Tato bakalářská práce se zabývá fenoménem stresu v profesi vysokoškolských pedagogů. Klade si za cíl zjistit, zda nějaký stres prožívají, případně se pokusit určit jeho míru. Dále se snaží identifikovat činnost, která je pro vysokoškolské pedagogy největším stresorem.
Práci jsem rozdělila na teoretickou a empirickou část. V teoretické části se zabývám vymezením důležitých pojmů, jako jsou stres, stresor, obecný adaptační syndrom, profesní stres, stres v profesi pedagoga, coping, syndrom vyhoření a jiné, které souvisí ať už blíže či vzdáleněji s touto problematikou. V empirické části realizuji vlastní formu smíšeného výzkumu. Využívám jednak kvantitativní formu výzkum a také rozhovory, avšak ty slouží především pro ilustraci daných jevů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with stress in the profession of university professors. It aims to determine if they experience any stress and try to determine his degree. Further attempts to identify activity that is for university professors the biggest stressor.
My thesis is divided into theoretical and empirical part. The theoretical part will deal with the definition of important concepts, such as stress, stressor, general adaptation syndrome, occupational stress, stress in the profession of professors, coping and burnout syndrome are related either closer or more distant with this issue.
In the empirical part, I will analyze my own form of mixed research. I make mainly quantitative research, using the questionnaire survey among professors who work at the Faculty of Arts and Philosophy of the University of Pardubice. Then I work with interviews but they serve primarily as an illustration of the obtained data.
stress, eustress, distress, stressor, general adaptation syndrome, occupational stress, stress in the profession of professors, coping with stress
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá fenoménem stresu v profesi vysokoškolských pedagogů. Klade si za cíl zjistit, zda nějaký stres prožívají, případně se pokusit určit jeho míru. Dále se snaží identifikovat činnost, která je pro vysokoškolské pedagogy největším stresorem.
Práci jsem rozdělila na teoretickou a empirickou část. V teoretické části se zabývám vymezením důležitých pojmů, jako jsou stres, stresor, obecný adaptační syndrom, profesní stres, stres v profesi pedagoga, coping, syndrom vyhoření a jiné, které souvisí ať už blíže či vzdáleněji s touto problematikou. V empirické části realizuji vlastní formu smíšeného výzkumu. Využívám jednak kvantitativní formu výzkum a také rozhovory, avšak ty slouží především pro ilustraci daných jevů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with stress in the profession of university professors. It aims to determine if they experience any stress and try to determine his degree. Further attempts to identify activity that is for university professors the biggest stressor.
My thesis is divided into theoretical and empirical part. The theoretical part will deal with the definition of important concepts, such as stress, stressor, general adaptation syndrome, occupational stress, stress in the profession of professors, coping and burnout syndrome are related either closer or more distant with this issue.
In the empirical part, I will analyze my own form of mixed research. I make mainly quantitative research, using the questionnaire survey among professors who work at the Faculty of Arts and Philosophy of the University of Pardubice. Then I work with interviews but they serve primarily as an illustration of the obtained data.
stress, eustress, distress, stressor, general adaptation syndrome, occupational stress, stress in the profession of professors, coping with stress
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je zjistit, zda prožívají vysokoškolští pedagogové Fakulty filozofické Univerzity Pardubice stres, míru stresu v jejich profesi, případně co jim působí největší stres. Poté se bude studentka zabývat možnostmi zvládání stresových situací. V teoretické části se bude věnovat některým teoriím stresu a stresovým faktorům, dále odlišení stresorů v pedagogické profesi obecně a jak se tito pedagogové vyrovnávají se stresovými situacemi.
V praktické části bude realizován kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření, výsledky výzkumu budou v závěru práce interpretovány.
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je zjistit, zda prožívají vysokoškolští pedagogové Fakulty filozofické Univerzity Pardubice stres, míru stresu v jejich profesi, případně co jim působí největší stres. Poté se bude studentka zabývat možnostmi zvládání stresových situací. V teoretické části se bude věnovat některým teoriím stresu a stresovým faktorům, dále odlišení stresorů v pedagogické profesi obecně a jak se tito pedagogové vyrovnávají se stresovými situacemi.
V praktické části bude realizován kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření, výsledky výzkumu budou v závěru práce interpretovány.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. vydání 1. - Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-717-8463-X.
HENNIG, C., KELLER, G. Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. vydání 1. - Praha: Portál, 1996. 99 s. ISBN 80-7178-093-6.
HERMAN, E. Deprese a stres: vliv nepříznivé životní události na rozvoj psychické poruchy. vydání 1. - Praha: Maxdorf, c2008. 94 s. ISBN 978-80-7345-157-8.
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat stres. vydání 1. - Praha: Grada, 1994. 192 s. ISBN 80-7169-121-6.
NOVÁK, T. Jak bojovat se stresem. vydání 1. - Praha: Grada, 2004. 139 s. ISBN 80-247-0695-4.
PRAŠKO J., PRAŠKOVÁ, H. Proti stresu krok za krokem. vydání 1. - Praha: Grada, 2001. 187 s. ISBN 80-247-0068-9.
SLAVÍK, M. Vysokoškolská pedagogika. vyd. 1. - Praha: Grada, 2012. 256 s.ISBN 978-80-247-4054-6.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. vydání 1. - Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-717-8463-X.
HENNIG, C., KELLER, G. Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. vydání 1. - Praha: Portál, 1996. 99 s. ISBN 80-7178-093-6.
HERMAN, E. Deprese a stres: vliv nepříznivé životní události na rozvoj psychické poruchy. vydání 1. - Praha: Maxdorf, c2008. 94 s. ISBN 978-80-7345-157-8.
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat stres. vydání 1. - Praha: Grada, 1994. 192 s. ISBN 80-7169-121-6.
NOVÁK, T. Jak bojovat se stresem. vydání 1. - Praha: Grada, 2004. 139 s. ISBN 80-247-0695-4.
PRAŠKO J., PRAŠKOVÁ, H. Proti stresu krok za krokem. vydání 1. - Praha: Grada, 2001. 187 s. ISBN 80-247-0068-9.
SLAVÍK, M. Vysokoškolská pedagogika. vyd. 1. - Praha: Grada, 2012. 256 s.ISBN 978-80-247-4054-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přistoupila k obhajobě připravena. Zodpověděla na všechny otázky vedoucího a oponenta. Reagovala pružně na doplňující dotazy komise. Komise se rozhodla pro hodnocení výborně