Tato bakalářská práce pojednává o historii waldorfského školství. Zaměřuje se na osobnost Rudolfa Steinera a jeho činnost. Dále jsou zmíněny principy waldorfské pedagogiky a popsány prvky, které obsahuje, jako je například eurytmie. Zmíněny jsou české mateřské, základní a střední waldorfské školy a jejich chod. Další část je věnována celkovému názoru na waldorfskou pedagogiku, a jak lidé na tento typ alternativy reagují. V praktické části se zkoumá, zda lidé dávají přednost tradičnímu vzdělávání nebo alternativám, a to konkrétně waldorfské pedagogice v Pardubicích, kde mají možnost se i se základní a mateřskou školou s waldorfskými prvky setkat.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the history of Waldorf pedagogy. It focuses on the personality of Rudolf Steiner and his activities. The principles of Waldorf education and its elements, such as eurythmy, are described there, too. Czech Waldorf kindergartens, primary schools and secondary schools and their functioning are also mentioned. Next part of the thesis concentrates on general opinion about Waldorf pedagogy and shows how people react to this type of alternative education. The practical part explores if public prefers traditional education to alternative one, namely Waldorf pedagogy in Pardubice, where you can meet both primary school and kindergarten with Waldorf elements.
Klíčová slova
Waldorfská pedagogika, antroposofie, eurytmie, Rudolf Steiner, temperament, klasifikace, svoboda dítěte, sedmiletí, epocha
Klíčová slova v angličtině
Waldorf education, anthroposophy, eurythmy, Rudolf Steiner, temperament, classification, freedom of a child, a seven-year period, epoch
Rozsah průvodní práce
95 s. (129 036)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce pojednává o historii waldorfského školství. Zaměřuje se na osobnost Rudolfa Steinera a jeho činnost. Dále jsou zmíněny principy waldorfské pedagogiky a popsány prvky, které obsahuje, jako je například eurytmie. Zmíněny jsou české mateřské, základní a střední waldorfské školy a jejich chod. Další část je věnována celkovému názoru na waldorfskou pedagogiku, a jak lidé na tento typ alternativy reagují. V praktické části se zkoumá, zda lidé dávají přednost tradičnímu vzdělávání nebo alternativám, a to konkrétně waldorfské pedagogice v Pardubicích, kde mají možnost se i se základní a mateřskou školou s waldorfskými prvky setkat.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the history of Waldorf pedagogy. It focuses on the personality of Rudolf Steiner and his activities. The principles of Waldorf education and its elements, such as eurythmy, are described there, too. Czech Waldorf kindergartens, primary schools and secondary schools and their functioning are also mentioned. Next part of the thesis concentrates on general opinion about Waldorf pedagogy and shows how people react to this type of alternative education. The practical part explores if public prefers traditional education to alternative one, namely Waldorf pedagogy in Pardubice, where you can meet both primary school and kindergarten with Waldorf elements.
Klíčová slova
Waldorfská pedagogika, antroposofie, eurytmie, Rudolf Steiner, temperament, klasifikace, svoboda dítěte, sedmiletí, epocha
Klíčová slova v angličtině
Waldorf education, anthroposophy, eurythmy, Rudolf Steiner, temperament, classification, freedom of a child, a seven-year period, epoch
Zásady pro vypracování
Cílem mé práce je zpracování tématum Waldorfské pedagogiky, jak systém toho to vzdělávání vznikl a na jakých principech Waldorfská škola funguje. Práce se dále zaměří na Waldorfské školy v ČR a to jak na školy mateřské, tak i základní a střední. Zabývala bych se i názory a celkovou problematikou kolem toho to typu vzdělávání.
V praktické části bych chtěla zjistit názory veřejnosti na školy zaměřené tím to směrem, zda se lidé přiklánějí spíše k těm to alternativám, nebo zda dávají přednost tradičnímu vzdělávání svých dětí. Také bych chtěla ověřit, zda jsou vůbec lidé seznámeni alespoň se základními principy fungování a vzdělávání Waldorfských škol.
Zásady pro vypracování
Cílem mé práce je zpracování tématum Waldorfské pedagogiky, jak systém toho to vzdělávání vznikl a na jakých principech Waldorfská škola funguje. Práce se dále zaměří na Waldorfské školy v ČR a to jak na školy mateřské, tak i základní a střední. Zabývala bych se i názory a celkovou problematikou kolem toho to typu vzdělávání.
V praktické části bych chtěla zjistit názory veřejnosti na školy zaměřené tím to směrem, zda se lidé přiklánějí spíše k těm to alternativám, nebo zda dávají přednost tradičnímu vzdělávání svých dětí. Také bych chtěla ověřit, zda jsou vůbec lidé seznámeni alespoň se základními principy fungování a vzdělávání Waldorfských škol.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
ZUZÁK, Tomáš. Hledání vztahu jako základ pedagogiky. Hranice: Fabula, 2004. ISBN 80-86600-16-5.
CARLGREN, Frans. Výchova ke svobodě. Praha: Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.
STEINER, Rudolf. Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. Březnice: Ioanes, 1996. ISBN 80-902100-1-5.
CACH, Josef. Reformní /alternativní/ pedagogika : výzva k nápravě společnosti / Jozef Cach. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2002. ISBN 80-7194-486-6.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
ZUZÁK, Tomáš. Hledání vztahu jako základ pedagogiky. Hranice: Fabula, 2004. ISBN 80-86600-16-5.
CARLGREN, Frans. Výchova ke svobodě. Praha: Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.
STEINER, Rudolf. Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. Březnice: Ioanes, 1996. ISBN 80-902100-1-5.
CACH, Josef. Reformní /alternativní/ pedagogika : výzva k nápravě společnosti / Jozef Cach. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2002. ISBN 80-7194-486-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhájila bakalářskou práci s celkovým hodnocením "výborně". Prokázala schopnost pružně reagovat v diskusi, zodpověděla zadané otázky z posudků.