This thesis is focused on the role of questioning in the English classrooms.It introduces the concept of educational communication and interaction. The attention is paid on teacher and learner verbal talk and on their questioning which is examined into detail.
Anotace v angličtině
Tématem této práce je role dotazování ve výuce anglického jazyka. Je zde definována komunikace ve třídě, její formy, pravidla a specifika. Dále se práce zabývá komunikačními strukturami mezi učitelem a žáky a otázkou dotazování ze strany učitelů a žáků.
Klíčová slova
educational communication, English language teaching, teacher questioning, learner talk
Klíčová slova v angličtině
dotazování,výuková komunikace, otázky učitelů, komunikační struktury
Rozsah průvodní práce
97 s.
Jazyk
AN
Anotace
This thesis is focused on the role of questioning in the English classrooms.It introduces the concept of educational communication and interaction. The attention is paid on teacher and learner verbal talk and on their questioning which is examined into detail.
Anotace v angličtině
Tématem této práce je role dotazování ve výuce anglického jazyka. Je zde definována komunikace ve třídě, její formy, pravidla a specifika. Dále se práce zabývá komunikačními strukturami mezi učitelem a žáky a otázkou dotazování ze strany učitelů a žáků.
Klíčová slova
educational communication, English language teaching, teacher questioning, learner talk
Klíčová slova v angličtině
dotazování,výuková komunikace, otázky učitelů, komunikační struktury
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce je prozkoumat způsoby verbální pedagogické komunikace ve výuce anglického jazyka na základní škole, především pak roli a funkci dotazování a jejího využití nejenom ze strany učitelů, ale také ze strany žáků.
V teoretické části se diplomandka zaměří především na typologizaci otázek kladených učitelem, zejména pak na otázku kognitivní náročnosti obecně a ve vztahu k rozvoji komunikační kompetence v anglickém jazyce. Dále se zde bude zabývat otázkou žákovských odpovědí a komunikací iniciovanou žáky, především pak problematikou žákovského dotazovaní a typologizací těchto promluv. V rámci vlastního empirického šetření bude diplomandka prostřednictvím pozorování zjišťovat způsoby interakce a obsahy dotazování učitele a žáků ve výuce anglického jazyka a pomocí dotazovacích technik prozkoumá postoje učitelů a žáků k dotazování ve VAJ.
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce je prozkoumat způsoby verbální pedagogické komunikace ve výuce anglického jazyka na základní škole, především pak roli a funkci dotazování a jejího využití nejenom ze strany učitelů, ale také ze strany žáků.
V teoretické části se diplomandka zaměří především na typologizaci otázek kladených učitelem, zejména pak na otázku kognitivní náročnosti obecně a ve vztahu k rozvoji komunikační kompetence v anglickém jazyce. Dále se zde bude zabývat otázkou žákovských odpovědí a komunikací iniciovanou žáky, především pak problematikou žákovského dotazovaní a typologizací těchto promluv. V rámci vlastního empirického šetření bude diplomandka prostřednictvím pozorování zjišťovat způsoby interakce a obsahy dotazování učitele a žáků ve výuce anglického jazyka a pomocí dotazovacích technik prozkoumá postoje učitelů a žáků k dotazování ve VAJ.
Seznam doporučené literatury
Anderson, L.W., Krathwohl, D.R. A Taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom´s taxonomy of educational objectives. NY : Longman, 2001.
Bachman, L. Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford: Oxford University Press, 1990.
DeVito, J.A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001
Gavora, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005.
Hendrich, Josef aj. Didaktika cizích jazyků: celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha: SPN, 1988.
Hughes, G.S. A Handbook of Classroom English. Oxford: OUP, 1993.
Choděra, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006.
Krashen, S.D. Principles and Practice in Second Language Aquisition. NY: Pergamon Press Inc. 1982
Lynch, T. Questioning roles in the classroom. ELT Journal, 1991.
Lynch, T. Communication in the Language Classroom. Oxford: OUP, 1996.
Mareš, Jiří a Křivohlavý, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. .
Mareš, Jiří a Křivohlavý, Jaro. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vyd. Praha: SPN, 1990
Nelešovská, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005.
Nunan, D. Understanding Language Classrooms. Hemel Hempstead: Prentice Hall International, 1989.
Nunan, D.Language Teaching Metodology. Hemel Hempstead: Prentice Hall International. 1991.
Seznam doporučené literatury
Anderson, L.W., Krathwohl, D.R. A Taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom´s taxonomy of educational objectives. NY : Longman, 2001.
Bachman, L. Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford: Oxford University Press, 1990.
DeVito, J.A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001
Gavora, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005.
Hendrich, Josef aj. Didaktika cizích jazyků: celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha: SPN, 1988.
Hughes, G.S. A Handbook of Classroom English. Oxford: OUP, 1993.
Choděra, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006.
Krashen, S.D. Principles and Practice in Second Language Aquisition. NY: Pergamon Press Inc. 1982
Lynch, T. Questioning roles in the classroom. ELT Journal, 1991.
Lynch, T. Communication in the Language Classroom. Oxford: OUP, 1996.
Mareš, Jiří a Křivohlavý, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. .
Mareš, Jiří a Křivohlavý, Jaro. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vyd. Praha: SPN, 1990
Nelešovská, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005.
Nunan, D. Understanding Language Classrooms. Hemel Hempstead: Prentice Hall International, 1989.
Nunan, D.Language Teaching Metodology. Hemel Hempstead: Prentice Hall International. 1991.