V bakalářské práci byla zpracována rešerše shrnující současné poznatky o vlastnostech motorových olejů a o experimentálních metodách, které se používají k určování stupně znečištění olejů. Výsledky základních stanovení (obsahu mechanických nečistot, bodu vzplanutí a kinematické viskozity) provedených v Depu kolejových vozidel ČD v České Třebové byly doplněny o výsledky FTIR spektrometrie a srovnávány s vlastním denzimetrickým měřením na přístroji REO-31. Na souboru 99 vzorků byla ověřena možnost použití programu Pixie 4.1 pro stanovení celkového znečištění motorových olejů.
Annotation in English
In this bachelor thesis presents the current knowledge of the characteristics of motor oils and about the experimental methods used to determine the degree of contamination of oil. The results of basic assesments (volume of mechanical contaminants, flash point and kinematic viscosity), conducted in 'Depo kolejových vozidel ČD' in Česká Třebová, were suplemented by the results of FTIR spectrometry and compared with densimetric measurements on REO-31. The capabilities of using Pixie 4.1 program for determining the overall contamination of motor oils were tested on the set of 99 samples.
Motor Oil, Oil Contamination, Tribotechnical Diagnosis, Infrared Spectroscopy, Densimetry
Length of the covering note
79
Language
CZ
Annotation
V bakalářské práci byla zpracována rešerše shrnující současné poznatky o vlastnostech motorových olejů a o experimentálních metodách, které se používají k určování stupně znečištění olejů. Výsledky základních stanovení (obsahu mechanických nečistot, bodu vzplanutí a kinematické viskozity) provedených v Depu kolejových vozidel ČD v České Třebové byly doplněny o výsledky FTIR spektrometrie a srovnávány s vlastním denzimetrickým měřením na přístroji REO-31. Na souboru 99 vzorků byla ověřena možnost použití programu Pixie 4.1 pro stanovení celkového znečištění motorových olejů.
Annotation in English
In this bachelor thesis presents the current knowledge of the characteristics of motor oils and about the experimental methods used to determine the degree of contamination of oil. The results of basic assesments (volume of mechanical contaminants, flash point and kinematic viscosity), conducted in 'Depo kolejových vozidel ČD' in Česká Třebová, were suplemented by the results of FTIR spectrometry and compared with densimetric measurements on REO-31. The capabilities of using Pixie 4.1 program for determining the overall contamination of motor oils were tested on the set of 99 samples.
Motor Oil, Oil Contamination, Tribotechnical Diagnosis, Infrared Spectroscopy, Densimetry
Research Plan
1) Vypracujte přehled současného stavu poznatků o průběhu degradace motorových
olejů v provozu a o metodách stanovení obsahu nečistot v tomto typu olejů.
2) Zabezpečte odběr olejů z vybraných vozidel, připravte zkušební vzorky pro
analýzy.
3) Seznamte se s principy a metodikou použitých experimentálních metod (stanovení obsahu nečistot v oleji denzimetrickou metodou, FTIR spektrometrie).
Proveďte příslušné laboratorní zkoušky. Ověřte metodiku jednoduchého
kvantitativního hodnocení zbarvení zkušebního proužku. Experimentální výsledky
srovnejte s výsledky klasických zkoušek.
Výsledky experimentálních prací vyhodnoťte a interpretujte.
Research Plan
1) Vypracujte přehled současného stavu poznatků o průběhu degradace motorových
olejů v provozu a o metodách stanovení obsahu nečistot v tomto typu olejů.
2) Zabezpečte odběr olejů z vybraných vozidel, připravte zkušební vzorky pro
analýzy.
3) Seznamte se s principy a metodikou použitých experimentálních metod (stanovení obsahu nečistot v oleji denzimetrickou metodou, FTIR spektrometrie).
Proveďte příslušné laboratorní zkoušky. Ověřte metodiku jednoduchého
kvantitativního hodnocení zbarvení zkušebního proužku. Experimentální výsledky
srovnejte s výsledky klasických zkoušek.
Výsledky experimentálních prací vyhodnoťte a interpretujte.
Recommended resources
1. VLK, F. Paliva a maziva motorových vozidel. Brno: Nakladatelství a
vydavatelství, 2006. 376 s. ISBN 80-239-6461-5.
2. STODOLA, J. Diagnostika motorových vozidel. Brno: VUT 2003.
3. STODOLA, J., MACHALÍKOVÁ, J.: Spolehlivost a diagnostika BSV.
Část: Provozní hmoty a materiály pro MVT.
Skriptum. Brno: Vydavatelská skupina UO, Brno. Univerzita obrany.
2006. 132 stran. ISBN 80-7231-167-0.
4. ŠTĚPINA, V. a VESELÝ, V. Maziva v tribologii. Bratislava: Veda, 1985.
5. LAIFR, M. Metody stanovení znečištění motorových olejů. Bakalářská práce.
Pardubice : Univerzita Pardubice, 2011.
Recommended resources
1. VLK, F. Paliva a maziva motorových vozidel. Brno: Nakladatelství a
vydavatelství, 2006. 376 s. ISBN 80-239-6461-5.
2. STODOLA, J. Diagnostika motorových vozidel. Brno: VUT 2003.
3. STODOLA, J., MACHALÍKOVÁ, J.: Spolehlivost a diagnostika BSV.
Část: Provozní hmoty a materiály pro MVT.
Skriptum. Brno: Vydavatelská skupina UO, Brno. Univerzita obrany.
2006. 132 stran. ISBN 80-7231-167-0.
4. ŠTĚPINA, V. a VESELÝ, V. Maziva v tribologii. Bratislava: Veda, 1985.
5. LAIFR, M. Metody stanovení znečištění motorových olejů. Bakalářská práce.
Pardubice : Univerzita Pardubice, 2011.
Enclosed appendices
1CD-ROM
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Student Aleš Hamerský v průběhu obhajoby své bakalářské práce prezentoval základní teoretické souvislosti ale zejména výsledky experimentální části, která se zabývala vlivem zbytkových biosložek z motorové nafty na vlastnosti motorových olejů. Zabýval se zejména FTIR spektrometrií a denzimetrickými měřeními. Výsledky byly vhodně statisticky zpracovány. Student bravurně reagoval v následné diskuzi a doplňující otázky zodpověděl správně.