Práce Prorok Muhammad jako předobraz dokonalého muslima v islámské mystice, se snaží deskriptivně popsat, proč a jakým způsobem je zakladatel islámu brán jako vzor nejen, pro ortodoxní sunnitský islám, ale hlavně pro mystický směr islámu, tasawwuf. V této práci je Muhammad nahlížen jako člověk, prorok, posel Boží, a zejména jako muž, kterého mnohé taríqy považují za mystika, který měl esoterní vědění o věcech, které jsou nezasvěceným skryty. Cílem této práce není Muhammadův životopis. Zde jde o milníky, zážitky, které ovlivnily život Muhammada a posléze o jeho činy, výroky a vzory chování, které ovlivnily všechny jeho stoupence (tedy mimo jiné jak ortodoxní sunnitské muslimy, tak i súfíje). V závěru práce se pokusím zhodnotit, zda je Muhammad opravdu dokonalým muslimem pro obě zmíněné strany.
Anotace v angličtině
Work "Prophet Muhammad as a prototype of the perfect Muslim in Islamic mysticism," is trying to descriptively describe why and how the founder of Islam is taken as a model not only for the orthodox Sunni Islam, but for the mystical direction of Islam, tasawwuf. In this work, the Muhammad is seen as a man, the prophet, the messenger of God, and especially as a man whom many taríqa consider the mystic who had esoteric knowledge about things that are hidden from the uninitiated. The aim of this work is not Muhammad's biography. The work deals with a milestone, experiences, that influenced the life of Muhammad and later with his actions, statements and behavior patterns that have affected all of his followers (ie including both orthodox Sunni Muslims as well as Sufi). In conclusion I will try to assess whether Muhammad is really a perfect Muslim for both sides mentioned.
Klíčová slova
Muhammad,Prorok, Mystika, Korán
Klíčová slova v angličtině
Muhammad, The Prophet, Mysticism, The Qur'an
Rozsah průvodní práce
43 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce Prorok Muhammad jako předobraz dokonalého muslima v islámské mystice, se snaží deskriptivně popsat, proč a jakým způsobem je zakladatel islámu brán jako vzor nejen, pro ortodoxní sunnitský islám, ale hlavně pro mystický směr islámu, tasawwuf. V této práci je Muhammad nahlížen jako člověk, prorok, posel Boží, a zejména jako muž, kterého mnohé taríqy považují za mystika, který měl esoterní vědění o věcech, které jsou nezasvěceným skryty. Cílem této práce není Muhammadův životopis. Zde jde o milníky, zážitky, které ovlivnily život Muhammada a posléze o jeho činy, výroky a vzory chování, které ovlivnily všechny jeho stoupence (tedy mimo jiné jak ortodoxní sunnitské muslimy, tak i súfíje). V závěru práce se pokusím zhodnotit, zda je Muhammad opravdu dokonalým muslimem pro obě zmíněné strany.
Anotace v angličtině
Work "Prophet Muhammad as a prototype of the perfect Muslim in Islamic mysticism," is trying to descriptively describe why and how the founder of Islam is taken as a model not only for the orthodox Sunni Islam, but for the mystical direction of Islam, tasawwuf. In this work, the Muhammad is seen as a man, the prophet, the messenger of God, and especially as a man whom many taríqa consider the mystic who had esoteric knowledge about things that are hidden from the uninitiated. The aim of this work is not Muhammad's biography. The work deals with a milestone, experiences, that influenced the life of Muhammad and later with his actions, statements and behavior patterns that have affected all of his followers (ie including both orthodox Sunni Muslims as well as Sufi). In conclusion I will try to assess whether Muhammad is really a perfect Muslim for both sides mentioned.
Klíčová slova
Muhammad,Prorok, Mystika, Korán
Klíčová slova v angličtině
Muhammad, The Prophet, Mysticism, The Qur'an
Zásady pro vypracování
Autor nejprve vymezí postavení proroka Muhammada v islámské profécii a specifikuje jeho pojetí
od etnického varovatele (nadhír) po posla Božího (rasúl). Všechny verše, které se k Muhammadovi
vztahují budou opatřeny kanonickou exegezí a exegezí mystiků (Sahl at-Tustarí aj.). Autor nastíní,
jakým způsobem je dle exegeze Muhammad považován za vzor pro všechny muslimy, jakým
způsobem se liší pojetí Muhammada jako vzoru v tradicionalistických a súfíjských exegezích. V sunně
(Sahíh al-Buchárí, Zahrady spravedlivých) autor vyhledá a interpretuje výroky, jimiž je Muhammad
vyzdvižen jako vzor pro život muslima. Na základě níže uvedené primární a sekundární literatury
autor charakterizuje v čem spočívá Muhammadova jedinečnost pro muslimské mystiky. V závěru
práce autor vyhodnotí rozdíl či shodu v pojetí Muhammada jako vzoru ideálního muslima v kontextu
tradicionalistické a mystické složky sunnitského islámu.
Zásady pro vypracování
Autor nejprve vymezí postavení proroka Muhammada v islámské profécii a specifikuje jeho pojetí
od etnického varovatele (nadhír) po posla Božího (rasúl). Všechny verše, které se k Muhammadovi
vztahují budou opatřeny kanonickou exegezí a exegezí mystiků (Sahl at-Tustarí aj.). Autor nastíní,
jakým způsobem je dle exegeze Muhammad považován za vzor pro všechny muslimy, jakým
způsobem se liší pojetí Muhammada jako vzoru v tradicionalistických a súfíjských exegezích. V sunně
(Sahíh al-Buchárí, Zahrady spravedlivých) autor vyhledá a interpretuje výroky, jimiž je Muhammad
vyzdvižen jako vzor pro život muslima. Na základě níže uvedené primární a sekundární literatury
autor charakterizuje v čem spočívá Muhammadova jedinečnost pro muslimské mystiky. V závěru
práce autor vyhodnotí rozdíl či shodu v pojetí Muhammada jako vzoru ideálního muslima v kontextu
tradicionalistické a mystické složky sunnitského islámu.
Seznam doporučené literatury
Ibn Chaldún (přel. Hrbek, I.): Čas království a říší, Mukaddima, Praha, 1972
Kropáček, L.: Duchovní cesty islámu, Praha, 2004
An-Nawawí, J. (ed.).: Zahrady spravedlivých, sbírka výroků proroka Muhammada, Praha, 2008
Tauer, F.: Svět Islámu, Praha, 1984
Martin, R., C.: Islam in Religious Studies, Arizona, 1985
Ernst, C., W.: Sufism, An Essentials Introduction to the Philosophy and Practice of the Mystical
Tradition of Islam, London, 1997
Kropáček, L.: Súfismus, Dějiny islámské mystiky, Praha, 2008
Ostřanský, B.: Malá encyklopedie islámu a muslimské společnosti, Praha, 2009
Muhsin Khan, M. (transl., ed.): Summarized Sahih al-Bukhari, Riyadh, 1996
Renard, J. (ed.): Windows on the House of Islam, Muslim Sources on Spirituality and Religious Life,
California, 1998
Ostřanský B.: Dokonalý člověk a jeho svět v zrcadle islámské mystiky, Orientální ústav AV ČR, Praha
2004
Ostřanský, B.: Hledání skrytého pokladu. Antologie komentovaných překladů ze středověkého
arabského súfijského písemnictví, Orientální ústav AV ČR, Praha 2008
Chittick, W. C.: Sufism. A Beginner's Guide, Oxford, 2008
Schimmel, A.: Mystical Dimensions of Islam, The University of North Carolina Press 1975
Sudbrack, J. ( přel. Raban, M.): Mystika, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1995
Uždavinys, A.: Sufism in the Light of Orientalism, in: Acta Orientalia Vilnensia, 6.2, 2005
Reynolds, A. N.: The Mystics of Islam, Arkana 1989
Zahra Sands, K.: Sufi Commentaries on the Quran in Classical Islam, Routlege, New York 2007
www.al-tafsir.com (tafsír al-Džalálajn, tafsír ibn Kathír, tafsír at-Tustarí)
Seznam doporučené literatury
Ibn Chaldún (přel. Hrbek, I.): Čas království a říší, Mukaddima, Praha, 1972
Kropáček, L.: Duchovní cesty islámu, Praha, 2004
An-Nawawí, J. (ed.).: Zahrady spravedlivých, sbírka výroků proroka Muhammada, Praha, 2008
Tauer, F.: Svět Islámu, Praha, 1984
Martin, R., C.: Islam in Religious Studies, Arizona, 1985
Ernst, C., W.: Sufism, An Essentials Introduction to the Philosophy and Practice of the Mystical
Tradition of Islam, London, 1997
Kropáček, L.: Súfismus, Dějiny islámské mystiky, Praha, 2008
Ostřanský, B.: Malá encyklopedie islámu a muslimské společnosti, Praha, 2009
Muhsin Khan, M. (transl., ed.): Summarized Sahih al-Bukhari, Riyadh, 1996
Renard, J. (ed.): Windows on the House of Islam, Muslim Sources on Spirituality and Religious Life,
California, 1998
Ostřanský B.: Dokonalý člověk a jeho svět v zrcadle islámské mystiky, Orientální ústav AV ČR, Praha
2004
Ostřanský, B.: Hledání skrytého pokladu. Antologie komentovaných překladů ze středověkého
arabského súfijského písemnictví, Orientální ústav AV ČR, Praha 2008
Chittick, W. C.: Sufism. A Beginner's Guide, Oxford, 2008
Schimmel, A.: Mystical Dimensions of Islam, The University of North Carolina Press 1975
Sudbrack, J. ( přel. Raban, M.): Mystika, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1995
Uždavinys, A.: Sufism in the Light of Orientalism, in: Acta Orientalia Vilnensia, 6.2, 2005
Reynolds, A. N.: The Mystics of Islam, Arkana 1989
Zahra Sands, K.: Sufi Commentaries on the Quran in Classical Islam, Routlege, New York 2007
www.al-tafsir.com (tafsír al-Džalálajn, tafsír ibn Kathír, tafsír at-Tustarí)