Diplomová práce se zabývá problematikou cílů ve výuce a testování psaní v anglickém jazyce. Primárně rozebírá současnou podobu přístupu ke psaní jako řečové dovednosti na základních školách v České republice, kde byla v nedávné době zavedena nová kurikulární politika. Práce poukazuje na potřebu stanovovat cíle výuky a testování psaní ve vzájemném souladu, jakož i v souladu s cíli formulovanými v kurikulárních dokumentech, čímž je podporován kladný dopad testování na učení (se) a dosahování cílů stanovených sektorem. K tomuto účelu je představena revidovaná verze Bloomovy taxonomie cílů učení se, vyučování a hodnocení, jež je následně využita v praktické části práce mapující míru souladu mezi cíli stanovenými v projektovaném kurikulu, učebními a testovými úlohami v sedmém ročníku základní školy.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with aims in teaching and testing writing in ELT. It primarily examines the current shape of treating writing as a language skill at elementary schools in the Czech Republic where there has been recently implemented a new curricular policy. The thesis turns attention to the requirement of aligning aims of teaching and testing writing with one another as well as with those formulated in curricular documents, which encourages beneficial backwash and achieving aims stated by the sector. For this purpose, Blooms' revised taxonomy for learning, teaching and assessing is introduced and consequently used in the practical part of the thesis which investigates the level of correspondence among aims stated in the projected curriculum and those of teaching-learning and testing tasks in the seventh grade of elementary school.
Diplomová práce se zabývá problematikou cílů ve výuce a testování psaní v anglickém jazyce. Primárně rozebírá současnou podobu přístupu ke psaní jako řečové dovednosti na základních školách v České republice, kde byla v nedávné době zavedena nová kurikulární politika. Práce poukazuje na potřebu stanovovat cíle výuky a testování psaní ve vzájemném souladu, jakož i v souladu s cíli formulovanými v kurikulárních dokumentech, čímž je podporován kladný dopad testování na učení (se) a dosahování cílů stanovených sektorem. K tomuto účelu je představena revidovaná verze Bloomovy taxonomie cílů učení se, vyučování a hodnocení, jež je následně využita v praktické části práce mapující míru souladu mezi cíli stanovenými v projektovaném kurikulu, učebními a testovými úlohami v sedmém ročníku základní školy.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with aims in teaching and testing writing in ELT. It primarily examines the current shape of treating writing as a language skill at elementary schools in the Czech Republic where there has been recently implemented a new curricular policy. The thesis turns attention to the requirement of aligning aims of teaching and testing writing with one another as well as with those formulated in curricular documents, which encourages beneficial backwash and achieving aims stated by the sector. For this purpose, Blooms' revised taxonomy for learning, teaching and assessing is introduced and consequently used in the practical part of the thesis which investigates the level of correspondence among aims stated in the projected curriculum and those of teaching-learning and testing tasks in the seventh grade of elementary school.
Diplomandka se bude ve své práci zabývat problematikou cílů výuky a testování řečové dovednosti psaní v anglickém jazyce na základní škole. V teoretické části práce nejprve pojedná kategorii cíle na obecné úrovni, zaměří se na hierarchii, domény a taxonomie cílů. Jako konceptuální rámec bude využita revidovaná Bloomova klasifikaci cílů v kognitivní doméně a v souvislosti s ní formulovaný požadavek souladu mezi cíli, učebními aktivitami a testovými úlohami. Dále diplomandka definuje cíle výuky anglického jazyka a jejich realizaci v RVP ZV s odkazem na další relevantní dokumenty. Tyto cíle dále specifikuje pro řečovou dovednost psaní. V další části bude diskutovat hlavní principy testování psaní v anglickém jazyce (požadavek validity a reliability testu, problematika hodnocení).
V praktické části práce realizuje diplomandka případovou studii s cílem zjistit, zda cíle deklarované v kurikulárních dokumentech, školním vzdělávacím programu konkrétní školy, jsou v souladu s učebními aktivitami rozvíjejícími písemný projev v angličtině a testováním této řečové dovednosti ve vybrané třídě. Diplomandka bude analyzovat příslušný segment školního vzdělávacího programu a další pedagogickou dokumentaci, dále využije dotazovací techniky.
Zásady pro vypracování
Diplomandka se bude ve své práci zabývat problematikou cílů výuky a testování řečové dovednosti psaní v anglickém jazyce na základní škole. V teoretické části práce nejprve pojedná kategorii cíle na obecné úrovni, zaměří se na hierarchii, domény a taxonomie cílů. Jako konceptuální rámec bude využita revidovaná Bloomova klasifikaci cílů v kognitivní doméně a v souvislosti s ní formulovaný požadavek souladu mezi cíli, učebními aktivitami a testovými úlohami. Dále diplomandka definuje cíle výuky anglického jazyka a jejich realizaci v RVP ZV s odkazem na další relevantní dokumenty. Tyto cíle dále specifikuje pro řečovou dovednost psaní. V další části bude diskutovat hlavní principy testování psaní v anglickém jazyce (požadavek validity a reliability testu, problematika hodnocení).
V praktické části práce realizuje diplomandka případovou studii s cílem zjistit, zda cíle deklarované v kurikulárních dokumentech, školním vzdělávacím programu konkrétní školy, jsou v souladu s učebními aktivitami rozvíjejícími písemný projev v angličtině a testováním této řečové dovednosti ve vybrané třídě. Diplomandka bude analyzovat příslušný segment školního vzdělávacího programu a další pedagogickou dokumentaci, dále využije dotazovací techniky.
Seznam doporučené literatury
ANDERSON, Lorin W., KRATHWOHL, David R. (et al.) A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman, 2011. 302 p. ISBN 0-8013-1903-X.
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. 4th ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-00531-0.
BACHMAN, Lyle F. Fundamental Considerations in Language Testing. 1st ed. Oxford: Oxford University Press, 1990. 408 p. ISBN 0-19-437003-8.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2nd ed. Praha: Portál, 2002. 488 p. ISBN 80-7178-631-4.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2. ed. Praha: Grada, 2007. 320 p. ISBN 978-80-247-1821-7.
ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD, 2005. 140 p. ISBN 80-86633-33-0.
PASCH, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 1. ed. Praha: Portál, 1988. 424 p. ISBN 80-7178-127-4.
KOLÁŘ, Zdeněk, ŠIKULOVÁ, Renata. Hodnocení žáků. 1st ed. Praha: Grada Publishing, 2005. 160 p. ISBN 80-247-0885-X.
HUGHES, Arthur. Testing for Language Teachers. 2nd ed. Cambridge: CUP, 2003. 251 p. ISBN 0-521-27260-2.
HARMER, Jeremy. The Practice on English Language Teaching. 4th ed. Harlow: Pearson
Education Limited, 2007. 448 p. ISBN 978-1-4058-5311-8.
HARMER, Jeremy. How to Teach Writing. 2nd ed. Harlow: Pearson Education, 2004. 154 p. ISBN 0-582-77998-7.
HEDGE, Tricia. Teaching and Learning in the Language Classroom. 1st ed. Oxford: Oxford University Press, 2000. 447 p. ISBN 0-19-442172-4.
SCRIVENER, Jim. Learning Teaching: A Guidebook for English Language Teachers. Oxford: Heinemann, 1994. 218 p. ISBN 0-435-24089-7.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. 126 p. [quoted 2012-01-21]. Available at WWW: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf
Seznam doporučené literatury
ANDERSON, Lorin W., KRATHWOHL, David R. (et al.) A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman, 2011. 302 p. ISBN 0-8013-1903-X.
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. 4th ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-00531-0.
BACHMAN, Lyle F. Fundamental Considerations in Language Testing. 1st ed. Oxford: Oxford University Press, 1990. 408 p. ISBN 0-19-437003-8.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2nd ed. Praha: Portál, 2002. 488 p. ISBN 80-7178-631-4.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2. ed. Praha: Grada, 2007. 320 p. ISBN 978-80-247-1821-7.
ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD, 2005. 140 p. ISBN 80-86633-33-0.
PASCH, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 1. ed. Praha: Portál, 1988. 424 p. ISBN 80-7178-127-4.
KOLÁŘ, Zdeněk, ŠIKULOVÁ, Renata. Hodnocení žáků. 1st ed. Praha: Grada Publishing, 2005. 160 p. ISBN 80-247-0885-X.
HUGHES, Arthur. Testing for Language Teachers. 2nd ed. Cambridge: CUP, 2003. 251 p. ISBN 0-521-27260-2.
HARMER, Jeremy. The Practice on English Language Teaching. 4th ed. Harlow: Pearson
Education Limited, 2007. 448 p. ISBN 978-1-4058-5311-8.
HARMER, Jeremy. How to Teach Writing. 2nd ed. Harlow: Pearson Education, 2004. 154 p. ISBN 0-582-77998-7.
HEDGE, Tricia. Teaching and Learning in the Language Classroom. 1st ed. Oxford: Oxford University Press, 2000. 447 p. ISBN 0-19-442172-4.
SCRIVENER, Jim. Learning Teaching: A Guidebook for English Language Teachers. Oxford: Heinemann, 1994. 218 p. ISBN 0-435-24089-7.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. 126 p. [quoted 2012-01-21]. Available at WWW: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomandka krátce představila svoji práci a vyjádřila se k dílčím připomínkám v posudcích. Její vystoupení bylo na výborné úrovni, komise potvrdila hodnocení výborně.