Diplomová práce se zabývá moderními médii a jejich motivačním potenciálem při učení se anglickému jazyku vně i mimo školní prostředí. Práce je rozdělena do čtyř tematických celků: žák, motivace, moderní média a výzkum. První kapitola se zabývá problematikou žáka a aspekty, které ho ovlivňují jako jednotlivce, zejména pak vlivy vnitřními spolu s faktory učení a osvojování jazyka. Druhá kapitola zkoumá motivaci, od jejich konceptů a teorií po nynější trendy se speciálním zaměřením na učení se jazyku a motivačním strategiím v hodinách anglického jazyka. Třetí kapitola analyzuje koncept moderních medií, které rozděluje do tří hlavních kategorií k podrobnějšímu rozboru jejich potenciálu a využití ve výuce a učení se jazykům celkově. Závěrečná část je uskutečněný empirický výzkum, který analyzuje různé pohledy na moderní média, jejich motivační potenciál a možnou aplikaci v učení se jazykům, jehož cílem je prozkoumat a pokud možno potvrdit motivační aspekty zmíněné v teoretické části. Výzkum je rozdělen na čtyři fáze. První se zabývá nynějším využitím medií a jejich efektům v hodinách angličtiny, druhá fáze zkoumá studentův pohled a postoj na věc, třetí bere v potaz pohled učitele a čtvrtá zahrnuje aspekt mimoškolní, týkající se pokročilých studentů a jejich zkušeností s moderními medii.
Anotace v angličtině
The thesis is concerned with modern media and their motivational potential in learning English language in both inside and outside of school environment. It is thematically divided into four main chapters; the learner, motivation, modern media and research. The first chapter, the learner, deals with aspects affecting an individual, specifically focusing on the influences from the inside together with aspects of learning and acquisition of languages. The second chapter explores the motivation, from its first concepts and theories up to current trends with special focus on language learning and motivational strategies used in English classroom. The third chapter analyses the concept of modern media, divides them into three main sections which are analysed in greater detail with special focus on their possible application in learning and learning a language in general. The final chapter is the practical research which analyses points of view on modern media, their motivational potential and possible application in language learning and it aims to explore and verify the motivational aspects described in theory. The research is divided into four parts, first focuses on the current application of modern media and their effect in English classroom, second is the students? point of view and their attitudes towards them, third focuses on the teacher and the fourth part takes into account the point of view outside the school environment with the ?advanced learner? and their experience with modern media.
Klíčová slova
Anglický jazyk, žák, individuální rozdíly, učení, osvojování, motivace, teorie motivace, motivační strategie, moderní média, nová média, film, televize, seriály, hudba, videohry, internet, sociální sítě, učitel, interaktivní tabule
Klíčová slova v angličtině
English language, learner, individual differences, learning, acquisition, motivation, theories of motivation, motivational strategies, modern media, new media, film, TV, series, music, video games, Internet, social networking, teacher, interactive whiteboard
Rozsah průvodní práce
74s. (práce) - 100s. (celkem)
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce se zabývá moderními médii a jejich motivačním potenciálem při učení se anglickému jazyku vně i mimo školní prostředí. Práce je rozdělena do čtyř tematických celků: žák, motivace, moderní média a výzkum. První kapitola se zabývá problematikou žáka a aspekty, které ho ovlivňují jako jednotlivce, zejména pak vlivy vnitřními spolu s faktory učení a osvojování jazyka. Druhá kapitola zkoumá motivaci, od jejich konceptů a teorií po nynější trendy se speciálním zaměřením na učení se jazyku a motivačním strategiím v hodinách anglického jazyka. Třetí kapitola analyzuje koncept moderních medií, které rozděluje do tří hlavních kategorií k podrobnějšímu rozboru jejich potenciálu a využití ve výuce a učení se jazykům celkově. Závěrečná část je uskutečněný empirický výzkum, který analyzuje různé pohledy na moderní média, jejich motivační potenciál a možnou aplikaci v učení se jazykům, jehož cílem je prozkoumat a pokud možno potvrdit motivační aspekty zmíněné v teoretické části. Výzkum je rozdělen na čtyři fáze. První se zabývá nynějším využitím medií a jejich efektům v hodinách angličtiny, druhá fáze zkoumá studentův pohled a postoj na věc, třetí bere v potaz pohled učitele a čtvrtá zahrnuje aspekt mimoškolní, týkající se pokročilých studentů a jejich zkušeností s moderními medii.
Anotace v angličtině
The thesis is concerned with modern media and their motivational potential in learning English language in both inside and outside of school environment. It is thematically divided into four main chapters; the learner, motivation, modern media and research. The first chapter, the learner, deals with aspects affecting an individual, specifically focusing on the influences from the inside together with aspects of learning and acquisition of languages. The second chapter explores the motivation, from its first concepts and theories up to current trends with special focus on language learning and motivational strategies used in English classroom. The third chapter analyses the concept of modern media, divides them into three main sections which are analysed in greater detail with special focus on their possible application in learning and learning a language in general. The final chapter is the practical research which analyses points of view on modern media, their motivational potential and possible application in language learning and it aims to explore and verify the motivational aspects described in theory. The research is divided into four parts, first focuses on the current application of modern media and their effect in English classroom, second is the students? point of view and their attitudes towards them, third focuses on the teacher and the fourth part takes into account the point of view outside the school environment with the ?advanced learner? and their experience with modern media.
Klíčová slova
Anglický jazyk, žák, individuální rozdíly, učení, osvojování, motivace, teorie motivace, motivační strategie, moderní média, nová média, film, televize, seriály, hudba, videohry, internet, sociální sítě, učitel, interaktivní tabule
Klíčová slova v angličtině
English language, learner, individual differences, learning, acquisition, motivation, theories of motivation, motivational strategies, modern media, new media, film, TV, series, music, video games, Internet, social networking, teacher, interactive whiteboard
Zásady pro vypracování
Diplomandka se bude ve své práci zabývat otázkou motivace v procesech učení se angličtině jako cizímu jazyku. V teoretické části práce nejprve zasadí motivaci do kontextu subjektivních determinant výkonu žáka. Diplomandka dále představí různá pojetí motivace podle významných psychologických škol myšlení. Po obecném úvodu bude diplomandka diskutovat roli motivace specificky ve vztahu k rozvoji komunikační kompetence v anglickém jazyce. Následně bude prezentovat moderní média a jejich motivační potenciál pro cizojazyčnou výuku a zaměří se na motivační strategie založené na využití moderních médií.
V praktické části práce realizuje diplomandka vlastní výzkumné šetření, které bude zacíleno na zjištění zdrojů motivace u jedinců učících se anglický jazyk, a to s akcentem na roli moderních médií. Nejprve realizuje dotazníkové šetření u žáků nižší sekundární školy, dále pak rozhovory s vybranými respondenty, kteří absolvovali minimum formální výuky angličtiny, a přesto jsou jejími pokročilými uživateli.
Zásady pro vypracování
Diplomandka se bude ve své práci zabývat otázkou motivace v procesech učení se angličtině jako cizímu jazyku. V teoretické části práce nejprve zasadí motivaci do kontextu subjektivních determinant výkonu žáka. Diplomandka dále představí různá pojetí motivace podle významných psychologických škol myšlení. Po obecném úvodu bude diplomandka diskutovat roli motivace specificky ve vztahu k rozvoji komunikační kompetence v anglickém jazyce. Následně bude prezentovat moderní média a jejich motivační potenciál pro cizojazyčnou výuku a zaměří se na motivační strategie založené na využití moderních médií.
V praktické části práce realizuje diplomandka vlastní výzkumné šetření, které bude zacíleno na zjištění zdrojů motivace u jedinců učících se anglický jazyk, a to s akcentem na roli moderních médií. Nejprve realizuje dotazníkové šetření u žáků nižší sekundární školy, dále pak rozhovory s vybranými respondenty, kteří absolvovali minimum formální výuky angličtiny, a přesto jsou jejími pokročilými uživateli.
Seznam doporučené literatury
BLAKE, Robert J. Brave new digital classroom: technology and foreign language learning. Washington, D.C.: Georgetown University Press, c2008, 189 s. ISBN 978-158-9012-127.
GAVORA, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-
85931-79-6.
KRASHEN, Stephen. Second language acquisition and second language learning. Repr. Oxford [u.a.]: Pergamon Press, 1983. ISBN 00-802-5338-5.
LIGHTBOWN, Patsy a Nina SPADA. How languages are learned. 3. ed.,2. impr. Oxford [u.a.]: Oxford Univ. Press, 2007. ISBN 978-019-4422-246.
MOORES, Shaun. Media and everyday life in modern society. Edinburg University Press Ltd., 2003. ISBN 13-9-78-07-4861-179-9.
STERN, Hans H. Fundamental concepts of language teaching. New York: Oxford University Press, 1983, 582 s. ISBN 0-19-437065-8.
WIDDOWSON, Henry. Defining issues in English language teaching. Oxford University Press, 2003. ISBN 01-943-7445-9.
Seznam doporučené literatury
BLAKE, Robert J. Brave new digital classroom: technology and foreign language learning. Washington, D.C.: Georgetown University Press, c2008, 189 s. ISBN 978-158-9012-127.
GAVORA, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-
85931-79-6.
KRASHEN, Stephen. Second language acquisition and second language learning. Repr. Oxford [u.a.]: Pergamon Press, 1983. ISBN 00-802-5338-5.
LIGHTBOWN, Patsy a Nina SPADA. How languages are learned. 3. ed.,2. impr. Oxford [u.a.]: Oxford Univ. Press, 2007. ISBN 978-019-4422-246.
MOORES, Shaun. Media and everyday life in modern society. Edinburg University Press Ltd., 2003. ISBN 13-9-78-07-4861-179-9.
STERN, Hans H. Fundamental concepts of language teaching. New York: Oxford University Press, 1983, 582 s. ISBN 0-19-437065-8.
WIDDOWSON, Henry. Defining issues in English language teaching. Oxford University Press, 2003. ISBN 01-943-7445-9.