EU. Rozhodnutí komise ze dne 26. dubna 2011 o technické specifikaci pro interoperabilitu subsystému kolejová vozidla - lokomotivy a kolejová vozidla pro přepravu osob transevropského konvenčního železničního systému. Brusel, 2011.
Přílohy volně vložené
4 výkresy
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student přednesl obhajobu své diplomové práce a vyčerpávajícím způsobem zodpověděl otázky z posudků.