Tato bakalářská práce se zaměřuje na teorii centrálních modálních sloves a jejich výklad v učebnicích pro žáky na druhém stupni základních škol. Hlavním tématem práce jsou sémantické, morfologické a syntaktické charakteristiky modálních sloves. Práce pojednává o didaktické transformaci, jejich úrovních a jejím dopadu na prezentaci sloves v učebnicích. Práce zahrnuje pojetí kognitivního vývoje profesora Piageta týkající se dětí navštěvujících 2. stupeň základních škol. Hlavní důraz se klade na rozvoj myšlenkových procesů během stádia formálních operací. Na závěr je proveden výzkum, který prozkoumává výsledky didaktické transformace pro modální slovesa v učebnici.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the theory connected with central modal verbs and their interpretation in textbooks for lower-secondary learners. The main topic of the paper is the semantic meanings of the modal verbs, their morphological and syntactic characteristics. The paper deals with didactic transformation, its levels and its impact on the presentation of modal verbs in textbooks. The work includes professor Piaget´s conception of the cognitive development of children attending elementary education at Stage 2. The main stress is laid on children´s thinking processes evolving during the stage of formal operations. Finally, the research is conducted so as to examine the outcomes of the modal verbs after the process of the didactic transformation in the textbook.
Tato bakalářská práce se zaměřuje na teorii centrálních modálních sloves a jejich výklad v učebnicích pro žáky na druhém stupni základních škol. Hlavním tématem práce jsou sémantické, morfologické a syntaktické charakteristiky modálních sloves. Práce pojednává o didaktické transformaci, jejich úrovních a jejím dopadu na prezentaci sloves v učebnicích. Práce zahrnuje pojetí kognitivního vývoje profesora Piageta týkající se dětí navštěvujících 2. stupeň základních škol. Hlavní důraz se klade na rozvoj myšlenkových procesů během stádia formálních operací. Na závěr je proveden výzkum, který prozkoumává výsledky didaktické transformace pro modální slovesa v učebnici.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the theory connected with central modal verbs and their interpretation in textbooks for lower-secondary learners. The main topic of the paper is the semantic meanings of the modal verbs, their morphological and syntactic characteristics. The paper deals with didactic transformation, its levels and its impact on the presentation of modal verbs in textbooks. The work includes professor Piaget´s conception of the cognitive development of children attending elementary education at Stage 2. The main stress is laid on children´s thinking processes evolving during the stage of formal operations. Finally, the research is conducted so as to examine the outcomes of the modal verbs after the process of the didactic transformation in the textbook.
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat didaktickým pojetím modálních sloves ve vybraných učebnicích anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy. V teoretické části práce nejprve představí centrální modální slovesa v současném anglickém jazyce, a to z hlediska morfologickosyntaktického i funkčně sémantického. Dále studentka charakterizuje žáka uvedeného vývojového období, zaměří se zejména na kognitivní charakteristiky. Následně pojedná učebnici jako rovinu didaktické transformace kulturních obsahů do školního vzdělávání.V praktické části práce studentka analyzuje vybranou sadu učebnic pro výuku angličtiny v 6. - 9. třídě základní školy z pohledu modálních sloves, bude zjišťovat výsledky ontodidaktické a psychodidaktické transformace, tedy převedení obsahů oborových do obsahů kurikulárních s ohledem na zvolenou věkovou skupinu žáků.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat didaktickým pojetím modálních sloves ve vybraných učebnicích anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy. V teoretické části práce nejprve představí centrální modální slovesa v současném anglickém jazyce, a to z hlediska morfologickosyntaktického i funkčně sémantického. Dále studentka charakterizuje žáka uvedeného vývojového období, zaměří se zejména na kognitivní charakteristiky. Následně pojedná učebnici jako rovinu didaktické transformace kulturních obsahů do školního vzdělávání.V praktické části práce studentka analyzuje vybranou sadu učebnic pro výuku angličtiny v 6. - 9. třídě základní školy z pohledu modálních sloves, bude zjišťovat výsledky ontodidaktické a psychodidaktické transformace, tedy převedení obsahů oborových do obsahů kurikulárních s ohledem na zvolenou věkovou skupinu žáků.
Seznam doporučené literatury
DUŠKOVÁ A KOL., Libuše. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 2. vyd. Praha: Academia, 1994. ISBN 80-200-0486-6.
GREENBAUM, Sidney a Randolph QUIRK. A student's grammar of the English language. 1. vyd. Harlow: Longman, 1990. ISBN 0-582-05971-2.
LEECH, Geoffrey. A communicative grammar of English. 1. vyd. Harlow: Longman, 1992. ISBN 0-582-55238-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. : dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 1. vyd. Praha: ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-186-7.
Seznam doporučené literatury
DUŠKOVÁ A KOL., Libuše. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 2. vyd. Praha: Academia, 1994. ISBN 80-200-0486-6.
GREENBAUM, Sidney a Randolph QUIRK. A student's grammar of the English language. 1. vyd. Harlow: Longman, 1990. ISBN 0-582-05971-2.
LEECH, Geoffrey. A communicative grammar of English. 1. vyd. Harlow: Longman, 1992. ISBN 0-582-55238-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. : dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 1. vyd. Praha: ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-186-7.