Práce se zabývá resocializací osob se získaným tělesným handicapem následkem úrazu míchy v dospělosti. V teoretické části je definováno tělesné postižení a následně i míšní léze a její následky promítající se v životě jedince po stránce biologické, psychologické i sociální. Jako možný způsob pro dosažení úspěšné resocializace je popsán koncept ucelené rehabilitace. Jednotlivé složky rehabilitace (léčebná, sociální, pedagogická a pracovní) se zaměřují přímo na jedince s míšní lézí. Pro zajištění komplexní péče nabízí autor využití způsobu práce dle Case-managementu. Dále jsou popsány Disability studies, jež nabízejí nový pohled na problematiku postižení.
Na základě analýzy rozhovorů byla popsána životní situace osob s míšní lézí po návratu z rehabilitačního ústavu. Dále změny, se kterými se jedinci potýkali v souvislosti s úrazem např. změny v jejich denním rytmu, tělesném schématu, či v sociální síti. Výsledky poukázaly na nedostačující péči v oblasti sociální, pedagogické a pracovní rehabilitace, která je standardně poskytována.
Anotace v angličtině
The work deals with the resocialization of persons with acquired physical disabilities as a reset of spinal cord injury in adulthood. In the theoretical part, disability and spinal injuries are defined and its consequences, reflected in the live sof individuals in terms of biological, psychological and social. As a possible way to achieve a successful resocialization the koncept of comprehensive rehabilitation is defined. The individual components of rehabilitation (medical, social, educational and vocational) are focused directly on people with spinal injuries. The author offers the use of the method of work by Case-management to provide comprehensive care. Another part describes the Disability studies, which offer a new perspective on the issue of disability. Based on the analysis of the interview, the life situation of people with spinal lesions after returning from a rehabilitation institution is defined. In addition, changes which individuals face in connection with accident, f.e. changes in their circadian rhythm, the physical schema or social network. The results highlighted the inadequate care in fields of social, educational and vocational rehabilitation, that is normally provided.
Práce se zabývá resocializací osob se získaným tělesným handicapem následkem úrazu míchy v dospělosti. V teoretické části je definováno tělesné postižení a následně i míšní léze a její následky promítající se v životě jedince po stránce biologické, psychologické i sociální. Jako možný způsob pro dosažení úspěšné resocializace je popsán koncept ucelené rehabilitace. Jednotlivé složky rehabilitace (léčebná, sociální, pedagogická a pracovní) se zaměřují přímo na jedince s míšní lézí. Pro zajištění komplexní péče nabízí autor využití způsobu práce dle Case-managementu. Dále jsou popsány Disability studies, jež nabízejí nový pohled na problematiku postižení.
Na základě analýzy rozhovorů byla popsána životní situace osob s míšní lézí po návratu z rehabilitačního ústavu. Dále změny, se kterými se jedinci potýkali v souvislosti s úrazem např. změny v jejich denním rytmu, tělesném schématu, či v sociální síti. Výsledky poukázaly na nedostačující péči v oblasti sociální, pedagogické a pracovní rehabilitace, která je standardně poskytována.
Anotace v angličtině
The work deals with the resocialization of persons with acquired physical disabilities as a reset of spinal cord injury in adulthood. In the theoretical part, disability and spinal injuries are defined and its consequences, reflected in the live sof individuals in terms of biological, psychological and social. As a possible way to achieve a successful resocialization the koncept of comprehensive rehabilitation is defined. The individual components of rehabilitation (medical, social, educational and vocational) are focused directly on people with spinal injuries. The author offers the use of the method of work by Case-management to provide comprehensive care. Another part describes the Disability studies, which offer a new perspective on the issue of disability. Based on the analysis of the interview, the life situation of people with spinal lesions after returning from a rehabilitation institution is defined. In addition, changes which individuals face in connection with accident, f.e. changes in their circadian rhythm, the physical schema or social network. The results highlighted the inadequate care in fields of social, educational and vocational rehabilitation, that is normally provided.
Cílem práce je popsat životní situaci tělesně handicapovaných lidí, kteří získali své postižení až v dospělosti. Teoretická část se zabývá problematikou tělesně handicapovaných lidí, etiologií, klinickými příznaky postižení a z nich vyplývajícími omezeními. Součástí práce je sociální opora a pohled na roli resocializačního pedagoga v multidisciplinárním týmu v rámci péče o tělesně postiženého klienta. Praktická část se zaměřuje na resocializaci osob po návratu z rehabilitačního ústavu, tj. na jejich problémy, pocity, vztahy s rodinou, s partnerem, s přáteli, návrat do pracovního / vzdělávacího procesu a novou zájmovou činnost. Práce porovnává situaci před a po vzniku handicapu z pohledu sociální sítě a žebříčku hodnot. Celý text je podložen kasuistikami.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat životní situaci tělesně handicapovaných lidí, kteří získali své postižení až v dospělosti. Teoretická část se zabývá problematikou tělesně handicapovaných lidí, etiologií, klinickými příznaky postižení a z nich vyplývajícími omezeními. Součástí práce je sociální opora a pohled na roli resocializačního pedagoga v multidisciplinárním týmu v rámci péče o tělesně postiženého klienta. Praktická část se zaměřuje na resocializaci osob po návratu z rehabilitačního ústavu, tj. na jejich problémy, pocity, vztahy s rodinou, s partnerem, s přáteli, návrat do pracovního / vzdělávacího procesu a novou zájmovou činnost. Práce porovnává situaci před a po vzniku handicapu z pohledu sociální sítě a žebříčku hodnot. Celý text je podložen kasuistikami.
Seznam doporučené literatury
FREY, Petr aj. Člověk a handicap: k problematice zdravotního postižení z hlediska speciálních oborů a sociální rehabilitace. Praha: Federace zdravotně postižených v České a Slovenské Federativní Republice, 1991. 122 s.
ALBRECHT, Gary L., ed., SEELMAN, Katherine D., ed. a BURY, Michael, ed. Handbook of disability studies. Thousand Oaks: Sage, 2001. x, 852 s. ISBN 0-7619-2874-X.
VÁGNEROVÁ, Marie, HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana a ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. V Praze: Karolinum, 2004 dotisk. 230 s. ISBN 80-7184-929-4.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 3. Praha: Portál, 2009. 279 s. ISBN 978-80-7367-568-4.
HELUS, Zdeněk. Psychologické problémy socializace osobnosti. 2. vyd. Praha: SPN, 1976. 231, [3] s. Knižnice psychologické literatury.
MAREŠ, Jiří a kol. Sociální opora u dětí a dospívajících I. Hradec Králové: Nucleus, 2001. 151 s. ISBN 80-86225-19-4.
Seznam doporučené literatury
FREY, Petr aj. Člověk a handicap: k problematice zdravotního postižení z hlediska speciálních oborů a sociální rehabilitace. Praha: Federace zdravotně postižených v České a Slovenské Federativní Republice, 1991. 122 s.
ALBRECHT, Gary L., ed., SEELMAN, Katherine D., ed. a BURY, Michael, ed. Handbook of disability studies. Thousand Oaks: Sage, 2001. x, 852 s. ISBN 0-7619-2874-X.
VÁGNEROVÁ, Marie, HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana a ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. V Praze: Karolinum, 2004 dotisk. 230 s. ISBN 80-7184-929-4.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 3. Praha: Portál, 2009. 279 s. ISBN 978-80-7367-568-4.
HELUS, Zdeněk. Psychologické problémy socializace osobnosti. 2. vyd. Praha: SPN, 1976. 231, [3] s. Knižnice psychologické literatury.
MAREŠ, Jiří a kol. Sociální opora u dětí a dospívajících I. Hradec Králové: Nucleus, 2001. 151 s. ISBN 80-86225-19-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou závěrečnou práci, její cíle, metody a závěry a zodpověděla otázky členů komise.