Tato práce se zabývá domácími úkoly na základní škole ve vztahu k rozvoji komunikační kompetence a rozvoji autonomie žáka. Teoretická část se nejprve zaměřuje na historický kontext domácích úkolů ve srovnání s jejich současnou funkcí. Dále pak uvádí definice komunikační kompetence a autonomie žáka. Funkce a typy domácích úkolů jsou zásadním tématem teoretické části. Závěrem této části práce pojednává o vztahu mezi učiteli, žáky a rodiči v závislosti na domácí přípravě žáků. Praktická část se zabývá výzkumem, který je prováděn pomocí metody pozorování a interview, za účelem zjistit, jaké úkoly jsou zadávány nejčastěji a jejich vliv na rozvoj komunikační kompetence a autonomie žáka.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with homework aimed at developing communicative competence and learner autonomy in English language learning at primary and lower-secondary level. Firstly, the theoretical part focuses on homework throughout the history in comparison to its contemporary function. Then a definition of communicative competence and learner autonomy is presented. The purpose of homework and homework typology are the crucial issue of the theoretical part. Lastly, different attitudes towards homework preparation concerning teachers, pupils and parents are discussed. The practical part is concerned with research study conducted by means of observations and interviews in order to determine frequently assigned types of homework and their influence on developing learner autonomy and communicative competence.
Klíčová slova
domácí úkoly, funkce domácích úkolů, typy domácích úkolů, komunikační kompetence, autonomie žáka
Tato práce se zabývá domácími úkoly na základní škole ve vztahu k rozvoji komunikační kompetence a rozvoji autonomie žáka. Teoretická část se nejprve zaměřuje na historický kontext domácích úkolů ve srovnání s jejich současnou funkcí. Dále pak uvádí definice komunikační kompetence a autonomie žáka. Funkce a typy domácích úkolů jsou zásadním tématem teoretické části. Závěrem této části práce pojednává o vztahu mezi učiteli, žáky a rodiči v závislosti na domácí přípravě žáků. Praktická část se zabývá výzkumem, který je prováděn pomocí metody pozorování a interview, za účelem zjistit, jaké úkoly jsou zadávány nejčastěji a jejich vliv na rozvoj komunikační kompetence a autonomie žáka.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with homework aimed at developing communicative competence and learner autonomy in English language learning at primary and lower-secondary level. Firstly, the theoretical part focuses on homework throughout the history in comparison to its contemporary function. Then a definition of communicative competence and learner autonomy is presented. The purpose of homework and homework typology are the crucial issue of the theoretical part. Lastly, different attitudes towards homework preparation concerning teachers, pupils and parents are discussed. The practical part is concerned with research study conducted by means of observations and interviews in order to determine frequently assigned types of homework and their influence on developing learner autonomy and communicative competence.
Klíčová slova
domácí úkoly, funkce domácích úkolů, typy domácích úkolů, komunikační kompetence, autonomie žáka
Studentka se bude ve své práci zabývat problematikou domácích úkolů ve výuce anglického jazyka na základní škole. V teoretické části práce nejprve pojedná fenomén domácího úkolu z historické perspektivy. Dále se zaměří na jeho současné funkce, a to v kontextu rozvoje komunikační kompetence žáků a jejich autonomie. Studentka bude diskutovat různé typy domácích úkolů a jejich relevantnost pro rozvoj komunikační kompetence i autonomie a také očekávané role učitele, žáka a rodičů v jednotlivých fázích práce s domácím úkolem, tj. zadávání, vypracování a zpětná vazba.
V praktické části práce studentka realizuje vlastní výzkumné šetření s cílem zjistit, jaké typy úkolů učitelé ve výuce angličtiny na vybrané základní škole zadávají, na jakou oblast komunikační kompetence jsou orientovány a zda tyto úkoly rozvíjejí autonomii žáků. Cílem zkoumání bude dále zjistit, co učitelé od žáků a jejich rodičů ve vztahu k domácím úkolům očekávají. Pro realizaci šetření využije studentka pozorování a rozhovoru.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své práci zabývat problematikou domácích úkolů ve výuce anglického jazyka na základní škole. V teoretické části práce nejprve pojedná fenomén domácího úkolu z historické perspektivy. Dále se zaměří na jeho současné funkce, a to v kontextu rozvoje komunikační kompetence žáků a jejich autonomie. Studentka bude diskutovat různé typy domácích úkolů a jejich relevantnost pro rozvoj komunikační kompetence i autonomie a také očekávané role učitele, žáka a rodičů v jednotlivých fázích práce s domácím úkolem, tj. zadávání, vypracování a zpětná vazba.
V praktické části práce studentka realizuje vlastní výzkumné šetření s cílem zjistit, jaké typy úkolů učitelé ve výuce angličtiny na vybrané základní škole zadávají, na jakou oblast komunikační kompetence jsou orientovány a zda tyto úkoly rozvíjejí autonomii žáků. Cílem zkoumání bude dále zjistit, co učitelé od žáků a jejich rodičů ve vztahu k domácím úkolům očekávají. Pro realizaci šetření využije studentka pozorování a rozhovoru.
Seznam doporučené literatury
Buckland, D. Night shift: ideas and strategies for homework. London, 1993
Buell, J. Closing the book on homework. Philadelphia, 2004
Fryjaufová, E. Naučte své dítě efektivnímu učení. Brno, 2006
Gatto, J. T. Dumbing us down: the hidden curriculum of compulsory schooling. 2002
Helms, W. Lépe motivovst- méně se rozčilovat.Vídeň, 1995
Hong, E. Homework: motivation and learning preference. Westpont, 2000
Maňák, J. Problém domácích úkolů na základní škole. Brno, 1992
Painter, L. Homework. Oxford, 2004
Skalková, J. Obecná didaktika. Vyd. 2. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007.
Seznam doporučené literatury
Buckland, D. Night shift: ideas and strategies for homework. London, 1993
Buell, J. Closing the book on homework. Philadelphia, 2004
Fryjaufová, E. Naučte své dítě efektivnímu učení. Brno, 2006
Gatto, J. T. Dumbing us down: the hidden curriculum of compulsory schooling. 2002
Helms, W. Lépe motivovst- méně se rozčilovat.Vídeň, 1995
Hong, E. Homework: motivation and learning preference. Westpont, 2000
Maňák, J. Problém domácích úkolů na základní škole. Brno, 1992
Painter, L. Homework. Oxford, 2004
Skalková, J. Obecná didaktika. Vyd. 2. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007.